Iasul bara la bara

vineri, 22 decembrie 2006, 23:09
8 MIN
 Iasul bara la bara

Iasul este paralizat din punct de vedere al traficului auto. Zilnic, in aproape toate zonele importante din oras, se formeaza blocaje in circulatie. Soferii circula aproape in fiecare dimineata bara la bara atit in centrul municipiului, dar si prin cartiere. Intersectii ca Podu Ros sau pasaj Galata scot peri albi soferilor in fiecare dimineata.

Pe strazile Canta, Bucium, Socola sau Vasile Lupu, autoturismele abia circula la orele de virf. Un alt caz concret este principala intrare in intersectia de la Fundatie dinspre Pacurari, care este practic sugrumata. Sute de soferi sint nevoiti sa stea zilnic la cozi care se intind adesea pe o distanta de un kilometru. In ultimele doua zile s-a inregistrat un apogeu al aglomeratiei in traficul auto. Ieri-dimineata, de exemplu, coada de masini se intindea de la intersectia din Podu Ros pina dincolo de pasarela Nicolina, spre CUG. Astfel, un sofer avea nevoie de aproximativ 15 minute doar pentru a traversa pasarela.

O alta zona extrem de aglomerata a fost bulevardul Tudor Vladimirescu, unde se statea la semaforul din Bucsinescu inca din dreptul caminelor studentesti. Ambuteiaje s-au creat si pe strada Bucium, masinile mergind bara la bara de la Baza III spre Socola. Distanta de citeva sute de metri putea fi parcursa in 10 minute.

Pina acum, municipalitatea s-a limitat montarea de semafoare in citeva intersectii si la ridicarea masinilor parcate ilegal pe marginea strazilor. Lipsa parcarilor reprezinta un alt factor care conduce la aparitia ambuteiajelor, mai ales ca numarul de autoturisme este in continua crestere. Abia din 2007, Primaria a pregatit un plan serios pentru a rezolva problemele de trafic din oras. Studiul de circulatie comandat de municipalitate presupune semaforizarea citorva zeci de intersectii, supralargirea mai multor strazi pe care se circula extrem de greu, dar si implementarea unui sistem de strazi cu sens unic in toata zona centrala. Sefii din Palatul Roznovanu sustin ca se cauta solutii si pentru deblocarea intrarilor in oras. „Cred ca o solutie ar fi ca in orele de virf sa fie agenti de la Politia Rutiera care sa dirijeze circulatia. Am trimis adrese in acest sens. Am observat ca la intersectia din Podu Ros s-au rezolvat o parte din probleme cind au aparut politistii", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Printre variantele studiate de municipalitate se numara insa si realizarea unui pasaj subteran pentru preluarea traficului din Pacurari, dar si supralargirea bulevardului. Ambele variante insa ar urma sa fie puse in practica peste ani buni.

Probleme si posibile solutii

Soferi nervosi, circulatie bara la bara, claxoane si injuraturi scapate printre dinti. Asa arata zilnic circulatia pe strazile Iasului. In multe zone din Iasi abia se poate circula la orele de virf. Problemele din Podu Ros au fost sesizate si de sefii RATP. Autobuzele de pe traseul 41 (CUG – Copou) se „incurca" zilnic in cozile care se intind de la rondul Podu Ros si chiar pina pe pasarela de la Nicolina. Nici cartierul Tatarasi nu este ferit de aglomeratie. In special dimineata, se circula foarte greu. Traficul de pe Vasile Lupu este ingreunat si de masinile parcate pe marginea strazii. Sefii Primariei sustin ca intentioneaza sa intervina pentru a largi spatiul destinat autoturismelor. Strada Canta, zona Garii sau zona centrala reprezinta alte puncte fierbinti pentru soferii ieseni. In primele sase luni ale anului viitor, o parte din problemele de trafic ar trebui sa se rezolve. Cel putin asa sustin sefii Primariei. Concret, fiecare intersectie din municipiu cu un trafic orar de peste 1.000 de masini pe ora ar urma sa fie semaforizata. In total, ar trebui sa apara 33 de noi intersectii semaforizate. Tot anul viitor, ar trebui sa sufere modificari substantiale si zona delimitata de bulevardul Independentei, Elena Doamna, Anastasie Panu, strada Palat, Splai Bahlui, Podu de Piatra, Strapungere Silvestru si strada Garii. Pe aproape toate strazile din acest perimetru ar urma sa se circula doar pe un sens. Chiar si bulevardul Stefan cel Mare ar urma sa devina sens unic sau chiar inchis total circulatiei auto pe un tronson, intre Colonel Langa si I.C. Bratianu.

„Fac tot ce pot sa evit zona"

In Pacurari, sirul de masini care asteapta sa intre in intersectia de la Fundatie se intinde adeseori pe aproximativ un kilometru. „Imi maninca zilele aglomeratia asta. Fac 20 de minute pe o distanta pe care ar trebui s-o fac intr-un minut. Nu stiu de ce nu se gindeste nimeni sa faca ceva ca sa mai elibereze strada", a explicat Vasile Constantin, un sofer blocat la semaforul de la Fundatie. Cele mai critice intervale orare la care soferii spun ca circulatia este practic paralizata pe strada Pacurari sint intre 7.30-9.00 si dupa ora 16,00. Nu este insa o regula, cozile interminabile putind fi intilnite aproape la orice ora din zi. „Dimineata la prima ora si dupa-amiaza este infernal. Eu fac tot ce pot sa evit zona", a explicat Dumitru Bucataru, sofer la o firma de taxi. „Daca s-ar putea, as evita strada. Se circula foarte greu, pentru ca este doar o banda pe sens. Colegii care conduc pe microbuz se mai pot strecura, dar eu cu autobuzul trebuie sa stau in rind", a completat un sofer de MAZ de pe linia 43 a regiei de transport.

85% din masini intra pe Pacurari, 15% pe Canta

Mai exisa insa o situatie paradoxala. O linie imaginara in prelungirea soselelor Pacurari – Canta, dinspre intrarea in Iasi, ar lasa doua treimi din oras in dreapta si doar o treime in stinga. Aceasta ar insemna ca traficul dinspre vestul orasului ar trebui sa fie impartit, imediat dupa postul de control, macar in proportii egale intre Pacurari si varianta Canta, ultima strada facind legatura cu cartierele situate in jumatatea de sud a orasului. Insa, pentru ca drumul prin Canta este mult mai prost, existenta barierelor de aici, precum si pentru ca lipsesc indicatoarele, grosul masinilor intra pe Pacurari, aglomerind si mai mult intersectia de la Fundatie. Reporterii nostri au numarat masinile la bifurcatia de dupa post control: doar unul din sapte soferi alege strada Canta. Joi la prinz, de exemplu, in doar un sfert de ora, 220 de masini au intrat in oras prin partea de vest. Din acestea, 186 de soferi au ales sa circule pe soseaua Pacurari si doar 34 au intrat pe Canta. „Eu merg in Dacia, dar prefer sa ocolesc decit sa imi rup masina pe Canta. E din ce in ce mai greu de circulat pe acolo. Sint tramvaie, toate camioanele intra pe acolo in oras, iar soseaua e plina de gropi", a spus Daniel Baghiac, unul dintre soferii care circulau pe soseaua Pacurari.

Un alt obstacol important in Canta este reprezentat de bariera BJATM. Aici, Primaria nici macar nu s-a obosit sa largeasca strada cu doar citiva metri imediat dupa linii, ca traficul pe acolo sa nu mai fie blocat de cei care vor sa faca stinga dupa bariera si se opresc sa dea prioritate celor din fata, blocindu-i astfel pe cei din spate, care nu au loc sa treaca prin dreapta.

Primaria: „Va fi si mai rau"

In ciuda situatiei actuale dramatice, sefii Primariei sustin ca problema din Pacurari se va inrautati si mai mult din 2007. Asta pentru ca strada Canta ar urma sa intre in reparatii capitale. „Dintre intrarile in Iasi, Pacurariul este pe primul loc. Avem creditul de 15 milioane de euro, luat de la BERD, pentru reabilitarea cailor de rulare a tramvaielor. Portiunea din Canta are prioritate, iar lucrarile vor demara anul viitor. Pina la finalizarea lucrarilor, se va circula mai greu. Acum nu se circula pe Canta pentru ca e dezastru, dar dupa ce terminam de refacut strada, se va prelua o parte insemnata din traficul de pe Pacurari", a explicat Chirica. Acesta a mai spus ca municipalitatea pregateste si un plan de supralargire a strazii Pacurari. Acum, strada Pacurari are o latime de doar 8 metri pe portiunea dintre intersectia cu strada Manolescu, iar cea cu strada Anastasie Fatu are o latime de doar 8 metri. Municipalitatea intentioneaza sa largeasca strada la 14 metri. „Deja nu mai dam autorizatii care sa afecteze supralargirea. Avem insa multe probleme, pentru ca exista multe proprietati. O astfel de investitie va dura destul de mult. Problema este ca multi soferi merg doar pe un traseu cu care s-au obisnuit", a precizat Chirica. El a mai spus ca se va analiza posibilitatea instalarii unor panouri informative cu posibile rute care sa evite intersectia de la Fundatie.

Cum se poate ocoli Fundatia?

Daca intrati prin Pacurari si mergeti Copou sau chiar Tudor Vladimirescu sau Tatarasi, exista variante de a ocoli Fundatia la orele aglomerate, chiar daca, strict ca distanta, mergeti ceva mai mult. Astfel, pentru a ajunge pe Sararie, se poate face stinga la semaforul din Pacurari, apoi pe strada Toma Cosma se poate ajunge fie la Penitenciar (de unde se poate intra pe Copou sau Sararie), fie tot inainte, la Universitate (de unde, pe la Spitalul Militar, se poate ajunge fie pe Lascar Catargi la Spitalul „Sf. Spiridon", de exemplu, fie pe Sararie). Chiar si de pe Sararie se poate evita aglomeratia de la intrare in intersectia de la Bucegi, in Tirgu Cucu, luind-o la stinga pe una din strazile care coboara, ajungind in strada Albinet, apoi pe podul ce trece peste piriul Cacaina de la capatul strazii Albinet se poate intra pe bulevardul C.A. Rosetti, mult mai lejer ca volum al traficului. De aici se ajunge fie in Tudor Vladimirescu, fie in Tatarasi. De asemenea, de pe strada Pacurari se mai poate iesi, spre Copou, Spitalul Militar si Sararie, si la intersectia de la fosta Scoala auto AMRS. Daca intrati prin vestul orasului si vreti sa mergeti spre Podu Ros, CUG sau iesirile din oras spre sud si vest (CUG, Tomesti, Bucium), exista si aici variante, dar drumurile sint ceva mai proaste si nu de putine ori va izbiti de alte obstacole. Se poate intra pe Canta, apoi dreapta pe Luca Arbore, iar o prima varianta este bariera BJATM. Aici insa riscati sa dati peste bariera pusa si cozi la fel de mari. Daca mergeti tot inainte pe Canta, puteti ajunge relativ usor la Podu de Piatra. De aici aveti la indemina fie varianta pe Soseaua Nationala, dar aici ati putea avea surpriza unei cozi mari la patrunderea in rondul din Podu Ros, fie o luati inainte, pe bulevardul Nicolae Iorga, unde drumul este ceva mai prost, dar mai liber, cu exceptia, poate, a zonei Bazarului si Pietei Nicolina.

Pasaj subteran rutier pe sub Fundatie

O alta varianta studiata de Primarie vizeaza construirea unui pasaj subteran pe sub liniile de tramvai de la Fundatie. Propunerea a venit de la un cadru universitar de la Facultatea de Constructii. „Analizam aceasta propunere in comisia de circulatie. Pasajul subteran ar urma sa inceapa din apropiere de strada Fatu, iar iesirea sa fie in apropiere de trecerea de pietoni de pe Independentei. Astfel, prin pasajul cu patru benzi s-ar putea circula mult mai usor pe directia Pacurari-Independentei. Pentru celelalte directii se va circula la suprafata. Putem elabora impreuna cu profesorul universitar un proiect pentru fondurile structurale", a adaugat Chirica. Alte investitii care ar conduce la o decongestionare a traficului din zona Pacurari-Canta ar fi construirea soselei de centura si a pasarelei Octav Bancila, proiecte care par a fi mai apropiate de punerea in practica. Si acestea vor dura insa ani buni, ani in care numarul masinilor va creste vertiginos, iar marimea cozilor va merge cel putin in acelasi ritm.

Comentarii