Romascanii spun adio subventiilor

vineri, 28 februarie 2003, 00:00
4 MIN
 Romascanii spun adio subventiilor

Romascanii, bulversati de deciziile Guvernului, care modifica sau abroga ordonante prin care promite oamenilor ajutoare, merg la Primaria Roman si cer socoteala pentru ca promisele subventii la incalzire s-au pierdut pe drum. Abrogarea Ordonantei de Guvern nr.6/2003, prin Ordonanta de Urgenta nr.5/2003, a creat nemultumiri in rindul populatiei, dar si a administratorilor asociatiilor de proprietari.
Noua ordonanta promite o serie de ajutoare clasificate in functie de venitul populatiei si precizeaza trei modalitati de facturare si plata a contravalorii energiei termice pentru care administratorii trebuie sa opteze. Insa, o parte din prevederile noii ordonante nu pot fi aplicate la Roman. De exemplu, in primul articol se mentioneaza ca pentru perioada februarie – decembrie 2003, facturarea si plata energiei termice se va face in baza cantitatilor medii lunare consumate in perioada februarie – decembrie 2002. "Nu putem lua ca referinta consumul din 2002, atita vreme cit asta-vara s-au debransat de la reteaua termica 4.000 de apartamente, ceea ce a insemnat cresterea facturii celor care au ramas bransati. Ar fi culmea sa trimit acum o factura la nivelul celei din 2002, pentru ca ar fi foarte mare. Prevederile acestei ordonante pot fi aplicate in orasele cu un sistem normal de energie termica, acolo unde nu au fost debransari", a declarat Eduard Corduneanu, directorul general al Goscom.
O alta prevedere a OUG 5 care nu poate fi aplicata la Roman este stipulata in articolul 17, unde se spune ca in perioada ianuarie – martie 2003, titularii contractelor de furnizare a energiei termice care nu inregistreaza restante din perioadele anterioare beneficiaza de o reducere cu 10% din valoarea sumelor facturate pe luna curenta, in cazul in care au achitat in termenul scadent contravaloarea integrala a acestora. "Nici o asociatie de proprietari cu care noi avem contract nu este cu plata la zi. Sint sigur ca in asociatii exista persoane care nu au datorii, insa acestea nu au contract cu Goscom, ci cu asociatia. Aceasta reducere ar putea fi aplicata de asociatie, urmind ca, apoi, administratorii sa solicite banii. Aceste sume ar urma sa fie asigurate de la bugetul de stat", a declarat Eduard Corduneanu.
In ordonanta se precizeaza ca fondurile necesare pentru plata ajutoarelor pentru incalzirea locuintei se suporta din bugetele locale, inclusiv din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale. Cum bugetul din acest an a fost aprobat, este putin probabil ca Primaria sa gaseasca sursa pentru acoperirea acestor ajutoare.
In sedinta de Guvern de joi, au fost aprobate normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintei, precum si a unor facilitati populatiei pentru plata energiei termice. Normele contin precizari privind modalitatile de facturare a energiei termice furnizata populatiei in conditiile Ordonantei 5/2003. Astfel, este reglementata incheierea de noi contracte intre furnizorii de energie termica si beneficiari, in cazurile in care situatia o impune. Contractele existente sau cele nou incheiate, pentru anul 2003, sint
valabile pina la data de 31 decembrie 2003.
Livrarile de energie termica (care se fac in conditiile Ordonantei
5/2003) se factureaza cel tirziu pina la data de 15 a lunii urmatoare celei pentru care se stabileste obligatia de plata. Pentru perioada februarie – decembrie 2003, pentru fiecare titular de contract (in functie de modul de facturare si de plata, in transe egale pe toata perioada anului sau diferentiat in timpul sezonului rece), facturarea si plata se fac pe baza cantitatilor medii lunare consumate de catre acestia in perioada februarie-decembrie 2002.
Sint stabilite procedurile de acordare a ajutorului pentru incalzirea locuintei pentru familiile si persoanele singure cu venituri reduse care utilizeaza pentru incalzirea locuintei energia termica in sistem centralizat, gazele naturale sau alti combustibili. Procedurile privesc:
– documentele necesare solicitantilor de ajutor (cerere, declaratie pe proprie raspundere privind veniturile realizate, dovada de atestare a modului de facturare si de plata a energiei termice consumata);
– termenele de depunere a cererilor la primaria localitatii sau a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla locuinta respectiva – pina la data de 20 a fiecarei luni, pe luna in curs;
– verificarea declaratiilor solicitantilor (de catre primari, inclusiv prin anchete sociale);
– stabilirea circuitului borderoului de plata pe baza caruia primarul stabileste valoarea ajutorului, pina la cel tirziu la data de 25 a lunii urmatoare depunerii cererii;
– posibilitatea majorarii cu 20% a sumei maxime ce se poate acorda cu titlu de ajutor pentru incalzirea locuintei, in situatia familiilor si persoanelor singure care au venituri nete medii de pina la 750.000 de lei/persoana si care utilizeaza pentru incalzire energie termica in sistem centralizat si beneficiaza de ajutor social in conditiile legii;
– posibilitatea acordarii in natura (lemne, carbuni, combustibil lichid) a ajutorului familiilor si persoanelor care primesc ajutor social in conditiile Legii 416/2001;
– obligativitatea asociatiilor de proprietari sa afiseze in copie atit borderoul de plata, cit si situatia familiilor si persoanelor singure carora nu li s-a aprobat ajutorul pentru incalzire
– intocmirea lunara a unui raport statistic privind numarul de beneficiari ai ajutorului pentru incalzire si sumele acordate.
Textul normelor reglementeaza modul de acordare a unor facilitati populatiei pentru plata energiei termice prin:
– aplicarea reducerii cu 10% a sumelor facturate in perioada ianuarie-martie 2003 la energia termica pentru titularii contractelor care nu au inregistrat restante la plata si care au achitat integral si la termen obligatiile de plata;
– aminarea platii penalitatilor pentru titularii de contract care au achitat facturile curente precum si sumele restante (fara penalitati) pina la data de 31 martie 2003;
– scutirea de la plata penalitatilor facturate de furnizorul de energie termica in situatia in care beneficiarii isi achita la termenele scadente, pina la 31 decembrie 2004, facturile. Ulterior datei de 31 martie 2003, la prima nerespectare a termenului scadent pentru achitarea facturilor, beneficiarii de aminare a penalitatilor sint obligati la plata acestora;
– acordarea unor ajutoare de urgenta (de la bugetele locale) in vederea stingerii datoriilor catre distribuitorii de energie termica, pentru familiile si persoanele singure beneficiare de ajutor social care au restante la plata intretinerii (identificate pe baza de anchete
sociale). (Lucia CRAINICU)

Comentarii