Ruleta admiterii in liceu

joi, 24 iunie 2004, 23:00
2 MIN
 Ruleta admiterii in liceu

Absolventii de clasa a VIII-a care au promovat testele nationale asteapta
ziua de 10 iulie pentru a afla in care liceu isi vor petrece urmatorii patru ani.
Cei care nu au promovat testele nationale asteapta doar etapa a doua a
admiterii computerizate, ei neavind decit posibilitatea de a fi inscrisi la
scolile de arte si meserii. Pina aici, rezutatele ar fi normale, dupa
capacitatea si munca fiecaruia, reflectate de media obtinuta la testele
nationale si de media cu care au absolvit scoala gimnaziala. Surprinzator
este doar faptul ca printre cei care asteapta sa fie repartizati la scolile de
arte si meserii se numara si elevi pe care mediile cu care au terminat
scoala generala ii recomanda ca fiind elevi foarte buni, sau chiar de
exceptie. Conform statisticii furnizate de Inspectoratul Scolar Judetean, doi
elevi care au absolvit scoala generala cu medie intre 9 si 10 nu au facut
fata cerintelor testelor nationale. Aceeasi soarta au avut si 40 de elevi care
au absolvit cu medie intre 8 si 9 si 311 elevi care au incheiat scoala cu
medie intre 7 si 8. La capitolul elevilor mediocri, 890 de elevi cu medii intre
5 si 7 nu au reusit sa obtina salvatoarea medie 5.
Situatia pare cu atit mai delicata cu cit subiectele de la testele nationale au
fost caracterizate ca fiind accesibile, iar partea de inceput a testului ar fi
putut fi rezolvata cu destula usurinta de un elev care a frecventat cursurile.
Motivatiile pentru aceasta situatie sint diverse. De la situatia in care un
candidat nu s-a simtit bine si nu s-a putut concentra, pina la aprecierea
subiectiva a candidatilor pe parcursul anilor de scoala generala. „Nu trebuie
sa uitam ca orice examen inseamna confruntarea cu o situatie deosebita,
cu care elevul nu se intilneste pe parcursul anilor de studiu, cu o
incarcatura emotionala deosebita, care il poate afecta. Pe de alta parte,
este posibil ca acel candidat sa rateze doar o singura proba a testului. Am
avut situatia in care un elev a luat la limba romana 2,80, iar la celelalte
doua probe a luat note peste 8″, a spus inspectorul general adjunct
Constantin Spiridonescu. O alta explicatie consta in subiectivitatea notarii
elevului in timpul anilor de scoala. „Este posibil, mai ales in cazul
candidatilor proveniti din mediul rural, ca notarea sa nu reflecte obiectiv
nivelul lor. Este posibil ca elevul sa fie bun, dar nivelul clasei sa fie slab”, a
adaugat inspectorul Spiridonescu.
In absenta testelor nationale care ar tria elevii – situatie avuta in vedere
pentru anul viitor de conducerea ministerului -, acesti candidati care nu au
rezolvat baremul de 5 al examenului ar fi fost colegi de clasa cu cei care au
trecut de teste cu note apropiate de cea maxima. Este foarte posibil ca,
apoi, ei sa se piarda pe drum, dar in momentul admiterii ei iau locul unui
elev mai bine pregatit, care ar fi meritat liceul mai bun si unde ar fi facut
fata. O solutie pentru aceasta situatie ar putea fi introducerea noilor
sisteme de evaluare a cunostintelor, aplicate experimental in cursul acestui
an scolar in citeva scoli din tara. Conducerea Inspectoratului a anuntat ca
aceasta situatie va fi analizata, incercind sa gaseasca modalitati pentru
diminuarea ei. (Cosette ZANOCEA)

Comentarii