Scoatem sau nu tramvaiele din Iasi?

marți, 16 mai 2006, 22:36
5 MIN
 Scoatem sau nu tramvaiele din Iasi?

Pentru prima data, un primar al Iasului vrea sa bage mina adinc in buzunarele bancilor. Gheorghe Nichita s-a hotarit sa testeze piata pentru un imprumut record pentru Iasi: 85 milioane de euro. In lei, imprumutul preconizat inseamna in jur de 3.000 miliarde lei, bugetul intregului oras pe un an. Cu aceasta suma, Nichita propune realizarea a sase proiecte importante pentru oras. Toate ar urma sa fie gata cel tirziu in 2009. Unul dintre cele mai importante proiecte propuse pentru linia de finantare il reprezinta reabilitarea completa a 30 de km de cale simpla de tramvai. Acesta este, ca valoare, cel mai important proiect din mapa propusa pentru imprumut. Acelasi proiect va fi insa si unul dintre cele mai dezbatute. Suma extrem de mare l-a convins pe Nichita de nevoia unei dezbateri publice cu privire la transportul cu tramvaiele. „Ne vom consulta si noi cu specialisti, cu cei de la BERD, de la regie. E nevoie de o dezbatere publica. Sa vedem daca merita sa investim atitia bani in tramvaie. Pe de o parte, exista avantajul ca tramvaiele sint ecologice si, dupa calculele RATP, transportul cu tramvaiul este mai ieftin. Multe orase revin la transportul cu tramvaiele dupa ce renuntasera cu ani in urma. Pe de alta parte, daca s-ar lua in calcul si investitiile, nu stiu daca e mai ieftin. Poate ajungem la concluzia ca trebuie sa renuntam la transportul cu tramvaie in favoarea celui cu autobuze”, a afirmat Nichita. Imprumutul de 3.000 miliarde lei va fi pe masa consilierilor locali la sedinta de luni. Pina atunci, „Ziarul de Iasi” va gazdui o dezbatere publica pe aceasta tema, asteptind in acest sens reactiile cititorilor fie pe adresa redactiei, fie pe adresa de e-mail, fie pe forumul de pe editia electronica. Dar sa luam la rind fiecare proiect.
1. Sina de 33 milioane euro?
Investitia masiva in calea de rulare este planuita de citiva ani, dar pina acum nu s-au putut gasi fondurile necesare. In acest moment, Primaria este in curs de a contracta 15 milioane de euro de la BERD pentru a demara lucrarile la sina. Pentru diferenta pina la 33 milioane lei, municipalitatea intentioneaza sa acceseze fonduri europene nerambursabile, disponibile dupa integrarea in Uniunea Europeana. Cu cele 33 milioane de euro ar urma sa fie reabilitati complet 30 de km de cale simpla. Printre tronsoanele incluse in proiect se numara tronsoanele Tesatura – N. Iorga – Gara – Moara de Foc – Canta si Gara – str. Arcu -Tirgu Cucu – Elena Doamna. In plus, sustin sefii Primariei, se va investi in reteaua de fir contact si in statiile de redresare de la tramvaie. Sefii Primariei au stabilit deja si un calendar al lucrarilor. Astfel, in 2006 ar urma sa se investeasca 3 milioane de euro, in 2007 in jur de 17 milioane de euro, iar restul in anul urmator. „Valoarea de investitii este foarte mare comparativ cu achizitia de autobuze. In acest moment avem mai multe variante”, a declarat Nichita. Practic, cu cele 33 milioane de euro, RATP ar putea cumpara 150 de autobuze MAZ noi, la pretul celor deja achizitionate. Astfel, una din variante ar fi pastrarea a doar citeva linii de tramvai, restul traseelor urmind sa fie acoperite de autobuze. „O alta varianta ar fi limitarea la maxim a tramvaielor, iar ultima ar fi varianta cu investitii in calea de rulare. In cazul in care s-ar renunta la tramvaie, s-ar fluidiza si traficul, pentru ca masinile ar putea circula si pe benzile destinate tramvaielor”, a adaugat Nichita.
2. Asfaltarea a 54,5 km de strazi
Un alt proiect propus pentru aceeasi linie de creditare este modernizarea a 54,5 km de strazi. Costul proiectului a fost estimat la 22 milioane de euro, bani care ar urma sa fie imprumutati. „Am prins in proiect atit strazile principale, dar si strazi din cartiere. Astfel, va fi modernizat bulevardul Pacurari, Independentei, Stefan cel Mare, dar si Tabacului, Cerna, Ciurchi, Manta Rosie si cartierul Aviatie”, a precizat Nichita. In total, vor fi asfaltati de la un capat la altul peste 560.000 de mp de strada. Pe linga portiunile de strazi nominalizate de Nichita, in proiect au fost prinse si toate strazile care sint in programul de reabilitare a sinei de tramvai. „Am prins inclusiv drumurile nationale care traverseaza Iasul. Stiu ca se lucreaza la un proiect prin care Guvernul va finanta jumatate din cheltuielile cu drumurile nationale”, a mentionat Nichita.
3. Pasarela Dacia-Pacurari, terminata pina in 2008
Iesenilor li se propune si rezolvarea trecerii peste calea ferata din Pacurari. Astfel, la sfirsitul lui 2008 ar urma sa fie gata si pasarela Octav Bancila. Acest proiect a fost prins in linia de finantare cu 11 milioane de euro. „Sint datele pe care le avem acum. Pasarela ar putea intra si la fonduri structurale dupa integrare. Nu putem sa o construim din fonduri proprii”, a precizat Nichita. In acest moment, pasarela de la Tigarete se afla pe masa proiectantilor. Acestia vor realiza proiectul tehnic pe baza unei solutii gindite de angajatii Primariei. Astfel, pasarela va avea o lungime de aproximativ 700 de metri, cite doua benzi pe fiecare sens de mers si un imens sens giratoriu suspendat. Pasajul va face legatura intre cartierele Dacia si Alexandru cu Pacurari, Copou, Centru si iesirea din oras spre Letcani.
4. 300 locuinte sociale
Alte 10 milioane de euro urmeaza sa fie imprumutate pentru realizarea de locuinte sociale. Municipalitatea a demarat ridicarea a 300 de locuinte sociale inca din acest an, dar prevederile bugetare sint extrem de mici. Astfel, pe 2006, Primaria a prins in buget doar 30 de miliarde lei pentru aceste locuinte. „Daca ne vom baza doar pe fondurile noastre, am reusi sa construim cele 300 de locuinte sociale in 10 ani. Asa, cel tirziu in 2009, locuintele ar trebui sa fie gata”, a explicat Nichita. Blocurile de locuinte sociale vor fi construite in Metalurgie, linga actualele blocuri ANL.
5. Cofinantare la groapa de gunoi
In cadrul imprumutului de 3.000 miliarde lei va fi prins si depozitul ecologic de la Tutora. Proiectul a fost avizat de Guvern pentru obtinerea de fonduri nerambursabile. Astfel, 75% din cele 29 milioane de euro, la cit a fost estimat depozitul ecologic, vor fi asigurate de Guvern si nu vor trebui returnate. Municipalitatea va trebui sa contribuie cu 25% din investitie. „Pentru cofinantarea depozitului ecologic am prins 7,4 milioane de euro”, a spus Nichita. Realizarea depozitului ecologic de la Tutora presupune si neutralizarea actualei varsatori de la Tomesti.
6. Sistem informatizat pentru Primarie
Municipalitatea intentioneaza sa imprumute 2,5 milioane de euro si pentru implementarea unui sistem informatizat in Primarie. „Vor fi monitorizate toate activitatile Primariei. Va exista cite un soft pentru fiecare activitate. Vom avea un modul tehnic pentru situatia lucrarilor, a contractelor, a strazilor, a transportului, un modul de urbanism, unul de patrimoniu, unul de asistenta comunitara, unul juridic si altele. Vom putea monitoriza mai bine activitatea si o vom putea corecta”, a adaugat Nichita. Acesta a mai spus ca, dupa aprobarea imprumutului de catre alesii locali, proiectul va fi dus la Bucuresti pentru obtinerea avizului de la comisia care monitorizeaza gradul de indatorare al localitatilor.

Comentarii