Romania cistiga in razboiul petrolului un punct pretios pierdut de Bil Clinton

vineri, 23 octombrie 1998, 23:00
2 MIN
 Romania cistiga in razboiul petrolului un punct pretios pierdut de Bil Clinton

Magnatii americani ai petrolului s-au intilnit alaltaieri cu consilierii presedintelui Bill Clinton. Reprezentantii Casei Albe venisera pregatiti sa sustina varianta Baku-Ceyhan lansata de Clinton in urma cu mai multi ani si sustinuta chiar cu o zi inaintea intrevederii. Intilnirea a inceput sub auspicii putin favorabile autoritatilor americane. La urechile presedintelui american ajunsesera informatii ca marile companii petroliere luasera deja o decizie in privinta traseului principal de transport al petrolului caspic. In "New York Times" aparuse informatia ca magnatii petrolului au optat pentru o varianta mai ieftina de transport, alta decit cea agreeata de Clinton, care va duce petrolul pina in portul georgian Supsa. Desi aparent hotariti, oficialii americani s-au lasat repede convinsi de oamenii de afaceri, renuntind la varianta Baku-Ceyhan. Ei au admis ca proiectul este prea scump si ca varianta tranzitarii prin portul georgian Supsa este mai rentabila economic si mai usor de pus in practica.
Din Supsa exista patru variante de transport: prima, prin strimtorile Bosfor-Dardanele spre Marea Mediterana, a doua, prin portul ucrainean Odessa, utilizindu-se vechea conducta Drujba folosita in era sovietica pentru aprovizionarea tarilor din lagarul comunist, a treia, prin Constanta-Navodari pentru a folosi marile capacitati romanesti de rafinare si pentru a transporta petrolul si produsele petrolifere pe Dunare, pe canalul Rin-Main-Dunare pina la Rotterdam si in sfirsit, a patra varianta, care necesita construirea unei conducte scurte, de 300 de kilometri, de la portul bulgar Burgas pina la portul grecesc de la Mediterana, Alexandroupolis.
In acest context, Romania propune proiectul cel mai serios. Integrata in proectul TRACECA, Romania propune transportarea petrolului prin conducta Constanta -Trieste. Printr-o astfel de afacere, statul roman ar cistiga pina la 50 milioane dolari pe an din taxe de tranzit. Participarea la afacere ar aduce Romaniei si alte avataje cum ar fi reactivarea unor segmente ale industriei siderurgice prin fabricarea la Sidex a tevilor necesare conductei. O parte a fortei de munca disponibile in acest moment ar putea fi ocupata. In plus, participind la proiect, Romania devine interesanta din punct de vedere economic. Consilierul prezidential Dan Capatina, care a intimpinat cu optimism decizia administratiei americane, a spus ca Romania ar putea primi de la creditorii internationali mai multe sute de milioane de dolari. (Adrian CIOFLANCA)

Comentarii