Vasile Puşcaşu joacă singur şi dă gol în campionatul de toamnă al licitaţiilor

40 de autobuze second-hand, vândute RATP de către Unistil

miercuri, 02 octombrie 2013, 01:50
3 MIN
 40 de autobuze second-hand, vândute RATP de către Unistil

Autobuzele DAF vor fi aduse de la Rotterdam şi sunt ceva mai bune decât vehiculele DAF albastre care circulă acum în oraş. La licitaţia organizată de Primărie, Unistil a fost singura participantă. Anul trecut, cele 20 de autobuze DAF au fost aduse din Olanda tot de Unistil, dar printr-o firmă paravan din Bârlad.

40 de autobuze DAF aduse tocmai din Olanda vor circula până la sfârşitul acestei luni pe traseele din Iaşi. Maşinile sunt second-hand, au o vechime de aproximativ 13 ani şi vor fi introduse în transportul local ieşean după ce au fost scoase din circulaţie din Rotterdam. Deşi performante, teoretic, faţă de ultimele autobuze introduse de RATP, maşinile nu au instalaţie de aer condiţionat în vagonul călătorilor, ci doar deasupra cabinei de la şofer.

Puţin sub plafon

Primăria a organizat ieri licitaţie pentru achiziţionarea a 40 de autobuze second-hand pe care să le introducă pe traseele RATP. Singurul participant la procedură a fost firma Unistil, compania care are mai multe trasee de transport public în comun în Iaşi şi care s-a ocupat şi anul trecut de o licitaţie asemănătoare. Patronul societăţii, Vasile Puşcaşu, a venit la licitaţie cu o ofertă de 3,35 de milioane de lei, fără TVA, adică cu câteva sute de lei mai puţin faţă de plafonul maxim propus de municipalitate. Oferta acestuia a fost admisă pe loc şi declarată câştigătoare. „Primăria ne-a comunicat verbal că oferta este acceptată şi este în regulă, a verificat documentaţia, criteriile de evaluare, trebuie să mai transmită procesele verbale. Nu au avut niciun fel de comentarii, actele au fost verificate. Atât timp cât nu depăşeşte valoarea şi respectă caietul de sarcini, nu văd motive să fie respinsă“, a declarat Puşcaşu. Oficialii Primăriei au prezentat o variantă diferită a modului în care s-a desfăşurat licitaţia. „A fost un singur ofertant, firma Unistil. Abia am deschis oferta, urmează analiza“, a menţionat Dumitru Tomorug, directorul tehnic al Primăriei şi preşedintele comisiei de evaluare.

Scoase de pe străzile din Rotterdam în aprilie

Firma Unistil a venit cu o ofertă de 40 de autobuze de marcă DAF, majoritatea de ani de fabricaţie 2000 şi 2001, doar una fiind din 1998. Maşinile second-hand nu mai sunt însă albastre, precum cele care circulă acum în oraş, ci sunt de culoare crem cu roşu, şi nu au instalaţie de aer condiţionat în vagonul destinat călătorilor, doar deasupra cabinei şoferului. Primăria a prevăzut doar posibilitatea ca ofertantul din cadrul licitaţiei să aducă maşini cu aer condiţionat şi să crească astfel în punctaj, dar fără să-l oblige prin caietul de sarcini. „Au aer condiţionat în partea din faţă, la cabina şoferului. Cu banii aceştia nu putem aduce aer condiţionat în salonul călătorilor, pentru că nu ne încadram în sumă. Am căutat şi nu am găsit. Peste 25.000 de euro costă un autobuz cu aer condiţionat în salon“, a explicat Puşcaşu. Primul lot de 20 de autobuze va ajunge în Iaşi în următoarele zece zile, conform acestuia. Toate maşinile second-hand vor fi recepţionate până la sfârşitul acestei luni şi introduse în transportul local pe zonele de şantiere în care tramvaiele au fost scoase. „Noile“ autobuze au circulat până în luna aprilie pe străzile din oraşul Rotterdam.

Scandalul paravanului

Un alt transport de autobuze second-hand olandeze a avut loc anul trecut. 20 de maşini DAF de culoare alb-albastru au fost cumpărate de Primărie printr-o licitaţie în spatele căruia a fost tot firma Unistil.

Contractul a fost câştigat de o altă societate folosită ca paravan, care avea sediul într-un apartament din Bârlad. Firma Trans Accept din Bârlad a obţinut contractul pe fonduri publice, iar Unistil a apărut în calitate de terţ susţinător, care s-a ocupat de transportul maşinilor la Iaşi. Scandalul de anul trecut a vizat inclusiv lipsa instalaţiei de aer condiţionat care să-i ajute pe călători în zilele toride. Şi aceste autobuze care se regăsesc acum pe o parte din traseele RATP au aer condiţionat doar în faţa autovehiculelor.

Comentarii