Alternativă la ieşirea pe Europeană prin Păcurari? A fost deblocat proiectul şoselei Uricani-Cicoarei. Noutatea: 4 benzi. Iată traseul!

sâmbătă, 18 februarie 2023, 02:50
4 MIN

Proiectul pentru construirea drumului Uricani – Cicoarei a fost deblocat. Compania clujeană NV Construct a depus din nou documentaţia la Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM), iar proiectul a intrat în procesul normal de avizare. 

Contractul pentru întocmirea studiului de fezabilitate a fost semnat în martie 2021 şi, iniţial, avea un termen de execuţie de 12 luni, dar va ajunge să fie dus la bun sfârşit după 24 luni. În context, amintim de o declaraţie hilară, din campania electorală, a preşedintelui Consiliului Judeţean Costel Alexe, care spunea că proiectul va fi gata „într-o lună”.

CITESTE SI: Iată unde s-a blocat Centura uşoară a Iaşului! Două hârtii ţin de doi ani în loc un proiect de 40 milioane euro

„Ziarul de Iaşi” a scris, pe larg, toamna trecută despre întârzierile din proiect. Valoarea lucrărilor, pentru care nu există o sursă certă de finanţare, se ridică la 190 milioane lei (fără TVA). După pimirea acordului de mediu, vor putea fi aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi, astfel, să se lanseze licitaţia de execuţie dacă vor fi asiguraţi şi banii necesari.

Traseul se ştie din 2009, acum doar s-au făcut unele ajustări

Drumul Uricani – Cicoarei face parte din proiectul şoselei de ocolire Sud a mun. Iaşi, aprobat încă din 2007 de către guvern, şi reprezintă varianta dedicată traficului uşor. În 2009, a fost bătut în cuie traseul, odată cu o decizie a Consiliului Local Iaşi, prin care s-a stabilit că centura „uşoară”, pe raza mun. Iaşi, se va suprapune cu străzile Cicoarei şi Arh. Berindei, până la intersecţia cu şos. Nicolina (la OMV Nicolina).

Lungimea totală ajunge la 8,1 km. Noutatea pe care o aduce proiectul actual faţă de cel anterior este că tronsonul de drum nou, între Uricani şi până la legătura spre cartierul Dacia (zona intersecţiei giratorie cu str. Cicoarei), va avea patru benzi de circulaţie, câte două pe sens.

CITESTE SI: Centura mică a orașului: iată traseul final, din zona Dacia până în Nicolina

Celelalte sectoare, inclusiv legătura spre Dacia şi podul peste Bahlui, vor avea două benzi, câte una pe sens.

„Legătura dintre pod şi str. Strămoşilor se va realiza prin modificarea benzii de circulaţie a str. Strămoşilor dinspre râul Bahlui. Această bandă se va racorda la cota podului proiectat pe o lungime de circa 120 m înainte şi după pod. Pentru a realiza diferenţa de cotă între 2 benzi de circulaţie ale str. Strămoşilor, se va executa un zid de sprijin din beton armat între acestea. Cota proiectată a penetraţiei Dacia în zona intersecţiei cu str. Strămoşilor este de 45 m şi este cu 40 cm peste cota digului mal stâng”, se arată în raportul depus la APM.

Amintim că centura „uşoară” se desprinde din varianta de trafic greu, la intrarea în localitatea Uricani, printr-o intersecţie giratorie ce există deja, şi se desfăşoară paralel cu râul Bahlui, la baza dealului Catolicilor. Acest sector se termină la intrarea pe strada Cicoarei, şi are o lungime de 4,95 km, penetraţia spre Dacia fiind un pod peste Bahlui spre strada Strămoşilor.

Cel de-al doilea sector se suprapune pe amplasamentul străzii Cicoarei (intersecţie cu Calea Galatei) şi, apoi, pe str. Arh. Ioan Berindei până la intersecţia cu şoseaua Nicolina. Pe ultimul tronson sunt proiectate doar două benzi de circulaţie întrucât de o parte şi de cealaltă a străzilor sunt proprietăţi private. În total, suprafaţa afectată de lucrări este de aproape 250.000 mp.

Alternativă la drumul european

Odată executat, drumul Uricani – Cicoarei va degreva din traficul de pe drumul european, va asigura o mai bună conectivitate a zonei din şesul Bahlui cu localităţile din apropiere aflate într-un proces de dezvoltare şi, nu în ultimul rând, va fi o scurtătură pentru cei care vin dinspre Antibiotice cu scopul de a ajunge în partea de sud şi sud-est a oraşului.

Valoarea estimată a lucrărilor de execuţie pentru amenajarea variantei Uricani – Cicoarei ajunge la peste 190 milioane de lei (inclusiv TVA). La acest moment, nu este clară sursa de finanţare şi nici cine va gestiona lucrările de construire.

CITESTE SI: Primul contract pentru şoseaua Uricani-Cicoarei, semnat ieri. Când vom circula pe centura uşoară?

În prezent există o iniţiativă la Consiliul Judeţean (CJ), prin intermediul Asociaţiei „Iaşi Infrastructură”, să fie preluat şi administrat proiectul, dar CJ se chinuie de un an să înfiinţeze structura care nu are încă personalitate juridică. În schimb, drumul Uricani – Cicoarei va face subiectul promisiunilor electorale şi în anul 2024. Ca în toată perioada din 2007 încoace, de altfel. 

Comentarii