Criză inadmisibilă de medicamente elementare la cel mai mare spital din Moldova. Controale de la minister şi DSP. Sunt pacienţi care urlă de durere

joi, 14 iulie 2022, 01:50
7 MIN
 Criză inadmisibilă de medicamente elementare la cel mai mare spital din Moldova. Controale de la minister şi DSP. Sunt pacienţi care urlă de durere

Spitalul „Sf. Spiridon” se confruntă de mai mult timp cu lipsa unor medicamente uzuale din farmacia unităţii medicale. Situaţia însă s-a acutizat atât de grav în ultima perioadă încât mai multe plângeri au plecat din spital către DSP şi Ministerul Sănătăţii, reclamând că ar lipsi analgezice pentru pacienţii care sunt internaţi la Terapie Intensivă, post-operaţie, sau chiar pentru resuscitarea unor persoane cu probleme la Cardiologie. O echipă a Ministerului Sănătăţii, alături de una de la DSP, efectuează în aceste zile un control amplu la unitatea medicală.

 

Conducerea spitalului spune că problemele cu medicamentele ar fi vechi, că există unele deficienţe de furnizare pe perioadă scurtă de timp, dar că nu au existat disfuncţionalităţi majore. În acelaşi timp, managerul dr. Dan Timofte spune că în ultimul an zece angajaţi de la achiziţii şi-au dat demisia, iar mai mulţi distribuitori de medicamente s-au retras din contracte sau furnizează produsele cu întârziere.

Sesizările au fost făcute de asociaţiile de pacienţi

Deşi situaţia este cunoscută de mai mult timp în rândul personalului medical din spital, prima sesizare a acestei situaţii către Direcţia de Sănătate Publică (DSP) şi Ministerul Sănătăţii (MS) a fost făcută abia la finalul lunii iunie. Sesizarea a fost făcută de către Vlad Ghiga, reprezentantul asociaţiilor de pacienţi în Consiliul Etic, după ce mai mulţi medici din spital au sesizat lipsuri grave cu care se confruntă în tratarea pacienţilor. „Pot doar să vă confirm că sunt membru în Consiliul Etic al spitalului, ca reprezentant al unei organizaţii de pacienţi şi că nu există niciun fel de relaţii contractuale între mine, spital şi orice membru al spitalului. Am încercat să atrag atenţia asupra problemelor care mi-au fost sesizate, iar acum este o misiune de audit la nivel de Ministerul Sănătăţii, care a început luni şi se va termina vineri. De asemenea şi DSP Iaşi are o anchetă în curs, în baza aceleiaşi sesizări, iar după ce vom avea rezultate voi putea să ofer şi mai multe informaţii”, a precizat Vlad Ghiga pentru „Ziarul de Iaşi”.

Spre exemplu, surse din spital susţin că într-o zi din luna iunie, când au fost făcute cinci intervenţii chirurgicale în Clinica de Ortopedie, pacienţii nu au primit calmante după încetarea efectului anesteziei. Pe foaia de observaţie ar fi fost scris că medicamentele respective lipseau din farmacia spitalului. „Când efectul anesteziei a trecut, efectiv pacienţii urlau de durere în saloanele lor, şi nici măcar Algocalmin nu era. Un medic a trimis o asistentă să împrumute două fiole pe care le-au împărţit la cinci pacienţi”, precizează surse din spital.

În hârtiile transmise DSP: disfuncţionalităţi, nu lipsuri

O altă sesizare din Clinica de Cardiologie arăta că din farmacia spitalului lipseşte „noradrenalină”, care se foloseşte în caz de urgenţă pentru a creşte tensiunea arterială până la valori normale, folosită inclusiv pentru resuscitarea pacienţilor. Tot persoane din spital susţin că această lipsă de medicamente nu este un singulară, ci a fost întâlnită de-a lungul timpului în mai multe secţii din unitatea medicală. La un moment dat, din Clinica de Gastroenterologie lipsea un medicament banal, Omeprazol, folosit în afecţiuni gastrointestinale. „Nu este o lipsă generalizată, există o fluctuaţie, azi ai un anumit medicament, mâine se termină altul. Pare că este o lipsă de previziune, de coerenţă a celor care se ocupă de partea de achiziţii”, au mai precizat surse din unitatea medicală.

Precizăm şi faptul că, din primele informaţii obţinute de către publicaţia noastră, reprezentanţii Spitalului „Sf. Spiridon” au precizat atât celor de la Ministerul Sănătăţii, cât şi într-o adresă oficială către DSP, că nu au existat disfuncţionalităţi atât de mari încât să sufere pacienţii: au lipsit unele medicamente, dar doar pentru perioade scurte de timp. Cât despre cei cinci pacienţi operaţi într-o zi din iunie, în documentele transmise DSP conducerea unităţii medicale spune că, de fapt, a fost o singură intervenţie chirurgicală în ziua respectivă.

Unde s-au împotmolit, de fapt, achiziţiile

Sursele „Ziarului de Iaşi” au explicat faptul că problema furnizării de medicamente către unitatea medicală este una reală şi este cauzată în special de felul în care a acţionat serviciul de achiziţii publice al spitalului. „Au fost probleme cu unele licitaţii, dar este vorba şi despre rea voinţă şi lipsă de personal”, a subliniat o sursă a ziarului din conducerea unităţii medicale. Practic, la unele licitaţii deja atribuite, producătorii de medicamente s-au retras şi nu au mai respectat contractele, iar cei aflaţi pe listele de rezerve au renunţat, pe rând, până când procedurile au trebuit reluate.

Pe de altă parte, angajaţii responsabili cu achiziţiile publice din spital nu au mai făcut faţă volumului de muncă, cât şi nivelul ridicat de pregătire necesar pentru a finaliza aceste achiziţii. Şefa serviciului a fost schimbată la începutul anului, în locul ei a venit o persoană care a condus serviciul similar la Spitalul de Copii „Sf. Maria” din Iaşi, care însă a plecat la scurtă perioadă la un job mai bine plătit în administraţia publică locală. Surse din domeniul companiilor farmaceutice au explicat însă că singura soluţie pentru ca unitatea medicală să-şi asigure stocurile necesare de medicamente ar fi să facă negocieri directe în licitaţiile deja atribuite, „însă astfel vor ajunge la nişte costuri foarte mari, greu de suportat”.

DSP: „Trebuie să verificăm protocolul operator, sunt aspecte neclare”

Reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi au precizat că în cursul zilei de miercuri, 13 iulie, au primit o serie de documente din partea Spitalului „Sf. Spiridon” care vor fi analizate, urmând să fie trase şi concluzii. „Cei de la spital au răspuns punctual şi au ataşat documente care să confirme spusele lor, sunt 27 de pagini, dar este nevoie de o verificare dacă anumite aspecte nu sunt clare. Adică echipa care se ocupă de această anchetă trebuie să meargă în spital să vadă dacă ceea ce au spus este valabil şi în realitate. Lucrurile din sesizarea depusă sunt destul de concrete, se spune că au fost operaţi cinci pacienţi la Ortopedie care nu au primit tratament după operaţie, cei de la spital spun că a fost o singură intervenţie în ziua respectivă. Dacă nu verificăm protocolul operator nu avem de unde să ştim, sunt anumite detalii care confirmă sau infirmă o anumită situaţie”, a precizat Vasile Cepoi, directorul DSP Iaşi.

Managerul susţine că problemele sunt limitate

Într-un răspuns trimis redacţiei „Ziarului de Iaşi” chiar înainte de închiderea ediţiei, care poate fi consultat integral la finalul acestui articol, managerul unităţii medicale, prof. dr. Dan Timofte, susţine că nu au existat discontinuităţi de lungă durată în cazul oricărui medicament. „Au fost perioade în care s-au înregistrat deficienţe pentru o perioadă scurtă, situaţie care se regăseşte la nivelul mai multor spitale”, a precizat managerul. El pune aceste deficienţe pe seama mai multor factori, primul dintre aceştia fiind întârzierea în livrarea comenzilor, în contextul în care medicamentele sunt furnizate de producători în baza unui contract-cadru, la solicitare. Deşi termenul stipulat în contract este de 24 de ore de la momentul acelei solicitări, uneori, la unele produse, timpul este mai mare din cauza lipsei de stocuri sau a faptului că distribuitorii nu au puncte de lucru în Moldova şi trebuie să aducă medicamentele din Timişoara sau Braşov, prin Bucureşti.

„O situaţie des mai întâlnită în ultima perioadă, cu pregnanţă din luna februarie 2022 până în prezent, este reprezentată de faptul că, din ce în ce mai mulţi furnizori de medicamente transmit adrese de negaţie la livrare, fiind afectate toate termenele de livrare de la producători în contextul geo-politic actual, ce afectează piaţa medicamentelor cu preţuri în creştere continuă. În alte cazuri, furnizorul unic pentru un anumit produs nu se prezintă la licitaţie din cauza instabilităţii preţurilor”, a mai specificat prof. dr. Dan Timofte.

Într-un an, zece angajaţi de la achiziţii au plecat de pe posturi

Acesta a abordat şi problema serviciului de achiziţii publice a spitalului, dar numai aspectele legate de volumul de muncă foarte mare al acestor angajaţi. Managerul spune că personalul este insuficient pentru nevoile reale ale spitalului, că salarizarea nu este atractivă şi potenţialii candidaţi sunt descurajaţi să se înscrie, dar şi că nu pot fi plătite orele suplimentare, care sunt multe, în cazul acestor angajaţi. Subnormarea serviciului de achiziţii publice ar fi fost semnalată, conform managerului, încă din 2017 de un Control al Curţii de Conturi, dar nu au fost luate măsuri din timp pentru a remedia situaţia. „În perioada 2021 – 2022 a fost înregistrat un deficit major de personal prin încetarea contractelor de muncă, la interval de timp diferite, a unui număr de zece salariaţi. Pentru a preveni sincope în aprovizionarea cu medicamente şi materiale sanitare, iar în acelaşi timp pentru a suplini lipsa de personal din serviciul Achiziţii, s-a decis, ca soluţie imediată, achiziţia unor servicii specializate externe de consultanţă în achiziţii publice până la ocuparea posturilor vacante prin concurs”, a mai punctat prof. dr. Dan Timofte.

Vezi aici raspunsul integral oferit de oficialii spitalului Sfantul Spiridon

Comentarii