Nu se ştie când, dar vom avea autostradă la Iaşi cu 13 luni mai devreme

joi, 10 septembrie 2020, 01:57
2 MIN
 Nu se ştie când, dar vom avea autostradă la Iaşi cu 13 luni mai devreme

CNAIR a modificat, din oficiu, calendarul serviciilor de proiectare a A8 Ungheni – Tg. Neamţ, reducând termenul de la 38 la 25 de luni. Prima lopată, în cel mai bun caz, va fi în 2024

Proiectul tehnic pentru autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni va fi realizat într-un interval de timp mai rapid faţă de cel estimat iniţial. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a modificat, din oficiu, calendarul serviciilor de proiectare a investiţiei. Iniţial, termenul era de 38 luni, dar, după rectificare, acesta a ajuns la 25 de luni. Modificarea operată de CNAIR a fost publicată în sistemul naţional de achiziţii publice (SICAP) în cadrul procedurii de licitaţie. Valoarea contractului se ridică la peste 73 milioane lei, iar ofertele pot fi depuse până la începutul lunii octombrie. Potrivit CNAIR, în cel mult 4 luni de la semnarea contractului va fi stabilită varianta optimă de traseu, în acest sens urmând a fi studiate două scenarii. Ulterior, în termen de 12 luni trebuie predat şi recepţionat studiul de fezabilitate.

Proiectul tehnic şi detaliile de execuţie trebuie să fie întocmite şi transmise cel târziu în 21 de luni, iar ultimele 4 luni ale contractului sunt rezervate verificărilor documentaţiilor tehnice elaborate şi depunerea cererii de finanţare: acest tronson din autostrada A8 (Iaşi – Tg. Mureş) ar urma să fie construit cu bani europeni. Un scenariu optimist ar fi ca CNAIR să semneze contractul cu adjudecatarul licitaţiei până la sfârşitul lunii noiembrie 2020, iar toate documentaţiile să fie gata până în ianuarie 2023. Ulterior, CNAIR ar putea lansa licitaţia de execuţie şi, în paralel, să facă demersurile pentru obţinerea fondurilor europene. În cel mai bun caz, prima lopată la acest tronson de autostradă ar putea fi în anul 2024.

Între timp, CNAIR a semnat alte două contracte pentru realizarea de studii de fezabilitate la un proiect de interes pentru Iaşi şi întreaga regiune: drumurile expres Paşcani – Suceava şi Suceava – Siret. Licitaţiile au fost adjudecate de către asocierea de firme Search Corporation – Egis România – Egis International. Cele două tronsoane asigură continuitatea autostrăzii A7 spre nordul ţării. Pentru drumul expres Paşcani – Suceava (61 km) valoarea contractului se ridică la 11,7 milioane lei, iar în cazul Suceava – Siret (41 km) valoarea este de 10 milioane lei. În ambele situaţii, fondurile sunt asigurate din surse europene. De precizat că pe întreg sectorul Paşcani – Siret, proiectanţii vor studia şi posibilitatea realizarea drumului în regim de autostradă, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul analizei sectorului Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani: iniţial, s-a discutat despre drum expres, dar studiul făcut de specialişti a arătat că variantă optimă este să fie construită o autostradă. 

Comentarii