Proiectul autostrăzii mai face o buclă pe după Guvern

joi, 01 august 2019, 01:50
3 MIN
 Proiectul autostrăzii mai face o buclă pe după Guvern

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat ieri că ar fi cerut deja pregătirea documentaţiei pentru „Autostrada Unirii şi pentru Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi“. Tot ieri, preşedintele Maricel Popa a declarat că se vor şti mai multe după expirarea termenului de depunere a ofertelor pentru segmentul Iaşi-Tg. Neamţ.

 

La numai o zi după ce preşedintele Klaus Iohannis a aprobat declararea segmentului de autostradă Ploieşti-Braşov drept obiectiv strategic de interes naţional şi a propus acelaşi statut pentru Autostrada Moldovei, premierul Viorica Dăncilă s-a apucat de treabă. A doua zi după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, ea a anunţat, în debutul unei alte şedinţe, cea de guvern, că „am cerut deja pregătirea documentaţiei necesare pentru a putea include în rândul proiectelor de interes naţional şi alte in­vestiţii precum Autostrada Unirii, Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi sau Autostrada Sudului“.

Dacă autostrada A1 are traseul clar, Bucureşti-Ploieşti-Braşov-Sibiu-Deva-Lugoj-Timişoara-Arad, şi la fel şi Autostrada Sudului, Bucureşti-Alexandria-Craiova-Calafat-Drobeta Turnu Severin-Lugoj, care sunt celelalte? Autostrada Moldovei este, de cele mai multe ori, aceeaşi cu Autostrada Unirii (A8) Iaşi-Tg. Mureş. Acelaşi nume apare însă şi în dreptul arterei care va străbate cândva Moldova de la nord la sud, prin Buzău-Bacău-Paşcani-Suceava, paralel cu E 85/DN 2.

La rândul ei, Autostrada Unirii este cea pe care se va merge de la Tg. Mureş spre Iaşi prin Tg. Neamţ. Premierul a acordat astfel o şansă în plus realizării segmentului Iaşi-Tg. Neamţ. Amintim că, ignorând prevederile Legii 291/ 2018, a autostrăzii A8, guvernul a lăsat doar jumătatea montană Ministerului Transporturilor, care a dispus o actualizare a studiului de fezabilitate pe o perioadă de doi ani. Cealaltă jumătate, deşi trebuia să revină aceluiaşi minister, a rămas la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, care a reuşit să scoată la licitaţie doar porţiunea de pe teritoriul judeţului, şi aceea doar până la Iaşi, nu şi mai departe, până la Ungheni. Termenul de depunere a ofertelor pentru miliardul de euro pus la bătaie în regim de parteneriat public privat expiră luni, 5 august. Şi segmentul de A1 Comarnic-Braşov a parcurs această procedură, dar Comisia evaluează de mai bine de şapte luni cele cinci oferte primite.

Va fi aceeaşi prelungire în necunoscut şi pentru cei aproape 70 km „ieşeni“ din A8? „După 5 august se vor face şi alte demersuri“, a spus pre­­şedintele CJ Iaşi, într-o conferinţă de presă. „Ştiu mai multe decât aş putea să declar acum“, a adăugat Maricel Popa. „Cu siguranţă este în atenţia Guvernului“, a mai afirmat el.

Pe de altă parte, „doamna premier nu poate să declare A8 obiectiv strategic de interes naţional deoarece preşedintele CSAT este domnul preşedinte Iohannis, care putea să pună şi această autostradă pe ordinea de zi“, a explicat, ieri, Maricel Popa. „Şeful statului face ordinea de zi“, a declarat el. Asociaţiile pro-autostradă au primit fără prea mult entuziasm acest nou anunţ făcut ieri de Viorica Dăncilă. 

Comentarii