anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

100 milioane de euro pe un drum de pământ din nordul județului. Investiție pe banii UE, în pericol

GALERIE
foto_Axa_generic
  • foto_Axa_generic
- +

Asta s-ar putea spune despre drumul lung de 8 ani al Axei rutiere Iaşi-Suceava de la pământ la asfalt: are un lot fix în mijloc care ar putea să nu mai vadă niciodată asfalt. Practic, fix lotul din mijlocul rutei a mai rămas de făcut, încurcat în contestaţii şi termene care dau să expire. Asta în timp ce segmentele de drum judeţean modernizate deja salvează timpul navetiştilor şi localnicilor. O axă rutieră atât de importantă nu şi-a atins însă scopul: oferirea şoferilor din cele două judeţe o alternativă, mai rapidă şi mai puţin aglomerată, faţă de cea actuală prin Paşcani-Fălticeni. Mai grav: din cauza întârzierilor şi neregulilor, întreaga finanţare UE pentru proiectul de 170 km s-ar putea evapora. Asta în timp ce celelalte două axe strategice judeţene făcute tot pe banii UE, Iaşi-Vaslui şi Iaşi-Botoşani, sunt perfect funcţionale.

Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava, care îşi caută de 8 ani traseul, s-a conturat în cea mai mare parte a lungimii ei de aproape 170 km. De fapt, doar puţin peste 150 km, pentru că sucevenii au reuşit să includă şi o variantă de ocolire a municipiului lor reşedinţă. Cele două sectoare din judeţul Suceava ar trebui să fie finalizate luna viitoare, conform contractelor încheiate în aprilie 2020, iar primele două loturi din cele trei de pe teritoriul judeţului Iaşi - în pragul acestei veri. Al treilea lot e încă în licitaţie de atribuire a contractului. Rămâne de văzut dacă ne vom încadra în termene, sau întreaga valoare a proiectului - 103 milioane de euro - va fi pierdută ca finanţare nerambursabilă, urmând a fi suportată din bugetele judeţene. Dacă lucrurile merg ca până acum aici, avem motive de îngrijorare.

Concret, Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava echivalează cu modernizarea mai multor segmente de drum judeţean, pe un traseu destul de sinuos, dar care în final va aduce mai multe avantaje. Totuşi, stagnarea atribuirii Lotului 3 face ca unul dintre cele mai importante pentru ieşeni - ocolirea celebrei gâtuiri de la Podu Iloaiei care creează ambuteiaje uriaşe pe E583/DN28 - să se lase aşteptat.

Alternativă la ambuteiaje

Practic, odată cu modernizarea tuturor celor cinci loturi în care e împărţită Axa rutieră, va mai exista o alternativă la traseul actual de la Iaşi la Suceava (cel prin Paşcani-Fălticeni, 145 km pe drumuri naţionale, traseu foarte aglomerat acum), una comparabilă ca număr de kilometri (155 km). Drumurile judeţene modernizate cu banii alocaţi prin Programul Operaţional Regional, contract de finanţare semnat în septembrie 2017, vor avea lăţimea unei benzi de 3,5 metri, la fel ca pe drumurile naţionale.

Pentru moment, de la Iaşi se poate merge în viteză până la Belceşti, acolo unde se termină al doilea lot. De la Belceşti până la limita judeţului Suceava sunt şi segmente de drum de pământ bătut cu piatră.

De la Cotnari, pe un alt drum judeţean recent modernizat, se poate ieşi înainte de Paşcani. Dar drumul de la Belceşti la Cotnari e pe alocuri „praf”, iar distanţa (mai mult de 25 km în plus până la Paşcani) nu mai pare aşa de mare când traficul pune „dop” la Podu Iloaiei.

Cum arată primii 50 km: fără gropi, atracţie pentru trafic

Am parcurs traseul deja modernizat în proporţie de 95 la sută al celor două loturi care s-au aflat în lucru de la sfârşitul anului 2019. Ele sunt în prelungire acum, după apariţia unor „surprize” în teren, nedetectate nici de studiul de fezabilitate şi nici de proiectul tehnic. De aceea, termenul de finalizare pentru fiecare a fost prelungit cu 6 luni.

Cât priveşte Lotul 3, firma care va câştiga până la urmă licitaţia blocată acum într-o a treia serie de contestaţii va trebui să se întreacă pe sine ca să încheie lucrările înainte de sfârşitul anului 2023.

Primul lot ieşean din Axa rutieră începe în Copou, la ieşirea din oraş. După ce te „eliberezi” de municipiul Iaşi, drumul parcă devine mai larg, deşi e tot o bandă pe sens. Viteza creşte şi prima localitate, Breazu, trece rapid. Altădată, de aici începea o lungă porţiune off-road: şoseaua era goală, dar plină de gropi. Astăzi, carosabilul e ca-n palmă. Bucuria localnicilor şi a navetiştilor, care acum aglomerează drumul - până la intrarea în municipiul Iaşi, unde începe calvarul orelor de vârf. Dar asta e altă problemă de rezolvat.

Acum, constructorul mai are de lucru la podeţele din faţa porţilor caselor, la trecerile la nivel cu calea ferată, dar şi la câte o bandă - cum e între localităţile Larga Jijia şi Mălăieşti. Aici şi pe încă alte câteva segmente din preajma lacurilor de pe cursurile râurilor Bahlui şi Jijia, cei de la Apele Române au cerut lucrări suplimentare după începerea derulării contractului de modernizare a drumului.

Şoseaua îşi continuă parcursul pe malul lacului Bulbucani, iar pe digul care îl separă de Bulbucani 1 se îngustează din nou la o bandă pe o distanţă de câteva zeci de metri. Segmente cu doar o bandă modernizată ne întâmpină şi la Focuri. Şi în Coarnele Caprei „dispare” o bandă, tot pe câteva zeci de metri.

La capătul şantierului

La intrarea în Belceşti, călătorul are impresia că se termină asfaltul. E un alt dig peste care trece şoseaua şi unde parcă nu s-a lucrat deloc. De fapt, în această localitate e capătul Axei ieşene modernizate. Mai departe, spre limita judeţului Suceava, 96 de milioane de lei aşteaptă să fie cheltuiţi. Este suma alocată pentru Lotul 3.

Întreaga Axă a fost estimată în 2017, la momentul semnării contractului de finanţare, la 73 de milioane de euro. Primele licitaţii nu au atras pe nimeni, nici la licitaţiile organizate de CJ Iaşi, nici la cele lansate de CJ Suceava, aşa că la cele 73 de milioane s-au mai adăugat 30. Banii au venit din partea celor două consilii judeţene, cu promisiunea că „suplimentul” va fi decontat de Guvern.

Dar alternativa interjudeţeană Iaşi-Suceava tot nu va putea fi folosită de la un capăt la altul, deşi rămâne un plus incontestabil în ce priveşte confortul deplasărilor pe loturile (aproape) finalizate. Cei de la CJ Iaşi sunt optimişti că firma care va câştiga contractul pe acest ultim lot, lung de 40 km, îl va onora fluierând. Deşi n-ar fi mare lucru să ajungă prima la Suceava Autostrada Moldovei (A7), înainte să fie gata Axa rutieră. Şi, mai grav : am putea pierde fondurile UE dacă nu ne încadrăm în termen.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

opinii

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

pulspulspuls

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Ro-Alert te sperie de-acu și în străinătate

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.