Dezmăț pe bani publici. Iată cum se cheltuiesc banii ieșenilor la Școala Populară de Arte!

vineri, 19 februarie 2021, 03:01
5 MIN
Un mister cât casa la o instituţie din subordinea Consiliului Judeţean. Odată cu numirea aici de către Costel Alexe a noului director Vlad Baba, ne-a atras atenţia explozia bruscă a cheltuielilor Şcolii Populare de Arte. Printre acestea, aveam să descoperim una de-a dreptul neverosimilă: o instituţie cu numai 21 de angajaţi, plus conducerea, şi care are în schemă un contabil, externalizează serviciul de contabilitate către o firmă privată pentru suma de 20.000 de euro pe an. Iar contractul pare a fi unul pe 7 ani. Culmea, firma de contabilitate care a „prins“ acest serviciu este deţinută taman de contabila instituţiei, care este şi membră în CA al Şcolii: tânăra Diana Geantimir, până nu de mult şi ea angajată la CJ. Mai neverosimil pare a fi faptul că acest contract rade practic o treime din veniturile proprii ale Şcolii, care este echivalentul a 60.000 euro pe an. Noul director, prins ieri pe picior greşit, ne-a spus că se va lămuri cât de curând şi ne va oferi informaţii complete despre cheltuielile de aici.

O comparaţie între sumele cheltuite la sfârşitul anului 2019, respectiv la finele anului trecut, de Şcoala Populară de Arte „Titel Popovici“, din subordinea Consiliului Judeţean, scoate la iveală atât perioade fără nici măcar un creion adus, dar şi alocări discutabile. Astfel, în primele 9 luni ale anului trecut, nu s-a cumpărat absolut nimic prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). În octombrie s-au făcut câteva achiziţii, dar în ultimele două luni ale anului s-au cheltuit aproximativ 113 mii de lei, atât pe material didactic, cât şi pe reparaţii. Care să fie misterul deschiderii apetitului pentru cheltuieli?

Managerul numit la mijlocul lunii noiembrie, Vlad Baba, ne declara la acea vreme că vrea să schimbe aspectul celor două etaje pe care le ocupă sălile de curs ale şcolii în căminul fostului Liceu Tehnoton. Ceea ce, se pare, s-a şi întâmplat. Dar nu numai atât. Banii cheltuiţi sub noua conducere liberală pentru activitatea şcolară în noiembrie şi decembrie sunt de două ori mai mulţi decât suma alocată în ultimele două luni din 2019. Atunci, pentru materialele necesare activităţilor didactice s-au alocat aproape 60 de mii de lei, potrivit înregistrărilor de pe platforma de achiziţii publice. Dar acestor bani li se adaugă o sumă de 94,8 mii lei, pentru, surpriză: „servicii de contabilitate“.

De ce a fost nevoie de externalizarea acestor servicii, pe care şcoala le-a plătit din bugetul propriu, deşi are prevăzut în statul de funcţii un post de contabil-şef? Potrivit Hotărârii Consiliului Judeţean nr. 163/26 iunie 2019, coeficientul de salarizare pentru acest job era, conform Codului muncii, 3,37. Cu alte cuvinte, leafa brută (fără sporuri) pentru această funcţie era la acea vreme 7.919,50 lei. Interesant este că, în decembrie 2020, acest coeficient a fost redus la 2,74, echivalentul a 6.439 lei.

Cum a luat contabila instituţiei serviciul pe firma proprie?

La sfârşitul anului 2019, serviciul contabilitate a fost externalizat. Practic, contractul a fost atribuit prin achiziţie directă, pentru suma de 7.900 de lei/lună, pentru un an, unei firme de contabilitate cu sediul în şoseaua Bucium. Firma Omega Expert Accounting SRL a fost înfiinţată pe 24 mai 2019, în domeniul „Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal“. Administratorul firmei este Diana Geantimir, care deţine şi 90 la sută din patrimoniul societăţii. Celălalt asociat, Ciprian Aporcăriţei, are 10 la sută.

Diana Geantimir, expert contabil şi judiciar, s-a ocupat şi înainte de contabilitatea Şcolii de Arte, venind de la Consiliul Judeţean, unde a lucrat câteva luni în 2018. Mai mult decât atât, ea este şi membră în Consiliul de Administraţie al şcolii – din care mai fac parte directorul instituţiei şi încă cinci angajaţi.

Practic, contabila Şcolii ţine acum contabilitatea instituţiei prin firma proprie, pentru care încasează nu mai puţin de 20.000 de euro pe an. O afacere foarte bună, parafată din informaţiile noastre pentru 7 ani: una cu foarte puţină bătaie de cap, pentru un angajator bugetar ce abia dacă numără 20 de angajaţi.

Ce zice legea

Articolul 91 al Legii administraţiei publice locale (215/2001 republicată) precizează că forul tutelar – în acest caz, Consiliul Judeţean – are atribuţii privind gestionarea serviciilor publice din subordine şi că asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes judeţean privind educaţia. La CJ nu am găsit pe nimeni care să ne lămurească dacă externalizarea unui asemenea serviciu se poate face doar la dorinţa directorului instituţiei, respectiv al Şcolii Populare de Arte, sau dacă este necesar un document de la administraţia judeţului. În schimb, într-un caz oarecum similar, din Ialomiţa, Prefectura judeţului respectiv subliniază că o asemenea decizie aparţine conducerii şcolii, dacă instituţia are personalitate juridică. Şcoala „Titel Popovici“ se încadrează în această categorie, având şi un consiliu de administraţie. Rămâne de văzut însă dacă speţa de la Ialomiţa se potriveşte situaţiei de la Iaşi.

Directorul, în incapacitate temporară de muncă

Însă acordul pentru contractul încheiat cu firma de contabilitate a fost semnat de directorul de atunci, ne-a declarat Diana Geantimir. „Fiecare manager este responsabil de contractele pe care le întocmeşte“, a adăugat ea, citând din lege.

Potrivit contabilei, care este şi acţionar majoritar la societatea menţionată, diminuarea bugetului şcolii cu cei 94,8 mii lei, echivalentul a aproape 20.000 de euro, a fost decisă de directorul de atunci, Traian Mocanu, cu câteva zile înainte să îi expire mandatul. Însă cunoscutul pictor era grav bolnav. O hotărâre a CJ adoptată în octombrie 2019 (nr. 357) menţionează incapacitatea temporară de muncă: „Perioada prevăzută pentru susţinerea raportului de activitate de către manager în cadrul unui interviu se prelungeşte până la încetarea incapacităţii temporare de muncă a domnului Traian Mocanu, dar nu mai târziu de 31.12.2019, data la care expiră contractul de management“

Cunoscutul pictor a încetat din viaţă în martie 2020. Contractul pentru servicii de contabilitate, atribuit pe 18 decembrie 2019, a mers mai departe pe parcursul celor 12 luni prevăzute în oferta de achiziţie. Mai mult, noul director interimar e convins că acest contract a fost încheiat pe o perioadă de 7 ani cu Omega Expert Accouting SRL. Totuşi, ca să ne poată oferi mai multe detalii, Vlad Baba ne-a cerut să-i trimitem întrebările în scris. Vom reveni cu explicaţiile sale imediat ce le vom primi.

Toţi banii şcolii de trei ori plata contabilului

În solicitarea adresată conducerii Şcolii de Arte, am întrebat cine ţine acum contabilitatea firmei, şi dacă poziţia de contabil-şef prevăzută în organigrama instituţiei este vacantă sau nu. Întrebăm deoarece în toate statele de funcţii aprobate în plenul Consiliului Judeţean, acest post este prevăzut, ca funcţie de conducere, alături de manager, cu al doilea cel mai mare salariu din şcoală. Pe lângă cele două funcţii de conducere, în instituţie mai sunt 21 funcţii de execuţie (profesori, secretară, administrator etc.). Instituţie publică de cultură, având ca profil învăţământul artistic şi de însuşire a meşteşugurilor tradiţionale (prezentare de pe site-ul propriu), şcoala „trăieşte“ din taxa plătită de cei aproximativ 450 de cursanţi de toate zilele: 700 de lei/an, respectiv 300 de mii de lei buget anual. Adică echivalentul a puţin peste 60.000 de euro, venit total, din care, nu se ştie în urma căror calcule de oportunitate, o treime se duce numai pe ţinerea contabilităţii externalizate.

Comentarii