Spectacol la Operă cu Covid în culise. „Carmen” în pandemie

marți, 18 ianuarie 2022, 02:50
6 MIN
 Spectacol la Operă cu Covid în culise. „Carmen” în pandemie

Cortina s-a ridicat la Operă, deşi mulţi angajaţi erau suspecţi de COVID-19. O schimbare de ultimă oră în distribuţia spectacolului Carmen, de la Opera Naţională Română din Iaşi, a ridicat semne de întrebare în lumea artistică. Tenorul invitat din Cluj să joace rolul lui Don José, Marius Vlad Budoiu, fost manager al Operei din Cluj-Napoca, a fost înlocuit de Cosmin Marcovici, artist al operei ieşene, chiar în ziua spectacolului, sâmbătă, 15 ianuarie. Marcovici era planificat să urce pe scenă duminică, cu o altă distribuţie de actori. În urma confruntării informaţiilor primite din mai multe surse din Operă, am reuşit să aflăm motivul: Budoiu a anunţat conducerea Operei din Iaşi sâmbătă, în ziua primei reprezentaţii din Carmen, că a fost depistat pozitiv la infecţia cu COVID-19 şi că pleacă spre Cluj-Napoca să se izoleze. În spatele său a rămas însă întreaga distribuţie a spectacolului care a interacţionat cu artistul în cele peste 5 zile de repetiţii. Teoretic, conform legii, aceştia ar trebui să intre în izolare. Practic, ei au jucat în cele două spectacole. De altfel, la Opera Iaşi există un puternic curent antivaccinist. „Ziarul de Iaşi” a reuşit să reconstruiască firul evenimentelor.

Cu aproximativ o săptămână înainte de spectacolul de pe 15 ianuarie, tenorul Marius Vlad Budoiu a ajuns la Iaşi pentru a începe repetiţiile rolului din Carmen. Acesta a interacţionat cu mai mulţi angajaţi din cadrul instituţiei şi a stat, în Iaşi, până la momentul când a depistat că e infectat.

Joi, 13 ianuarie, acesta a participat inclusiv la repetiţia generală, care s-a făcut cu regie completă: machiaj, lumini, decor şi costume. Fotografiile făcute la repetiţia generală au fost publicate de reprezentanţii responsabili de comunicare ai Operei din Iaşi chiar pe pagina de Facebook a instituţiei.

Într-o imagine, tenorul Marius Vlad Budoiu este înconjurat de cel puţin 10 alţi colegi de scenă. Sursele „Ziarului de Iaşi” au confirmat ce se poate vedea şi pe imagini: nu s-au purtat măşti la repetiţii (nefiind o prevedere specifică în legislaţie legat de asta, doar de purtarea măştilor în spaţii închise).

Aceleaşi surse au mai spus însă că Budoiu se simţea rău din ziua respectivă, având unele simptome. Două zile mai târziu, sâmbătă, Marius Vlad Budoiu a înştiinţat conducerea Operei că e infectat cu COVID-19 şi că se izolează, neputând să joace în spectacolul care urma să aibă loc în aceeaşi seară. Nu e prima întâlnire a lui Budoiu cu infecţia.

Pe 3 noiembrie 2020, acesta a jucat la Iaşi în spectacolul Tosca, iar pe 14 noiembrie era confirmat cu COVID-19 şi internat în spital cu necesar de oxigen. Nici atunci, nici acum, nu este clar dacă Budoiu s-a infectat la Iaşi.

Dată fiind viteza de răspândire şi perioada mai scurtă de incubaţie în cazul tulpinii Omicron, este foarte probabil ca acesta să se fi infectat în primele zile de când a sosit la Iaşi pentru a repeta rolul din Carmen.

Tenorul a confirmat pentru ziar că „este bolnav”

În momentul în care tenorul clujean a anunţat conducerea Operei de faptul că nu va putea juca sâmbătă, nu s-a luat nici decizia anunţării Direcţiei de Sănătate Publică şi nici cea de sistare a celor două spectacole.

Nu este clar dacă Budoiu s-a testat oficial şi este luat în evidenţe de către stat sau dacă şi-a făcut singur un test rapid şi apoi a plecat la Cluj. Nici cum a ajuns acolo nu este limpede: dacă s-a deplasat cu maşina personală sau cu trenul sau avionul.

Contactat de către „Ziarul de Iaşi”, tenorul s-a limitat la a spune că este „bolnav” şi că de asta a plecat, fără a confirma dacă este vorba sau nu despre COVID-19. Managementul instituţiei, cât şi colegi din distribuţie, ne-au confirmat că a fost vorba despre infecţia cu SARS-CoV-2.

„Am fost informat de coordonatorul artistic (n.red. – Andrei Fermeşanu) că tenorul şi-a făcut un test, a avut rezultat pozitiv şi a trebuit să rezolvăm. Colegii care au avut contact direct au fost îndrumaţi să se testeze, iar cei care au jucat au avut rezultat negativ. Aşa mi s-a comunicat. Anularea spectacolului era ultima variantă la care puteam apela, în condiţiile în care biletele erau vândute. Dacă se impunea, recurgeam şi la această chestiune”, a declarat Daniel Şandru, managerul Operei Naţionale Române din Iaşi, pentru „Ziarul de Iaşi”.

S-a testat cine a vrut şi cine a putut

Surse din instituţie au explicat pentru „Ziarul de Iaşi” că Andrei Fermeşanu, coordonatorul artistic, le-a spus celor care au fost contacţi direcţi să se testeze, iar foarte mulţi dintre aceştia au ales să o facă pe cheltuiala lor, fără să anunţe DSP.

Unii au prezentat rezultatul negativ, alţii au informat verbal că au avut rezultat negativ, unii membri din cor şi balet care erau bolnavi de COVID-19 au fost înlocuiţi, dar spectacolul s-a jucat. Sursele noastre spun că a fost un obicei în pandemie ca angajaţii cu simptome de răceală să se izoleze şi să se trateze acasă, urmând a reveni la muncă atunci când se simt bine.

Mai mult, în ultimele două săptămâni, mai mulţi angajaţi, în special din rândul corului, orchestrei şi al trupei de balet, au fost bolnavi, fără a se şti exact dacă este vorba de COVID-19 sau nu fiindcă prea puţini s-au testat oficial, pe canalele puse la dispoziţie de statul român. Problema este, au explicat reprezentanţi ai instituţiei, că circulă un puternic curent antivaccinist în rândul personalului Operei.

„S-a vrut la un moment dat să se facă o evidenţă, câţi dintre angajaţi sunt vaccinaţi şi câţi nu. A ieşit o revoltă şi strigau toţi că e abuz, că e dreptul şi libertatea lor, aşa că nu s-a mai ales nimic din asta. Mulţi nu sunt vaccinaţi, de aceea aleg să nu se testeze prin DSP”, a declarat unul dintre solişti pentru „Ziarul de Iaşi”.

Managerul Operei, Daniel Şandru, a mai spus pentru „Ziarul de Iaşi” că nu există protocoale în momentul de faţă ca să poată fi luate decizii în cazul în care o persoană infectată nu anunţă DSP şi nimeni nu ştie dacă este, de fapt, infectată sau nu.

Conform legii, spectacolele mai trebuiau să aibă loc?

Legea în momentul de faţă este limpede: dacă o persoană este confirmată cu COVID-19, intră în izolare 7 zile dacă este vaccinată, 10 dacă nu, păstrând legătura cu medicul de familie pentru a vedea dacă e nevoie de alte investigaţii medicale.

Contactul direct al unei persoane, adică cei care au stat 15 minute în acelaşi loc, fără mască, cu cineva care s-a dovedit a fi infectat, trebuie să stea 5 zile în carantină dacă este vaccinat şi 7 dacă este nevaccinat. Studiind fotografiile de la spectacol, sunt măcar 20, chiar 30 de persoane, care ar fi trebuit să stea în carantină, fiind contacţi direcţi.

Dar dacă Budoiu a făcut doar un test rapid şi nu a făcut o testare oficială ca să se declanşeze ancheta epidemiologică, nu exista nicio obligaţie legală vizavi de carantină sau stoparea spectacolelor. Doar una morală, fiindcă exista şi un risc de infectare a altor angajaţi, care sunt încă sănătoşi, sau a publicului.

„Pentru a fi înregistrat un focar, trebuie să fie cel puţin trei persoane care să lucreze împreună, din acelaşi loc, care să fi avut posibilitatea de a intra în contact unii cu alţii. Asta ar fi definiţia focarului. Regula e simplă: dacă cineva e simptomatic, anunţă medicul de familie dacă are, dacă nu direct DSP, se izolează la domiciliu şi rămâne acolo până trimitem echipa să îl testeze. Dacă rezultatul e pozitiv, ancheta epidemiologică merge mai departe şi sunt identificaţi contacţii direcţi. Dar dacă nu avem dovadă că cineva e pozitiv, nu putem face nimic”, a declarat dr. Vasile Cepoi, director al DSP Iaşi.

Comentarii