Un blocaj uriaş se vede la orizont la intrarea în Iaşi, prin Copou

luni, 17 mai 2021, 01:50
4 MIN
 Un blocaj uriaş se vede la orizont la intrarea în Iaşi, prin Copou

Miile de apartamente care se vor construi în zona Viticultori plus dezvoltarea imobiliară din Rediu-Breazu vor aduce mii de maşini în plus pe o arteră cu o bandă pe sens, aleea Sadoveanu. Primăria nu are soluţii pentru infrastructura rutieră. Acum ar fi momentul, şi nu atunci când proiectele imobiliare vor fi gata. O propunere venită din partea municipalităţii ar fi un pasaj subteran la rondul de la Agronomie, numai că nu ar rezolva ambuteiajul de pe aleea Sadoveanu. Ce soluţii se pot lua în calcul?

Intrarea în oraş prin Copou riscă să fie blocată în viitor din punctul de vedere al traficului. În zonă sunt deja probleme în acest sens, iar ritmul în care sunt construite noi ansambluri rezidenţiale este unul cu care infrastructura actuală nu ţine pasul.

Cel mai recent proiect, lansat săptămâna trecută, prevede amenajarea a 1.100 de apartamente în zona Viticultori. În apropiere, se află în construcţie un ansamblu care va avea, în final, un număr similar de locuinţe. La aceste două proiecte se adaugă alte ansambluri cu mii de apartamente care se află în lucru sau în stadiul de avizare.

Dezvoltarea urbanistică a zonei va determina ca infrastructura rutieră actuală să fie depăşită, iar soluţii concrete întârzie să apară de la Primărie. O alternativă des invocată de şoferi vizează conectarea Copoului cu Păcurari, prin Dealul Zorilor, în condiţiile în care această stradă trebuie supralărgită şi asfaltată.

Dar, inclusiv această rută va avea probleme în viitor: în capătul din Păcurari al străzii sunt, de asemenea, în construcţie sau în curs de aprobare numeroase blocuri, iar dezvoltarea zonei Rediu determină şi o aglomerare a şos. Iaşi – Rediu.

O altă propunere, care este detaliată şi în noul Plan Urbanistic General (PUG) al Iaşului (neaprobat încă), constă în amenajarea unei şosele cu patru benzi între Copou şi Păcurari pe traseul str. Viticultori – str. Eudoxiu Hurmuzaki – şos. Munteni.

Cea mai mare porţiune a drumului actual este betonată (Hurmuzaki), iar acest traseu trece printr-o zonă de intravilan extins a Iaşului, zonă care, în prezent, nu are reglementări clare de urbanism.

În PUG sunt propuse şi două artere noi de circulaţie care să conecteze aleea Sadoveanu cu DN24 (bld. C.A. Rosetti). Este vorba despre străzi colectoare, cu două benzi: una propusă prin str. Ursulea, iar cealaltă printr-un drum prin zona din apropierea restaurantului "La Castel".

Soluţiile Primăriei: pasaj subteran şi măsuri în trafic

În schimb, municipalitatea are în lucru un studiu de fezabilitate pentru construirea unui pasaj subteran cu o lungime de circa 300 metri între Biserica "Sf. Nicolae" şi rond Agronomie.

Dar acest pasaj nu scoate traficul de pe aleea Sadoveanu, principala stradă care riscă blocaje rutiere majore odată ce vor fi finalizate toate ansamblurile rezidenţiale din zonă.

Potrivit Primăriei, scopul investiţiei este de asigura un trafic auto continuu de tranzit între al. Sadoveanu şi bld. Carol I. Pe aleea Sadoveanu este un singur traseu de transport public: ruta 36 de autobuz care porneşte din Dacia şi are capătul de traseu în Breazu.

Nu este exclus ca, pe viitor, să fie prelungite şi alte trasee de autobuz în încercarea de a descuraja folosirea maşinii de către locatarii ansamblurilor rezidenţiale. Până atunci, Primăria adoptă unele măsuri în trafic, ultimele decizii în acest sens fiind luate la sfârşitul săptămânii trecute la nivelul Comisiei de circulaţie.

Una dintre acestea vizează montarea de popici sau separatori de trafic pe axul aleii Mihail Sadoveanu şi pe marcajul longitudinal dintre prima şi a doua bandă, pe tronsonul cuprins între poarta principală de acces (bariera) în curtea Universităţii Agronomice (USAMV) şi rond Agronomie.

"În faţa şirului de separatori de sens dintre prima şi a doua bandă va fi montat un indicator Ocolire stânga – dreapta. Bariera de la poarta principală a USAMV va fi retrasă până la limita de proprietate a acesteia (împrejmuire) în vederea creării zonei de stocare pentru accesul în incintă, lăsând astfel liberă circulaţia pe aleea Mihail Sadoveanu", se arată într-o informare a Primăriei.

De asemenea, pe aleea Sadoveanu vor fi desfiinţate două treceri de pietoni: prima şi a treia, pe sensul de mers dinspre Agronomie spre Breazu. De asemenea, va fi desfiinţat şi trotuarul de gardă de pe aleea de ieşire auto cu barieră de la USAMV.

"Pe prima bandă şi pe a doua bandă vor fi montate panouri de informare cu preselectarea benzilor de urmat (direcţia înainte şi la dreapta, respectiv direcţia înainte). În rond Agronomie (între strada I.L. Caragiale şi aleea Grigore Ghica Vodă) va fi amenajată o staţie taxi cu trei locuri", sunt alte măsuri anunţate de Primărie.

Potrivit oficialilor municipalităţii, toate aceste decizii adoptate la nivelul Comisiei de circulaţie sunt menite să fludizeze traficul în zona rond Agronomie.

Comentarii