După descinderile DNA și DIICOT,
UPDATE: DNA confirmă ancheta de la Primărie: în vizor – contractul de organizare a Revelionului
UPDATE: Începutul noului an a adus un nou dosar DNA la Primărie. Acțiunea de ieri a Direcției Generale Anticorupție, în cadrul căreia au fost ridicate de la Palatul Roznovanu o serie de documente, a fost organizată la solicitarea Serviciului Teritorial Iași al DNA.
TEXT INITIAL: Procurorii fac verificări în cadrul unui dosar deschis la începutul acestui an. Deocamdată, cercetările sunt efectuate „in rem”, cu privire la fapte, nu la persoane, sub aspectul săvârșirii unor infracțiuni din sfera abuzului în serviciu.
„Se fac verificări în urma unei sesizări privind nelegalitatea atribuirii unor contracte. Este o fază incipientă a dosarului, comentariile fiind premature. A fost vorba de solicitarea unor documente, nu de percheziții”, a precizat purtătorul de cuvânt al DNA, Livia Săplăcan.
Ofițerii anticorupție au deschis o nouă anchetă la Primăria Iași. Potrivit informațiilor „Ziarului de Iași”, în vizor ar fi modul în care a fost atribuit contractul de organizare a Revelionului. Așa cum ZDI relata la finalul anului trecut, procedura de achiziție a fost lansată foarte târziu (21 decembrie), iar rezultatul a fost unul așteptat: contractul a fost semnat cu firma R&A Events Concerts SRL-D, companie controlată de impresarul Radu Groza, colaboratorul „tradițional” al Primăriei Iași pentru astfel de evenimente.
Un prim pas a fost făcut ieri: municipalitatea trebuie să predea documentele aferente achiziției, dar există informații potrivit cărora ar fi fost luate în vizor toate contractele încheiate de firma amintită cu Primăria în ultimii ani. În general, R&A Events a asigurat logistică (scenotehnică, ecrane de mari dimensiuni etc.) pentru Revelion și Sărbătorile Iașului, dar au fost și alte evenimente în care compania a fost prezentă: un exemplu în acest sens este asigurarea unor tribune (închiriere) la baza sportivă Ciric, în vara anului 2020, cu ocazia turneelor de tenis.
Procedura de Revelion a fost din start viciată
An de an, Primăria Iași a aplicat aceeași „rețetă” pentru organizarea Revelionului: a lansat, pe ultima sută de metri, o procedură netransparentă de achiziție (în afara sistemului național de achiziții publice, legea permite o astfel de soluție), iar în privința câștigătorului nu a fost vreodată o surpriză. În 2022, procedura a fost anunțată miercuri, 21 decembrie, achiziția având o valoare de peste 100.000 euro (fără TVA). Practic, firmele interesate au avut la dispoziție doar zilele de 22 și 23 decembrie pentru a pregăti oferta, întrucât termenul de depunere a fost 27 decembrie (ora 11:00), iar zilele de 24, 25 și 26 au fost nelucrătoare. Mai mult, caietul de sarcini a cuprins inclusiv numele artiștilor, iar unii dintre aceștia sunt colaboratori ai lui Radu Groza, cel care controlează firma care avea să câștige contractul.
La fel ca în alte situații din anii trecuți. Chiar dacă presa a scris de-a lungul anilor despre acest mod de operare, fiind în mod evident semne de întrebare privind procedurile formale făcute de Primărie, este pentru prima dată când ofițerii anticorupție își îndreaptă atenția către acest subiect. Informațiile ZDI sunt că solicitarea de documente a fost făcută de Direcția Generală Anticorupție (DGA). În context, amintim că DNA și DIICOT au, la rândul lor, anchete în curs cu privire la presupuse fapte de corupție în activitatea Primăriei, în special pe cazuri de urbanism.
Controversa Revelionului 2023: de ce nu a avut loc spectacolul cu drone?
Spre diferență de caietele de sarcini din anii trecuți, documentația de la finalul anului 2022 a avut o particularitate: prevedea și organizarea unui „spectacol cu drone și lasere”. Această cerință a apărut atât în caietul de sarcini, cât și în modelul contractului de prestări servicii (la „Obligațiile prestatorului”). „Spectacolul se va desfășura în funcție de condițiile meteo și tehnice de la data concertului (temperaturi pozitive, lipsa precipitațiilor, viteza vântului în intervalul 0 – 8 m/s etc.) în baza deținerii tuturor avizelor și permiselor de zbor necesare”, se preciza în caietul de sarcini.
Potrivit datelor din arhivele meteorologice, la ora 00:00, în noaptea dintre ani, temperatura a fost cuprinsă între 3 și 5 grade Celsius, vântul a avut o adiere ușoară (1 m/s) și au lipsit precipitațiile. Pe tot parcursul zilei de 31 decembrie, condițiile erau îndeplinite, iar prognoza era favorabilă. În aceeași documentație apare, în graficul de prestare a serviciilor, formularea „spectacol de lumini cu drone și lasere sau spectacol pirotehnic de min. 8 min”. În schimb, la „obligațiile prestatorului”, din modelul de contract, conjuncția „sau” este înlocuită cu „și”. În plus, având în vedere că erau îndeplinite condițiile meteo pentru desfășurarea spectacolului cu drone, așa cum se solicita în documentație, se ridică întrebarea: de ce nu a avut loc un astfel de show? Am încercat să aflăm lucrul acesta încă din ziua de 31 decembrie, dar Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al municipalității, nu ne-a răspuns. Același oficial al instituției a evitat un răspuns în cursul săptămânii trecute, când a fost din nou întrebat pe subiect.
Lipsa de răspuns a continuat și ieri: interpelat din nou pe subiect, Buraga ne-a îndemnat să adresăm „o cerere” la legea 544/2001, privind accesul liber la informații publice, asigurând că ziarul nostru va primi un răspuns „în timp util” (!). Cererea a fost depusă, dar răspunsul nu a fost trimis până la publicarea acestui articol. În schimb, ne-a fost alocat un număr de înregistrare. „Vor fi folosite minim 200 drone iluminate, cu coregrafie în diferite formații aeriene cu forme geometrice și mesaje personalizate pentru Iași, precum și sincronizate pe un fond muzical”, se mai preciza în caietul de sarcini. Rămâne de văzut dacă noua anchetă de la Primăria Iași are în vedere și controversa (ne)organizării spectacolului cu drone.
UPDATE 1: Precizările Primăriei despre verificările făcute în legătură cu „Revelionul Iașului”
În urma unei reclamații, ofițerii Direcției Generale Anticorupție au solicitat și au primit de la Primăria Municipiului Iași o serie de documente din cadrul procedurii de achiziție publică a spectacolului „Revelionul Iașului”.
După cum am informat printr-un comunicat de presă din data de 29 decembrie 2022, serviciile de organizare a spectacolului au fost încredințate, printr-o procedură de achiziție simplificată prevăzută de legislația în vigoare, către R & A Events & Concerts SRL-D, pentru o sumă totală de 553.700 lei, fără TVA, care a inclusiv artiști, scenotehnică, cazări, deplasări, taxe etc.
Potrivit contractului menționat, spectacolul a inclus focuri de artificii. Așa cum am anunțat, „în funcție de condițiile meteorologice și tehnice”, evenimentul ar fi putut include și un spectacol de lumini cu lasere și drone.
După semnarea contractului, firma a notificat municipalitatea că, dat fiind timpul prea scurt și întrucât nu erau întrunite condițiile tehnice și meteorologice necesare, nu poate organiza și spectacolul de drone. Ca urmare, suma aferentă spectacolului de drone, de 83.200 lei, fără TVA, a fost scăzută din valoarea contractului și, evident, nu va fi achitată. Restul serviciilor prevăzute în contract au fost onorate.
Publicitate și alte recomandări video