Bucurie mare în rândul elevilor: Bac-ul la română va fi diferenţiat

Elevii de la profilele real, tehnic, sportiv şi artistic vor avea parte de subiecte diferite faţă de colegii de la uman.

joi, 30 mai 2013, 01:50
3 MIN
 Bucurie mare în rândul elevilor: Bac-ul la română va fi diferenţiat

Elevii de clasa a XII-a au primit cu bucurie anunţul făcut de ministrul Educaţiei cu privire la necesitatea de a diferenţia subiectele de la bacalaureat, pentru proba de limba şi literatura română.

 

 
 Remus Pricopie a declarat că, începând cu această sesiune de examen, vor fi elaborate subiecte diferite pentru absolvenţii profilelor real, tehnic, sportiv şi artistic. Aceştia ar trebui să primească subiecte ceva mai uşoare decât cei care termină la clase cu profil uman (filologie, ştiinţe sociale) sau pedagogic. „E o decizie înţeleaptă, întrucât absolvenţii de la profilul matematică-informatică au formată o gândire matematică, fiind nevoiţi să înveţe, totodată, câteva sute de formule pentru bacalaureat. De asemenea, cei de la profilele tehnologic şi vocaţional au avut ca principală preocupare în liceu dezvoltarea pe specializarea lor, la care au fost nevoiţi să susţină teze şi examene practice. Absolvenţii profilelor uman şi pedagogic au nevoie de o cunoaştere mult mai vastă şi amănunţită a limbii şi literaturii române, care va fi indispensabilă şi pentru viitoarea lor profesie. Este nevoie de o compensare în cazul probei obligatorii comune a examenului de maturitate, care este, până la urmă, o probă de filologie. Nu consider potrivit ca unui viitor student la o facultate de profil tehnic, absolvent al profilui matematică-informatică, să i se solicite o abordare filosofică a operelor autorilor canonici”, e de părere Andrei Hodorog, absolvent al Colegiului Naţional din promoţia curentă. El a adăugat însă că nu contestă importanţa lecturii, a cunoaşterii operelor autorilor canonici studiaţi şi a dezvoltării capacităţii de exprimare şi organizare a ideilor în scris. „Acestea sunt indispensabile pentru piaţa muncii şi dezvoltarea personală, indiferent de profilul absolvit. Cu toate acestea, trebuie să recunoaştem că cei de la profilul real îşi canalizează atenţia şi eforturile cu preponderenţă asupra materiilor specifice profilului”, arată Andrei. Schimbarea propusă de ministrul Educaţiei este, de altfel, aşteptată de mai mulţi ani. „Această diferenţiere mi se pare normală. Ne aşteptam ca cei de la profilul real să primească subiecte puţin mai uşoare ca dificultate decât cei de la profilul uman. Dar, la sesiunea specială, am observat că a fost invers”, Florina Toma, olimpică la matematică şi absolventă a Colegiului Naţional. „Consider că decizia ministerului este echitabilă, întrucât elevii de la profilul uman au mai multe ore de limba română şi atunci aprofundează mai mult. Şi e ca să zic în balans cu decizia de a susţine diferenţiat bacalaureatul la matematică. Sigur va fi receptată cu bucurie în rândul elevilor şi îi va ajuta mai mult în pregătirea pentru bacalaureat”, a completat Theodor Pantilimonescu, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor. Conducerea Inspectoratului Şcolar apreciază că schimbarea anunţată este, de asemenea, în favoarea candidaţilor. “Este foarte bună ideea, pentru că a fost mult discutată şi, de multe ori când se aduceau argumente asupra anumitor inechităţi, se compara numărul de ore de la profilul umanist cu cel de la profilul real sau tehnologic. Este evident că în zona acestor clase de filologie sau de ştiinţe sociale sunt tot felul de opţionale, ore în plus, se lucrează insistent. Deci, toată formaţia lor culturală este mai consistentă şi subiectele pot fi mai atent nuanţate şi cu mai multă profunzime în explorarea textelor literare. În partea cealaltă, fie că vorbim de profil tehnologic sau economic, e un număr de ore mai redus, şi atunci subiectele vor fi mai echilibrat făcute, mai accesibile elevilor. Deci, e o decizie în favoarea elevilor, – precum şi la matematică introducerea unui al treilea tip de subiecte -, care va uşura sarcina elevilor. Sperăm că vor fi rezultate mai bune în zona liceelor tehnologice, pragul greu de depăşit rămâne însă matematica”, a punctat Camelia Gavrilă, şefa IŞJ.
 
 
 

 

 

Comentarii