Dezincintarea Europei Centrale

marți, 10 octombrie 2006, 20:55
3 MIN
 Dezincintarea Europei Centrale

De ceva vreme, Europa Centrala nu se simte prea bine. A inceput sa tuseasca, sa gifiie, sa dea rateuri. Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia, nu demult premiante ale integrarii, s-au poticnit ca la un semn odata ce s-au vazut in interiorul Uniunii Europene. Ele acuza dureri severe in zona politica si economica si par a-si fi pierdut luciditatea care i-a ajutat sa progreseze incontinuu dupa 1989.
Am fost cu totii martorii manifestatiilor de strada de o virulenta rara petrecute la Budapesta. Dezvaluirea inregistrarii in care premierul Ferenc Gyurcsany admitea ca socialistii au mintit grosier pentru a cistiga alegerile din aprilie a creat o criza majora din care guvernantii nu mai stiu cum sa iasa. Gyurcsany a cistigat un vot de incredere in Parlament, dar a aparut o a doua caseta in care ministrul Regiunilor afirma ca va pastra controlul asupra fondurilor regionale pentru a nu cadea pe mina opozitiei, a Fidesz-ului, care tocmai a obtinut rezultate foarte bune in alegerile locale. Toate acestea au oferit munitie nesperata opozitiei, au pus Partidul Socialist intr-o postura ambarasanta in fata electoratului si au alertat Europa, care si asa era ingrijorata de problemele economice ale Ungariei si mai ales de deficitul ei bugetar infricosator, creat pentru a multumi in acelasi timp electoratul si Europa.
Si in Polonia s-au inregistrat manifestatii de protest si tot dupa dezvaluirea unei inregistrari. Un oficial de rang inalt, apropiat al premierului Jaroslaw Kaczynski, a fost surprins oferind un post guvernamental important unui parlamentar din Partidul Auto-Apararea pentru a intra in partidul premierului, Lege si Justitie. Auto-Apararea tocmai a parasit coalitia guvernamentala, lasind guvernul fara majoritate in Parlament. Lege si Justitie a cistigat alegerile din septembrie 2005 pe o platforma anticoruptie, iar incidentul de acum ii submineaza foarte mult pozitia. Jaroslaw Kaczynski si fratele sau geaman, Lech, care este presedintele Poloniei, intentioneaza sa construiasca un mare partid de dreapta, conservator, in jurul formatiunii Lege si Justitie, devorind partidele mai mici – Auto-Apararea, Liga Familiilor Poloneze (membra a coalitiei guvernamentale) si Partidul taranesc Polonez (cu care Lege si Justitie se pregatea sa se alieze inainte de izbucnirea scandalului). Dezvaluirea acestui plan a stirnit tensiuni in coalitia guvernamentala si a alertat opozitia, care a convocat mitinguri pentru a cere alegeri anticipate. In sondaje conduce detasat Platforma Civica, liberala, care promite o guvernare cu Partidul taranesc. Europa este ingrijorata de instabilitatea politica cronica din Polonia, mai ales ca guvernul tocmai promisese reforme economice importante pentru definitivarea integrarii. Oricum, liderii europeni nu au privit cu ochi buni de la inceput preluarea principalelor functii in stat de catre doi frati gemeni, cu idei excentrice de guvernare, si nici constituirea coalitiei guvernamentale cu doua partide radicale, eurosceptice.
Probleme din cauza lipsei majoritatii guvernamentale are si Cehia, in urma alegerilor neconcludente din iunie. Civic-democratii si social-democratii, marii adversari politici din Cehia, refuza sa formeze o mare coalitie, dupa modelul german, si din acest motiv Cehia este practic neguvernata de mai multe luni. Economia ceha merge inca bine, dar piata a dat semne clare de neliniste in urma crizei politice, iar sistemul de sanatate si cel de pensii au nevoie urgenta de reforma pentru a nu se prabusi.
In fine Slovacia are o problema similara cu aceea a Poloniei, din cauza compozitiei coalitiei guvernamentale, in care se gasesc asociate trei partide populiste: Smer, partid de stinga populist, Miscarea pentru o Slovacie Democratica a mult-hulitului Vladimir Meciar si ultranationalistul Partid National Slovac, cu mesaj pronuntat anti-maghiar.
Asadar, bilantul politic si economic al Europei Centrale dupa intrarea in Uniunea Europeana nu este foarte incurajator. Nu asistam, bineinteles, la o situatie disperata, dar nici roz nu este. Citeva concluzii se desprind din cele pomenite. Putem observa ca forta normativa a Uniunii Europene asupra tarilor Europei Centrale s-a diminuat, aparent paradoxal, tocmai dupa intrarea acestora in UE. Nemaiexistind conditionari importante din partea UE, Europa Centrala a inceput sa incalce tabuuri politice europene, trimitind la putere partide radicale si creind deficite din ratiuni populiste. Intrarea in UE a creat si o criza de mesaj politic, partidele incercind sa se reorienteze populist. Triumfalismul din timpul cursei pentru integrare lasa acum locul nemultumirii si scepticismului. Perdantii tranzitiei, cei care au mentinut tacerea in timpul cursei integrarii pentru a nu periclita interesele tarii, ies acum la lumina si isi cer drepturile. Confuzia electorala se traduce intr-o grava fragmentare electorala, peste tot fiind dificil de format coalitii guvernamentale stabile, fara sprijinul populistilor.
Din pacate, avem toate motivele se credem ca Romania merge in aceeasi directie.

Comentarii