Sefa ISJ: Profesorii sint depasiti in ceea ce priveste abordarea noii generatii

vineri, 03 iunie 2011, 14:29
4 MIN
 Sefa ISJ: Profesorii sint depasiti in ceea ce priveste abordarea noii generatii

Profesori si elevi, dar si reprezentanti ai mediului de afaceri au facut ieri, in cadrul unei conferinte cu o durata de peste doua ore, o diagnoza a sistemului de invatamint iesean, in contextul celui national. „E un sistem ineficient si nu imi este greu sa vin cu argumente in sensul acesta. Nu ma refer la cei 3% dintre elevii nostri care sint olimpici. Daca ma uit la rezultatele elevilor de la finalul anilor de studiu – si am avut aceasta curiozitate pentru judetul Iasi – constat ca in ultimii 5-6 ani acestea s-au dus in jos. 50%, cit a fost procentul de anul trecut la bacalaureat, probabil ca nici nu reflecta in intregime realitatea, probabil ca ar fi trebuit sa fie mai mic. La concursuri si olimpiade avem rezultate foarte bune, dar cind fac suma la nivel judetean, observ ca de la un an la altul numarul elevilor care fac performanta scade", a precizat sefa ISJ, Liliana Romaniuc. „Probabil ca ar trebui sa mergem undeva la munte o saptamina si sa reevaluam ce intelegem cind ne raportam la acea cladire cu steag deasupra, in care elevii intra la ora 8 si ies la ora 13 sau 14", a fost concluzia lui Tudor Giurgica – Tiron, elev in clasa a XI-a la Colegiul National.

„Nu o sa va placa"

Pe parcursul a doua ore si jumatate, in cadrul unei conferinte organizate de Fundatia „Dinu Patriciu" si Facultatea de Matematica, cu scopul de a marca debutul editiei din acest an a Galei Premiilor in Educatie, au fost semnalate principalele hibe ale sistemului de invatamint preuniversitar. Desi conferinta s-a intitulat „Solutii pentru imbunatatirea sistemului de invatamint romanesc", cea mai mare parte a discutiilor s-au purtat pe marginea problemelor existente. „Nu am de gind sa spun cit de buni sintem in sistemul preuniversitar, atita timp cit eu nu cred lucrul acesta. Nu am de gind sa dau astazi solutii, ci incerc sa aduc in fata dumneavoastra o parte a realitatii sistemului educational din Iasi, din Romania, pentru ca nu pot sa le separ, din cauza ca avem cel mai centralizat sistem din toata Europa. Ceea o sa va spun nu o sa va placa, dar e realitatea, ne arata unde sintem si trebuie sa ne asumam acest lucru", a explicat Liliana Romaniuc, sefa ISJ. Din punctul de vedere al acesteia, o problema esentiala a sistemului tine de atitudine. Stagnarea in jurul acelorasi probleme ar fi o consecinta a faptului ca cei din sistem ar avea o atitudine neproductiva, marcata de un „sentimentalism usor exagerat".

Lumi paralele

O alta cauza ar fi aceea ca profesorii nu ar fi racordati la nevoile reale ale elevilor. „Avem profesori foarte buni, cu o expertiza deosebita, numai ca, atentie, toata expertiza mea nu trebuie sa imi foloseasca mie, ci copiilor pe care ii pregatesc si nu ii pregatesc pentru timpul in care eu am invatat, ci pentru o societate in care, datorita facilitatilor pe care le-a adus internetul si mijloacele IT in general, totul se misca cu o viteza incredibila. Daca am aprecia in ce masura profesorii nostri sint racordati la lucrurile la care elevii sint racordati, cu regret o spun, realitatea e ca traim aproape in lumi paralele", a precizat Romaniuc. In opinia sa, profesorii sint depasiti in ceea ce priveste abordarea noii generatii, pentru ca folosesc prea putin mijloacele IT in procesul de predare, fiind prea dependenti de manuale. „Copiii acestia aproape ca s-au nascut cu laptopul in brate, au iphone-uri si pagina de Facebook, e total neproductiv sa ii fortezi sa invete in acelasi mod in care am invatat noi", e de parere sefa ISJ.

„Ce va asumati?"

Tudor Giurgica -Tiron, olimpic la fizica, respectiv „Elevul anului" la Gala Premiilor in Educatie de anul trecut, e de parere ca pe generatia actuala de elevi o caracterizeaza foarte mult dezorientarea si comoditatea. „Eu vin dintr-o scoala care se considera una dintre cele mai bune din tara si aici vad o gramada de contraste. Facem multe evenimente prin care vrem sa pompam un anumit spirit in colegiu si ne izbim de multe ori de o indiferenta crasa. Cred ca este o consecinta a dezorientarii, a lipsei de perspectiva, dar si a ceea ce eu numesc «efectul Facebook», care inseamna sa vrei totul de-a gata si cit mai repede, or, rezultate nu se obtin niciodata repede si fara eforturi", a punctat Tudor. Observatiile facute de sefa ISJ in legatura cu eficienta din sistemul de invatamint preuniversitar au stirnit reactii vehemente din partea unei profesoare din sala. „Ce va asumati din tot ce nu e bun in acest sistem? Care considerati ca sint greselile dumneavoastra personale cu care ati contribuit la starea actuala din sistem?", a intrebat ea. „Eu sint o persoana care recunoaste ca este parte a tuturor problemelor din sistemul nostru de educatie. Ca sa va raspund, ar fi lipsa mea de implicare, faptul ca fiului meu, desi are doi profesori acasa, i-am pus preparator, fiindca acesta este sistemul in care traim, faptul ca atunci cind am mers intr-o inspectie si am vazut lucruri care nu au fost foarte in regula, ori m-am facut ca nu le vad, ori am fost extrem de ingaduitoare…", a raspuns Romaniuc. Profesoara a tinut, de asemenea, sa o contrazica pe sefa ISJ in privinta necesitatii de a avea o majoritate de elevi cu rezultate. „Vorbim mereu ca nu e suficient sa avem o elita scolara si ca avem nevoie de o majoritate cu rezultate, iar eu v-as contrazice si v-as spune ca trebuie sa lasam fiecare elev sa faca ceea ce poate, dar pentru asta avem nevoie de scolile de meserii, de fostele scoli profesionale. Poate ca unele licee industriale fara randament, transformate in colegii tehnice, ar trebui transformate in acest gen de scoli, dar cine sa o faca?", a mai intrebat profesoara.

Comentarii