Academicianul Solomon Marcus: „Elevii romani sint dresati”

duminică, 07 noiembrie 2010, 21:40
3 MIN
 Academicianul Solomon Marcus: „Elevii romani sint dresati”

La 85 de ani impliniti, Solomon Marcus (foto) povesteste ca este un „om al terenului", merge des prin scoli, socializeaza cu elevii, cu parintii acestora si cu profesorii, ii place sa fie in legatura cu „linia principala a frontului educational". Recunoaste ca este preocupat de invatamintul din Romania, desi nu incearca sa gaseasca o solutie prin ample teorii pedagogice. Crede ca sistemul nostru educational este un esec total, este grav bolnav, programele de invatamint sint prafuite si ramase in urma fata de vremurile in care traim.

„Este un dresaj pentru executare de comenzi"

Desi domeniul principal al cercetarilor sale a fost analiza matematica si lingvistica computationala, a publicat numeroase carti si articole pe diferite subiecte privind istoria stiintei si a educatiei. Sustine ca invatamintul se indreapta intr-o directie gresita si compara sistemul educational existent cu unul al animalelor. „Invatamintul la noi se bazeaza pe o relatie de comanda, care vine de la catedra sau de la parinti si elevii trebuie sa execute niste comenzi, in loc sa fie bazat pe libertate, pe dreptul elevului de a intreba, de a se nedumeri, de a fi in dezacord. Este un sistem educational asemanator cu cel al animalelor. Elevii sint dresati. In loc sa fie un antrenament pentru gindire personala este un dresaj pentru executare de comenzi" a marturisit academicianul. Crede ca sistemul trebuie schimbat inca de la gradinita, trebuie incurajata interactiunea interogativa si schimbat intreg scenariul vietii scolare, sustine Solomon Marcus. El este de parere ca un factor important in acest proiect este internetul. O datorie esentiala a sistemului educational trebuie sa vizeze educatia frecventarii corecte a internetului. „Fiecare profesor trebuie sa fie in stare sa-si invete elevul cum sa foloseasca internetul. Eu am facut astfel de experimente la liceul Lazar din Bucuresti. Or, la noi educatia frecventarii internetului nu exista. Politicienii nu inteleg asta, nici profesorii poate nu vor sa inteleaga, pentru ca asta ii obliga sa-si schimbe o buna parte din comportamentul lor cu elevii", a mai spus academicianul.

Ce crede despre noua Lege a Educatiei

In legatura cu noua Lege a Educatiei, aflata in dezbatere in Parlament, Solomon Marcus crede ca nu va rezolva carentele din invatamint. Spune ca initiativa trebuie sa vina din partea profesorilor, care sa exercite o presiune puternica asupra factorilor de decizie, determinind o schimbare a programelor si a intregului sistem. „Am avut si o discutie directa cu ministrul Educatiei. Printre problemele majore care privesc ranile deschise ale invatamintului, mingea este pe terenul oamenilor scolii, nu pe terenul politicienilor. Nu de la lege putem astepta mare lucru. Toata discutia cu legile este ingrosata de politicieni, pentru ca ei isi discuta aici vointa de putere, dar ei eludeaza problemele cele mai importante. Este nevoie ca oamenii scolii sa gindeasca noi scenarii, noi programe, noi manuale, deoarece materia care este predata elevilor este invechita si atemporala", arata Solomon Marcus. „Scoala nu le da nici cultura, nici nu ii face intelectuali" a mai adaugat academicianul.

Efectele sint mai dezastruoase la noi fata de Occident

Tocmai din aceasta cauza, el nu ii condamna pe toti tinerii care aleg sa plece in strainatate pentru a face studii. Sustine ca traim intr-o lume globalizata in care este natural sa se intimple asa. „In zilele noastre cunoasterea este globalizata, comunicarea este globalizata, cultura, stiinta, totul, si in aceasta ordine de idei si educatia. Copiii nu trebuie sa fie educati monolitic" sustine Solomon Marcus, care crede ca sistemul nostru e de vina ca nu-si poate pastra tinerii in tara, desi recunoaste ca Romania nu e singurul stat cu probleme la capitolul educatie. „Eu nu zic ca in alte tari nu exista esecuri in invatamint, dar la noi, dat fiind faptul ca sintem o tara inapoiata, efectele esecului sint mai dezastruoase decit intr-o tara ca Franta, de exemplu" a povestit academicianul. Toate aceste framintari si idei le-a adunat intr-o carte cu titlul „Rani deschise", pe care urmeaza sa o lanseze in curind. Lucrarea trateaza ranile dechise din sistemul de invatamint si propune si „medicamente" pentru acesta.

Comentarii