Aeroportul a ramas de caruta si in Moldova

Subtitlu

miercuri, 02 februarie 2011, 23:21
6 MIN
 Aeroportul a ramas de caruta si in Moldova
Planurile de dezvoltare a Aeroportului Iasi au ramas de ani de zile doar pe hirtie

Altadata laudindu-se ca este cel mai important aeroport din regiune, aerogara ieseana a ajuns ultima din Moldova. Daca in urma cu patru-cinci ani sefii judetului dadeau asigurari ca nimeni din regiune nu ne poate surclasa, in prezent abia daca mai putem scoate capul in lume in ce priveste legatura aeriana cu exteriorul. Cele doua aeroporturi concurente, cel din Bacau si cel din Suceava, ne-au intrecut deja la principalele capitole. Cu un aeroport concesionat catre o firma privata, Bacaul ne-a luat fata in ceea ce priveste numarul de pasageri, avind cu 50% mai multi calatori, iar tendinta este de crestere. In plus, peste numai citeva saptamini, bacauanii vor putea zbura catre destinatii precum Paris, Dublin sau Bruxelles. Iasul abia va introduce primele curse directe catre Italia din luna martie. Suceava nu sta grozav la numarul de pasageri, dar se pregateste sa-si modernizeze aerogara prin fonduri europene. In timp ce sucevenii asteapta sa se deschida linia de finantare, fiind la un pas de a pune mina pe sapte milioane de euro, sefii Aeroportului din Iasi nu au inca un proiect palpabil. Suma pe care se bat toate aeroporturile din tara este de aproape 75 de milioane de euro, abia ajungind pentru unul-doua proiecte. In plus, banii vor fi atribuiti in functie de data depunerii proiectelor. Iasul de altfel nu pare sa emita pretentii. Directorul Aeroportului, Gheorghe Corjautanu, spune ca s-ar multumi „si cu doi lei".

Bacaul transporta cu 50% mai multi pasageri ca Iasul

Luata in deridere de catre mai-marii judetelor invecinate din cauza problemelor financiare ale companiei, concesionarea aerogarii catre Blue Aero, „societatea fiica" a Blue Air, a insemnat pentru Bacau o adevarata explozie in privinta numarului de pasageri. „Sintem pe locul cinci in tara, dupa cele doua aeroporturi din Bucuresti, cel din Timisoara si cel din Cluj. Situatia asta este din 2008-2009. Restul aeroporturilor nu au depasit 200.000 de pasageri. Traficul a crescut constant in ultimii ani. In 2010 am avut 241.000 de pasageri. Acum doi ani erau 196.000", a declarat Lucian Sion, directorul tehnic al Blue Aero. Altadata fruntas detasat, in ultimii trei ani Aeroportul din Iasi a reusit „performanta" sa ramina in urma celui din Bacau in ceea ce priveste numarul de pasageri. In ultimul an, numarul acestora a fost in crestere, dar cu o treime mai mic fata de cel din Bacau. „In 2009 am avut 149.000 de pasageri, iar in 2010, 164.000. Lunar avem aproximativ zece mii de persoane. Vara avem si chartere catre Antalya si Grecia, atunci creste numarul pasagerilor. Lunar avem 1.000-1.200 de persoane catre Austria", a declarat Gheorghe Corjautanu, seful Aeroportului Iasi. Conform lui Lucian Sion, estimarile companiei la care lucreaza pentru 2011 sint de „peste 310.000 de pasageri". La Iasi, estimarile nu depasesc 180.000 de pasageri transportati in acest an.

Un alt plus al aerogarii bacauane il reprezinta noile curse care vor fi introduse peste citeva saptamini. „Avem curse directe spre Italia din 2006. Saptaminal avem zece zboruri numai catre aceasta destinatie, iar incepind cu programul de vara vor fi mai mult decit dublu. Se va introduce din nou Bologna. In plus, acum apar destinatii in premiera pentru zona Moldovei. Vom avea curse spre Dublin, Barcelona, Paris, Larnaca si Bruxelles", a completat Sion. La Iasi, abia din martie urmeaza sa fie infiintate curse spre Roma si Milano.

Suceava are proiecte pentru doua treimi din banii alocati de UE

Daca la numarul de pasageri stam mai prost decit Bacaul, Suceava ne depaseste in ceea ce priveste atragerea de fonduri nerambursabile. Conducerea Consiliului Judetean Suceava intentioneaza sa depuna un proiect de finantare pe Programul Operational Sectorial „Transport". Bugetul total al programului este de 5,7 miliarde de euro, din care pentru modernizarea infrastructurii de transport aerian sint alocati doar 74,5 milioane de euro. Din total, aproximativ 41 de milioane de euro reprezinta bani din Fondul European de Dezvoltare Regionala, iar restul, din bugetul de stat. Beneficiarii eligibili sint administratiile infrastructurii publice aeroportuare, adica in majoritatea cazurilor din tara Consiliile Judetene. Ca si in cazul Programului Operational Regional, si la POS se aplica principiul „primul venit, primul servit". Gheorghe Flutur, presedintele CJ Suceava, spune ca anul trecut a inaintat deja la Ministerul Transporturilor primul proiect, in valoare de sapte milioane de euro. „Ma lupt sa obtin sapte milioane de euro, atit e solicitarea mea. Am mai multe piste pe care pot merge, fie parteneriat public-privat, fie credit. Oricum, nu sintem competitori cu Iasul. Eu ma lupt sa prelungesc pista pentru turism, pentru avioane mai mari", a afirmat seful CJ Suceava. Dumitru Sahlean, seful aerogarii sucevene, spune ca tinta finala este obtinerea a 50 de milioane de euro, adica a intregii valori a proiectului de modernizare a Aeroportului. „Este adevarat ca vrem sa depunem o cerere, sintem pregatiti. Proiectul este intocmit si are o valoare de circa 50 de milioane de euro si tot atit am vrea si sa obtinem. Momentan nu se pot depune cereri pe acest program. Cind se va putea, il vom depune", sustine Sahlean. Sefii CJ Iasi, in subordinea caruia se afla aerogara, sustin ca vina pentru „succesul Sucevei" o poarta clasa politica locala si, in mod special, reprezentantii PDL. „Nu stiu de proiectul Sucevei. Cine poate, oase roade. Se primesc bani pentru bazine olimpice, pentru Aeroport nu. Imi exprim regretul ca nu avem o clasa politica mai puternica la Iasi. Partidul de guvernamint ar trebui sa lupte mai mult pentru Iasi", s-a rezumat sa declare Constantin Simirad, seful CJ Iasi.

Nici Bacaul nu sta prost la acest capitol. Reprezentantul companiei concesionare a anuntat ca in primavara vor incepe lucrarile de modernizare a aerogarii. „Este vorba despre platforma noua si terminalul. Vom incepe investitia de cum da caldura, cred ca in martie. Suma totala care va fi folosita pentru modernizare e de 45 de milioane de euro, din care pentru inceput se vor aloca doar citeva milioane de euro", a declarat Lucian Sion. Seful Aeroportului Iasi a afirmat ca intentioneaza sa depuna un proiect, dar lucrurile sint inca intr-o faza incipienta. „Am vorbit cu cei de la Proiecte Europene din CJ. Vrem sa scriem si noi un proiect. Nu stiu cit vom putea atrage, si doi lei is buni. Stiu ca in martie se vor putea depune proiecte", a afirmat Gheorghe Corjautanu. In prezent, CJ Iasi se lupta inca sa exproprieze proprietarii care au teren in zona necesara extinderii pistei.

Craiova, Cluj si Tirgu Mures s-au inscris pe lista banilor europeni

Lupta pentru banii de pe POS-T este acerba. Seful CJ Dolj, Ion Prioteasa, anunta in urma cu doua luni ca, dupa finalizarea unui terminal nou de plecari si a unuia de sosiri, a unei pasarele pietonale si amenajarea unor parcari exterioare, urmatoarea etapa de dezvoltare a Aeroportului din Craiova va fi reabilitarea pistei prin fonduri POS-T. Acesta nu a mentionat si suma pe care ar dori sa o atraga. Pentru acest lucru conducerea CJ Dolj a primit asigurari de sprijin si din partea sefului Senatului, Mircea Geoana.

In urma cu patru luni, David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj Napoca, declara ca pentru terminalul plecari, modernizarea pistei si extinderea platformei de parcare, spera sa atraga 15 milioane de euro din aceeasi sursa. Aeroportul din Tirgu Mures lupta pentru 56 de milioane de euro. Daca isi rezolva problemele legate de situatia juridica a terenului, ardelenii ar putea primi fonduri nerambursabile pentru infiintarea unei zone cargo de opt hectare, cu conexiune la calea ferata, hangare pentru reparatii aeronave, dar si garaje, un hotel si o platforma multimodala, pe trei nivele.

Comentarii