Bacalaureatul de proba a fost usor

luni, 27 martie 2000, 23:00
4 MIN
 Bacalaureatul de proba a fost usor

La simularea de simbata, 25 martie, au participat 98 de elevi braileni. Ei au fost impartiti pe specialitati si au sustinut probe scrise la chimie organica si anorganica, limba si literatura romana, engleza, si istorie. Subiectele au fost transmise de minister pe foi gata tiparite, astfel ca elevii nu aveau decit sa completeze sau sa bifeze raspunsurile corecte.
Reprezentantul MEN care a coordonat pilotarea, inspectorul general a directiei invatamintului preuniversitar, Gheorghe Dinca, a preciazat ca tipul si organizarea subiectelor va fi aceeasi si la examenul propriu-zis din vara. "Aceasta pilotare a fost un fel de test pentru elevi, nivelul subiectelor nefiind foarte foarte ridicat. Sub aspectul continutului, subiectele permit obtinerea unei note in jur de sapte pe intrebari cu caracter general, dar sint prezente si elemente de specificitate pentru depasirea notei opt. Din discutiile pe care le-am avut cu profesorii si cu elevii, subiectele au fost abordabile. Actuala formula a examenului incearca sa redefineasca ideea de bacalaureat, care trebuie sa fie un examen de maxima rigurozitate, avind in vedere ca ponderea lui in traseul profesional ulterior va reprezenta foarte mult."
Din punct de vedere tehnic, nu s-au intimpinat probleme, inspectorul scolar general Valentin Popescu apreciind ca totul a decurs normal. "A lipsit tensiunea din acele zile, copiii fiind linistiti, deconectati. Mi-a placut mai ales faptul ca dupa ce au iesit de la examen au discutat foarte aprins pe marginea subiectelor."
La chimie este necesar mai mult spatiu pentru rezolvari
La chimie au fost trei tipuri de subiecte: chimie organica pentru profil real, doua sau trei ore pe saptamina, si organica sau anorganica pentru profil uman, cu o ora pe saptamina. "Copiii nu au avut nelamuriri asupra formularii subiectelor. Singurul lucru care l-au cerut a fost spatiu mai mare pentru scrierea formulelor si a ecuatiilor chimice. Eu am facut copii si le voi da profesorilor la clasa, pentru ca toata lumea sa cunoasca aceste subiecte. Au fost formulari tip grila, in sistemul clasic, itemi obiectivi si subiectivi si probleme de rezolvat, calcul stoichiometric. Sint si aceste tabele in care se da substanta, denumirea, si se cere formula chimica si modul in care poate fi obtinuta si din ce. Ei au lucrat mai putin la clasa acest gen de probleme, dar nu este foarte greu", a explicat inspectorul de specialitate Madalina Vlad.
Vasile Voiculescu si Tudor Arghezi la limba si literartura romana
Proba scrisa la limba si literatura romana s-a adresat elevilor care studiaza disciplina trei ore pe saptamina, de la profilul real. Si aici s-au respectat tipurile de subiecte pe care Serviciul National de Evaluare le-a facut cunoscute chiar de la inceputul anului. Inspectorul de specialitate Ana Coman a apreciat ca, in mare, subiectele au fost accesibile. Lucrarea a continut patru subiecte. Primul viza intelegerea unui text selectat din povestirea "Lostrita" de Vasile Voiculescu, fapt ce necesita cunoasterea intregii lucrari. Al doilea subiect viza generarea de text, impunind redactarea unei cereri prin care sa se solicte eliberarea unei adeverinte. Subiectul al treilea atingea obiectivul limba si comunicare. Textul cerea elevilor sa corecteze anumite greseli dintr-un text, sa foloseasca adecvat anumite expresii sau enunturi si sa raspunda la citeva intrebari referitoare la stilurile limbii. Subiectul patru cerea elaborarea unei compozitii referitoare la "Psalmii" lui Tudor Arghezi, in care sa se prezinte raportul poetului cu divinitate. Compozitia a fost orientata, precizindu-se cinci idei ce trebuiau evidentiate. "Din aceasta pilotare am inteles ca pentru examen elevii trebuie sa fie serios pregatiti, astfel ca ne-am gindit ca simbata si duminica sa tinem cursuri de pregatire la aceasta disciplina, sustinute de profesorii braileni si coordonate de ISJ", a precizat prof. Ana Coman.
"Cred ca oricine a facut si opt clase ar fi putut raspunde la primele doua subiecte"
Nici la disciplina istorie subiectele nu au fost deosebit de dificile. Primul subiect cerea completarea unor propozitii lacunare, cel de-al doilea subiect cerea ordonarea cronologica a unor evenimente istorice. La cel de-al treilea subiect se cerea interpretarea unor izvoare istorice, iar cel de-al patrulea subiect cerea realizarea unei sinteze pe baza unor studii de idei date. "Consider ca cel putin primele doua tipuri sint foarte accesibile, sint notiuni de cultura generala. Cred ca oricine a facut si opt clase ar fi putut raspunde la primele doua subiecte si sa realizeze cincizeci de puncte. Si ordonarea cronologica este mai simpla decit anul trecut, pentru ca acum nu se mai cerea si datarea evenimentelor. Putin mai dificile ar fi interpretarea unor texte istorice si cel de sinteza, dar si aici pot fi rezolvate subiectele. Interpretarea textului se face pe intrebari structurate si multe dintre raspunsuri se gasesc in cadrul textului respectiv. Subiectele date la aceasta pilotare sint mult mai accesibile decit cele date anul trecut la examenul de bacalaureat. Sa speram ca si subiectele ce vor fi date la bacalaureat vor fi de acelasi tip si aceeasi accesibilitate", a spus inspectorul de specialitate Octavian Osanu.
Elevii au rezolvat in mare parte subiectele prezentate, dar si-au manifestat temerea ca in cazul in care notele vor fi considerate de SNE prea mari, la examenul din vara s-ar putea sa fie mai greu. (Cristina DOSULEANU)

Comentarii