Calvarul de la bariera

miercuri, 03 mai 2006, 00:04
5 MIN
 Calvarul de la bariera

Iesenii care vor sa treaca din Dacia sau Alexandru in Canta sau Copou au doar doua cai de acces. Ambele ingreuneaza traficul auto. Concret, trecerea masinilor se poate face pe pasarela Alexandru, ceea ce presupune un ocol de zeci de kilometri prin centrul orasului. Cea de-a doua varianta, peste calea ferata, adica prin dreptul fostului BJATM din Canta, este la fel de neproductiva. Exista cel putin trei momente ale fiecarei zile cind bariera este coborita pentru zeci de minute. Atunci, atit in Canta cit si in Dacia se formeaza cozi uriase de masini.
Intre cele doua cai de acces mai exista o trecere peste calea ferata, dar aceasta poate fi folosita doar de pietoni. In urma cu 20 de ani, reprezentantii CFR au luat decizia de a restrictiona traficul auto pe la Tigarete din motive tehnice. Desi atit sefii CFR cit si cei ai municipalitatii cunosc problema, toti sustin ca au miinile legate in privinta trecerii de la Tigarete. Astfel, singura solutie pentru a decongestiona traficul din zona pare a fi doar mult anuntata investitie de 12 milioane de euro, pasarela Octav Bancila. Data finalizarii acesteia nu poate fi aproximata din moment ce planul este doar creionat in mapele sefilor din Primarie, iar finantarea lipseste.
30 de minute de asteptare la bariera

Cosmarul soferilor care vor sa treaca peste calea ferata incepe chiar de la primele ore ale diminetii. Astfel, sustin cei care locuiesc in zona, in jurul orei 8, cozile de masini din zona trecerii peste cele trei linii de cale ferata de la fostul BJATM se intind uneori pe sute de metri. Majoritatea soferilor se grabesc sa ajunga la serviciu sau sa isi duca copiii la scoala. Situatia se repeta de mai multe ori in timpul unei zile, in functie de traficul trenurilor. „Mie mi s-a intimplat sa fiu prins in mijlocul cozilor de masini de obicei la orele 8, 11, 16 si uneori la ora 18. Practic, la aceste ore oamenii pleaca sau vin de la serviciu. Aglomeratia, care este normala la aceasta ora, este dublata de cea care se formeaza din cauza barierelor. Este ingrozitor. Atunci nu vezi niciodata unde se termina coada de masini. Se aduna tiruri, cisterne, dubite si masini mici“, a declarat Remus Mihoci, unul dintre soferii care ieri astepta la coada sa treaca peste calea ferata. Ieseanul, care locuieste in cartierul Dacia, suporta de ani de zile aceasta situatie. El lucreaza in Copou si nu are alta varianta atunci cind merge la serviciu. „De obicei fumez sau citesc un ziar ca sa treaca timpul mai repede. Mai dificil este atunci cind te grabesti si vezi ca trec minute in sir, iar bariera nu se mai ridica. Cel mai crunt a fost cind au fost inundatii si multe trenuri au fost deviate prin Gara Iasi. Atunci au fost cazuri in care am asteptat chiar si 45 de minute pentru a se ridica bariera. De regula, astept chiar si 30 de minute“, a subliniat Mihoci.
Trecerea de la Tigarete, loc de manevra pentru locomotive
Soferii cunosc foarte bine problema si au solutii pentru rezolvarea ei. Astfel, una din solutii ar fi redeschiderea circulatiei auto la trecerea peste calea ferata de la Tigarete. Astfel, sustin soferii, aglomeratia s-ar reduce, intrucit o parte din masini s-ar indrepta spre trecerea de la Tigarete. Practic, soferii care pleaca din Dacia sau Alexandru cel Bun catre Centru sau Copou ar avea de ales ambele variante. O astfel de solutie nu este acceptata de reprezentantii CFR. „Circulatia masinilor in zona a fost interzisa de mai bine de 20 de ani. Decizia a fost luata pentru a respecta instructiunile de serviciu. Practic, daca pe o trecere de acest gen exista mai mult de trei linii de cale ferata, aceasta nu este deschisa pentru circulatia masinilor. Or, acolo sint cinci linii de cale ferata“, a precizat Eduard Spita, sef Divizie Tehnica din cadrul Regionalei CFR Iasi. In plus, sustin sefii CFR, zona in care se afla pasajul de la Tigarete este foarte aproape de zona de manevra, adica de locul unde se schimba locomotive. „Astfel, daca s-ar deschide din nou pasajul pentru circulatia masinilor, soferii ar avea de asteptat cite o ora, doua. Acest lucru s-ar intimpla deoarece acolo se fac zilnic foarte multe manevre“, a subliniat Spita.
Bariera cade cind trenul
e la 1,8 km distanta
Acesta a mai spus ca problema cozilor care se formeaza la trecerea peste calea ferata de la fostul BJATM nu poate fi rezolvata. „Instructiunile de serviciu ale CFR spun ca barierele se coboara in momentul in care trenul se afla la o distanta de 1,8 kilometri de pasaj. Insa, timpii de parcurgere a acestei distante variaza in functie de tipul de tren. Astfel, daca trenul este de marfa, va avea o viteza mai mica si bariera va sta mai mult timp coborita. La fel daca este personal. Viteza mai mare vor avea trenurile accelerate si cele rapide. Astfel, se poate ajunge ca soferii sa astepte la bariera citeva minute sau citeva zeci de minute. Timpul de asteptare este influentat si de numarul trenurilor care trec la o anumita ora. Daca trec doua sau mai multe trenuri in intervale orare foarte apropiate, de citeva minute, bariera va fi mai mult timp coborita“, a explicat seful Diviziei Tehnice a Regionalei CFR.
Pasajul suspendat, deocamdata doar pe hirtie

Sefii Primariei au incercat sa repuna in functiune trecerea de la Tigarete, care acum este doar pietonala, dar s-au lovit de refuzul celor de la CFR. „Am incercat si eu chiar la fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, dar mi s-a spus ca normele CFR nu permit accesul auto la Tigarete. Doar pasarela Octav Bancila va rezolva problema“, a mentionat primarul Gheorghe Nichita. Acesta a adaugat ca realizarea pasarelei de la Tigarete ar putea fi inclusa intr-un imprumut ce urmeaza sa fie luat de Primarie. O alta finantare posibila pentru pasarela ar putea fi fondurile structurale disponibile dupa integrarea in Uniunea Europeana. In ambele cazuri, ridicarea investitiei s-ar putea face peste ani buni. Pasarela ar urma sa aiba o lungime de 700 de metri si cite doua benzi pe fiecare sens de mers. Pentru a prelua traficul auto de pe Moara de Foc si Strapungere Silvestru, pasarela va avea un imens sens giratoriu suspendat. Accesul va fi posibil si de pe strazile Pacurari, Arcu, iar din Alexandru se va putea urca pe pasarela de pe strazile Tabacului, Sarmisegetuza si soseaua Nationala. Investitia a fost aproximata la 12 milioane euro. (Mariana ZBERIANU, Felix GUZGA)

Comentarii