Diagnostic «laser» pentru strazile din Focsani

marți, 09 martie 2004, 00:00
4 MIN
 Diagnostic «laser» pentru strazile din Focsani

Cu toate ca s-au investit zeci de miliarde de lei, drumurile din Focsani ramin o adevarata aventura. Si pentru soferi, si pentru masinile lor. Cind merg pe unele strazi, soferii ramin fara cuvinte. Cel putin fara cuvinte decente in vocabular. Pentru ca in oras cu greu poti ocoli gropile si hirtoapele. Focsaniul are o retea de strazi cu o lungime de 75 de kilometri. Cea mai mare parte sint pline de gropi, datorita modului haotic in care s-a lucrat in ultimii ani, dar si inainte. Daca prin centru se poate circula in conditii cit de cit acceptabile, strazile laturalnice arata ca dupa un bombardament. Modul in care se lucreaza la strazile din Focsani a iesit in evidenta in toata „splendoarea” sa in luna ianuarie, inainte de vizita presedintelui Ion Iliescu si a premierului Adrian Nastase. Pe o vreme ciinoasa, cind frigul alterna cu ninsoarea, gropile de pe bulevardele si de pe strazile principale au fost astupate la repezeala, fara sa-i pese cuiva de calitatea lucrarilor. Zeci de miliarde de lei au fost ingropate in lucrari care rezista de regula numai o iarna, iar situatia se repeta de la an la an. Pina acum, in Focsani s-au cheltuit in jur de 70 de miliarde de lei. Un studiu realizat in anul 2000 cu privire la efectuarea reparatiilor strazilor din Focsani a fost abandonat dupa instalarea ca primar al lui Decebal Bacinschi.
Primii bani au mers la Umbrarescu
Marea asfaltare a inceput imediat dupa alegerile locale din anul 2000. Beneficiarul lucrarilor a fost omul de afaceri Dorinel Umbrarescu, patronul firmei bacauane „Spedition UMB”, cunoscut ca un apropiat al PSD. Contractul incheiat cu firma lui Umbrarescu prevedea reabilitarea a 24 de kilometri de strazi, insumind o suprafata de 75 de mii de metri patrati de asfalt. Lucrarile au fost sistate intr-o prima faza in luna noiembrie 2000. Cea mai mare parte s-au deteriorat datorita faptului ca nu s-a aplicat stratul de uzura inainte de venirea iernii. Pretul cerut a fost de 2,5 dolari pentru un metru patrat. Anul urmator, municipalitatea a renuntat la contractul incheiat cu „Spedition UMB”, dupa ce aceasta executase 40% din lucrare, pentru care a primit 11 miliarde de lei.
„Am avut un plan de refacere al strazilor Focsaniului, conditionat de banii de la buget”, ne-a declarat primarul Decebal Bacinschi. Edilul ne-a spus ca in ultimii ani s-au cheltuit in jur de 70 de miliarde de lei pentru drumuri. Primele 11 miliarde le-a incasat „Spedition UMB”, care nu a mai continuat lucrarile incepute. „Chiar daca am avea doua bugete si tot nu ne-ar ajunge”, ne-a declarat primarul. Din datele detinute de municipalitate, 40% din reteaua de strazi, insumind 30 de km lungime, trebuie refacute in totalitate. Pretul actual de refacere a unui km de strada se situeaza intre sase si opt miliarde de lei, ceea ce inseamna ca Primaria ar trebui sa aiba pentru acest obiectiv 250 de miliarde de lei. Aceasta in conditiile in care suma incasata din taxe si impozite este de 177 de miliarde de lei.
„Baie calda la un picior de lemn”
Inainte de alegerile din 2000, strazile mari ale orasului au fost supuse unei expertize realizate cu laser de catre un institut de specialitate, care a aratat pina la adincimea de un metru ceea ce trebuie inlocuit. Bulevardele si strazile principale au fost impartite in trei categorii. In prima dintre ele, cu o durata de „viata” de pina in trei ani, au fost incluse strazile Cuza Voda, Mr. Pastia, 1 Decembrie si jumatate din str. Marasesti. Situatia bulevardelor Bucuresti, Unirii si Independentei a fost ceva mai buna, ele fiind cotate ca avind o durata de viata situata intre trei si zece ani. „Rezultatele studiilor efectuate in cadrul prezentului contract au permis stabilirea, pentru fiecare sector omogen de strada implicat in analiza, a tipului de lucrare ce se impune pentru imbunatatirea starii tehnice, astfel incit aceasta sa fie readusa la nivelul celor cerut de evolutia traficului”, se arata in expertiza pentru determinarea starii tehnice a strazilor din Focsani, efectuata de catre Search Corporation Bucuresti. Specialistii au luat in calcul starea de degradare a imbracamintei bituminoase existente, grosimea straturilor bituminoase necesare reforsarii structurii rutiere, care sa permita preluarea traficului de perspectiva pentru durata de exploatare de zece ani (2000-2100). Dupa preluarea puterii de catre Decebal Bacinschi, acest proiect a fost abandonat. Fostul primar Nicolae Latcan a acuzat faptul lucrarile efectuate dupa aceasta data au fost facute haotic, rezultatul fiind cel care se vede. In replica, primarul primarul Decebal Bacinchi spune ca proiectul viitorului sau contracandidat la alegerile locale a fost „exact ca o baie calda pentru un picior de lemn”. „Am desfacut asfaltul, am vazut cum stau lucrurile si am trecut la treaba”, a descris primarul Bacinschi metoda de lucru pe care a adoptat-o. Edilul crede ca diferenta dintre strazile orasului o face stratul de umplutura pe care a fost asternut covorul asfaltic.
Drumurile au primit 200 de miliarde de lei
Starea strazilor din Focsani se inregistreaza pe fondul sumelor impresionante de la buget alocate in timpul mandatului actualei puteri. Potrivit ultimului raport al Societatii Academice din Romania, Vrancea se situeaza pe locul trei in tara in privinta fondurilor care au fost primite pentru drumuri. Numai in 2002 au fost alocate 60 de miliarde, din care 13 au fost pentru Focsani. Cele mai mari sume nu au mers la asfaltarea strazilor orasului, ci pentru pietruirea drumurilor din comune uitate de lume. In acest an, la bugetul Consiliului Judetean au venit 200 de miliarde de lei pentru drumuri, dupa ce in prima faza se dadusera 120 de miliarde de lei. (Mihai BOICU)

Comentarii