Seful invatamintului vrincean vede corupti prin ograda scolilor

luni, 20 mai 2002, 23:00
5 MIN
 Seful invatamintului vrincean vede corupti prin ograda scolilor

La un pas de vacanta, de sfirsitul anului de invatamint, Inspectoratul Scolar s-a trezit sa faca ordine in propria-i ograda. Si nu reparatiile curente cu care ne-am obisnuit, spoiala profesorilor neagreati, ci reabilitare, reconsolidarea "zidului corupt" format de dascali. Asta, deoarece sefii sistemului scolar au ajuns la concluzia clara ca exista coruptie mare in invatamintul vrincean. Si ar trebui combatuta pe ultima suta de metri a acestui an scolar. Cele 16 posibile forme de coruptie identificate au fost dezvaluite directorilor unitatilor de invatamint, la ultima sedinta, printr-o simpla foaie de hirtie pusa in plic, fara a fi insa si comentate. In plus, "Programul Inspectoratului Scolar Judetean Vrancea privind combaterea coruptiei – semestrul II, anul scolar 2001/2002" nu are si un plan de masuri, asa cum era de asteptat.
Ideea nu apartine sefilor ISJ in totalitate, ci a fost preluata din ordinul nr.3/2002 al prefectului de Vrancea, George Baesu. In document se mentioneaza ca, pornind de la indicatiile prefectului, Inspectoratul Scolar a organizat o serie de actiuni urmarind "functionalitatea in conditii de legalitate si de eficienta a institutiilor scolare preuniversitare" si asa au fost identificate nu mai putin de 16 posibile forme de coruptie in invatamintul vrincean. Inspectoratul Scolar, desi isi atribuie calitatea de initiator al programului de combatere a coruptiei din invatamint, se regaseste printre suspecti, in multe situatii. Asta pentru ca ceea ce comenteaza a fi posibila forma de coruptie, face parte din sarcina institutiei, si unele situatii/actiuni sint in exclusivitate de competenta sa ca directie descentralizata.
ISJ isi da cu stingu-n dreptul
Prima dintre posibilele forme de coruptie indentificate de ISJ se refera la preluarea si inchirierea de spatii pentru activitati comerciale desfasurate in scoli. Numai ca Inspectoratul Scolar "uita" sa precizeze ca inchirierea de spatii in unitatile de invatamint nu se face fara avizul ISJ, toata documentatia fiind verificata de contabilul institutiei. O alta "scapare" a dirijorilor invatamintului, trecuta la punctul doi in lista privind posibilele forme de coruptie, priveste "proliferarea institutiilor de invatamint particular, grefate pe unitati comerciale, fara aviz de functionare". Este clar ca cei care au intocmit lista nu cunosc legislatia in vigoare. Toate institutiile de invatamint particular sint inregistrate la ISJ. Iar cele care functioneaza ilegal trebuie inlaturate din retea chiar de Inspectoratul Scolar. Nu se intelege de ce directorii de scoli trebuiau atentionati in aceasta privinta. Ca si in altele, in care doar Inspectoratul Scolar se implica. Un exemplu in acest sens poate fi urmatorul punct din lista: "trafic de influenta in organizarea licitatiilor de reabilitari si constructii scolare". Precizam ca scolile nu au cadrul legal pentru a organiza licitatii, aceasta treaba revine Inspectoratului Scolar.
Inspectoratul Scolar isi da cu singu-n dreptul comentind si obtinerea gradelor didactice, gradatiilor de merit si a salariilor de merit, "prin mijloace neoneroase", cit si "favorizarea unor cadre didactice, in obtinerea detasarilor, transferurilor de la o scoala la alta". Dar tranzactiile de posturi sint numai de competenta ISJ, prin lege, iar gradele didactice si gradatiile de merit trebuie si sint "feliate" de ISJ.
ISJ cere eradicarea sistemului pile si relatii
Coruptie ar exista si la promovarea examenelor de bacalaureat, care, in opinia ISJ, se realizeaza "prin mijloace necinstite (copiatul favorizat, supraevaluarea notarii, cultivarea relatiilor, promovarea contestatiilor nejustificate, etc". Mentiunile nu mai surprind cita vreme seful ISJ, Enache Mindrescu, si-a facut un obicei din a atrage atentia directorilor asupra acestor aspecte si a altora legate de cotizatiile elevilor la examene. Ne intrebam, in conditiile in care s-a tot scris despre fraudele de la concursurile cu caracter national, ce masuri exista pentru combaterea acestei forme de coruptie, cel putin la capitolul «cultivarea relatiilor»?!
Repartizarea burselor de performanta, de merit si sociale, in mod preferential, poate fi, cred responsabilii invatamintului, tot forma de coruptie. Nu putem sa nu comentam si acest aspect, intrebindu-ne din nou, firesc, cum ar putea fi un director influentat sa imparta bursele sociale, spre exemplu, preferential. In ce conditii, ce avantaje?!
Cine sint coruptii?
Inspectoratul Scolar a indicat, prin programul de combatere a coruptiei, si o posibila definitie a profesorilor corupti. O parte dintre acestia sint si cei care fac presiuni directe sau indirecte asupra elevilor pentru a face meditatii in particular "contra obtinerii unor sume neimpozabile de catre profesori, in afara legii". Cum si primirea unor foloase necuvenite din partea parintilor in vederea promovarii elevilor. Corupti sint si cei care obtin foloase necuvenite in urma transferurilor de la o clasa la alta, de la un liceu la altul. Precizam ca actiunea de transfer de la un liceu la altul este avizata de Inspectoratul Scolar. Planeaza situatia de corupt si asupra angajatilor cantinelor si internatelor scolare care sustrag produse alimentare.
S-au gasit coruptii!!!
Cea mai stupida prevedere a programului privind combaterea coruptiei in invatamint este cea referitoare la neplata taxelor catre unitatile furnizoare de energie, caldura, apa, telefon, internet. Cu alte cuvinte se intelege ca scolile prezinta o "forma de coruptie" daca consiliul local nu se achita de datorii la furnizorii de servicii (sic!). Un alt exemplu de forma de coruptie, potentiala, mentionat in lista il constituie eliberarea, contra unor avantaje materiale sau banesti, a actelor de studii, in speta diplome, certificate, foi matricole. Se intelege ca elevii sau parintii dau bani grei pentru a-si ridica documentele scolare, cita vreme actele de studii nu se elibereaza decit proprietarului de drept. Si ne intrebam retoric pentru ce este nevoie de avantaje materiale sau banesti?! In lipsa unui raspuns din partea oficialilor ISJ, lasam cititorii sa prinda subtilitatea.
Lupul moralist
Promovarea in functii de conducere, pe criterii clientelare constituie, paradoxal, ultimul punct al programului privind combaterea coruptiei in invatamint. Pentru Inspectoratul Scolar, ca organizator al concursurilor pentru functiile de conducere, aceasta posibila forma de coruptie este aproape nesemnificativa. Sint mai importante "atentiile" care se dau profesorilor si celorlalti angajati ai scolilor, ciocolata, florile, punga de cafea, etc, care "trebusoara" sa se rezolve mai repede. Comentariile sint fara rost intr-o atare situatie, cind se vede de la o posta ca Inspectoratul Scolar tine sa vada doar birna din ochiul celorlalti, pozind in lupul moralist, fara sa ia masurile care se impun. (Cristina LAZARIN)

Comentarii