Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Soferilor IJTL li s-au pus dubitele maxi-taxi in git

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Situatia inregistrata ieri este una rar intilnita. Angajatii unei companii ce detine monopolul pe piata intra in greva pentru ca, este clar, nu le convine sa existe concurenta.
    Cei mai afectati de greva de ieri, neanuntata, sint cetatenii orasului, care s-au vazut in imposibilitatea de a ajunge la timp unde le cereau interesele personale. Greva declansata de soferi este practic ilegala, iar sindicatul din SC Transport Public sustine ca nu a fost implicat in declansarea acesteia.
    Operatorii maxi-taxi sustin ca daca ar fi stiut de declansarea grevei, ar fi putut face fata singuri fluentei de calatori.
    De la primele ore ale diminetii, soferii angajati la SC Transport Public SA au intrat ieri intr-o greva spontana. Ei au refuzat sa mai iasa pe trasee, acuzind ca Primaria nu utilizeaza toate mijloacele legale pentru a scoate din circulatie dubitele maxi-taxi. Ion Tudose, sofer la intreprinderea Primariei, ne-a declarat ca aceasta greva va continua pina vor disparea de pe trasee maxi-taxi-urile.
    Dubitele particularilor, umplute la refuz
    Pusa in fata faptului implinit, populatia a umplut pina la refuz dubitele transportatorilor particulari, care nu au facut fata fluentei de calatori. Fie ca mergeau la serviciu sau la scoala, cei intervievati de reporterii "Monitorului" au spus ca nu stiau nimic despre greva. "Cind am vrut sa merg la serviciu, m-am trezit ca nu circula autobuzele. Ii inteleg pe soferi ca sint nemultumiti, dar trebuia sa anunte greva din timp. Noi, practic, am fost lasati balta, chiar daca am platit abonamentele", afirma Maria Ionita, 39 de ani, muncitoare.
    Calatorii, nemultumiti
    Situatia tinde sa se complice, daca tinem cont ca o parte din platforma industriala Sud lucreaza in doua schimburi, iar ora de plecare acasa este tirzie. Pentru acesti muncitori erau organizate asa-zisele "conventii" care, de asemenea, in eventualitatea ca greva ar fi continuat, nu ar fi circulat. "Nu stiam nimic de greva. Eu nu lucrez, dar sotia este in schimbul doi si, in cazul asta, trebuie sa merg sa o iau de la fabrica cind iese din tura. Trebuie neaparat ca Primaria sa ajunga la o intelegere cu cei de la maxi-taxi", ne-a declarat C. Vasile, unul dintre trecatori.
    Soferii de maxi-taxi s-au vazut nevoiti sa circule cu masinile arhipline. O parte a celor care trebuiau sa ajunga la serviciu au mers la un moment dat chiar pe mijlocul blevardului. "Lumea a dat navala la noi cind a vazut ca nu circula autobuzele. Unii mergeau chiar pe mijlocul bulevardului. Autobuzele nu au mers chiar de la prima ora, asa ca noi am avut masinile pline ochi tot timpul", ne-a spus unul dintre soferii de maxi-taxi.
    Directorul zice ca n-a stiut de greva
    In jurul orei 9.00, la sediul SC Transport Public a avut loc o sedinta la care au participat directorul societatii, Ionel Boc, liderul de sindicat Gigi Urse si primarul Nicolae Latcan, alaturi de o parte a grevistilor. Reporterii "Monitorului" au incercat sa participe la aceasta intilnire, dar accesul in intreprindere le-a fost interzis de care un grup de soferi. Ulterior, dupa plecarea primarului, Ionel Boc si liderii sindicali au organizat o conferinta de presa ad-hoc. Directorul societatii s-a delimitat, la nivelul declaratiilor de presa, de actiunea grevistilor. "N-am stiut ca salariatii vor sa intre in greva. Am fost anuntat la ora cinci dimineata ca soferii mei au refuzat sa iasa pe traseu. Tot ce pot sa spun este ca salariatii sint stapini pe decizia lor", este de parere Ionel Boc.
    "Sa se liciteze traseele"
    Referindu-se la motivul care i-a determinat pe soferi sa intre in greva, directorul Transportului Public a declarat: "Noi trebuie sa gasim solutii pentru intrarea in legalitate a maxi-taximetristilor. Nu pot sa fiu impotriva acestora, daca intra in legalitate. Insa, la nivelul salariatilor nostri exista teama ca particularii vor pune mina pe toate traseele noastre, fiindca acum se face taximetrie cu maxi-taxi. Cred ca o solutie ar fi sa licitam traseele. Iar daca noi sintem mai slabi, ne vom retrage. Daca nu, nu. Alta solutie care a venit de la Primarie este subventionarea pentru achizitionarea a cinci microbuze in acest an".
    Liderii sindicatului n-au stiut nici ei
    Vicepresedintele sindicatului din cadrul SC Transport Public SA, Dan Dupont, a atras atentia asupra activitatii sociale pe care societatea o desfasoara pe teritoriul municipiului Focsani. "Maxi-taximetristii lucreaza doar pe principii economice, nu fac protectie sociala, nu transporta handicapati, pensionari, elevi. Ei isi permit sa ne faca concurenta neloiala, datorita faptului ca fac evaziune fiscala. Tocmai din acest motiv au preturi mai mici decit ale noastre".
    Gigi Urse, liderul de sindicat, sustine ca a fost luat pe nepregatite de actiunea soferilor.
    "Eu sint in concediu. Nu sindicatul a pornit acest conflict, ci salariatii, oamenii muncii care nu mai suporta ce se intimpla in Focsani. Organele in drept nu aplica hotarirea C.L. 65/'98 si acest lucru dauneaza societatii noastre. Nu avem revendicari sindicale, nu vrem salarii marite, vrem doar ca Primaria sa reglementeze problema cu maxi-taxi. Ne intrebam de ce nu se poate opri activitatea de maxi-taxi in Focsani. Oare nu exista organe de drept care sa apere legea in Focsani? Nu sintem impotriva concurentei, dar aceasta sa fie loiala. Pe un traseu nu pot functiona doi operatori de transport public, asta sa fie clar", a declarat Gigi Urse. Liderul de sindicat i-a mai acuzat pe operatorii particulari ca lucreaza doar la orele de virf, apoi se retrag.
    Patronii de maxi-taxi spun ca vor circula oricum
    Patronii societatilor de maxi-taxi au propus SC Transport Public SA si Primariei Focsani un protocol care urmeaza a fi negociat intre parti. Prin acest act ei cer practic negocierea taxei prevazute de Hotarirea Consiliului Local 65/'98. Mai mult, ei spun ca daca se va stabili de comun acord un grafic de circulatie, acesta va fi respectat.
    "Noi sintem de acord sa respectam protocolul, daca va fi acceptat de catre ceilalti. In cazul de fata, consideram ca greva a fost ilegala. Trebuia sa se asigure macar 30% din capacitatea de transport. Sint convins ca soferii au facut greva pentru ca nu sint condusi cum trebuie. Daca SC Transport Public ar fi condusa de soferii de autobuz, ar fi eficienta", ne-a declarat Mihaita Butnaru, liderul sindicatului "Unirea" al taximetristilor si operatorilor maxi-taxi. Potrivit spuselor sale, legea si autoritatile vor fi respectate.
    "Cite autorizatii ne trebuie?"
    Patronii de maxi-taxi spun ca, daca ar fi stiut de greva, s-ar fi putut organiza astfel incit sa acopere necesitatile de transport ale populatiei.
    In legatura cu pozitia Primariei, acestia contesta dreptul Primariei de a face departajarea intre dubite, potrivit numarului de locuri. Reglementarile actuale ale Primariei interzic dubitelor cu o capacitate mai mica de 9+1 locuri sa presteze serviciul de transport public urban. De asemenea, prin Hotarirea 65/'98, Consiliul Local impune o taxa de 250.000 lei lunar pentru utilizarea de catre maxi-taxi si taxi a statiilor amenajate si intretinute de Primarie. Pusi in fata pozitiei consilierilor care au respins, cu putin timp in urma, propunerile operatorilor particulari, acestia spun ca vor circula oricum. "De cite autorizatii avem nevoie ca sa circulam? Noi avem deja toate actele in regula, deoarece altfel nu am fi putut circula. Platim impozite, deci nu sintem evazionisti. Evazionisti sint cei de pe B-dul. Independentei", afirma Gheorghe Ianovici, unul dintre patronii de maxi-taxi. Problema licitatiei pentru traseu este privita de micii operatori ca o alta piedica in calea initiativei particulare.
    Taximetristii sint optimisti
    "Noi vom participa la licitatiile pentru trasee si cine va fi mai bun, sa cistige. Dar la licitatie nu ar trebui sa participe si SC Transport Public SA, deoarece aceasta societate este subventionata din banii oamenilor", afirma Mihaita Butnaru.
    Procesul dintre sindicatul "Unirea" al operatorilor particulari de transport public si Consiliul Local Focsani va avea un nou termen pe 23 februarie. Instanta nu a suspendat inca hotarirea C.L. 65/'98 si, drept urmare, aceasta hotarire este inca aplicata.
    "Consideram ca legile sint foarte clare si sigur vom cistiga", este de parere Mihaita Butnaru.
    Ce spun autoritatile
    Potrivit afirmatiilor primarului Nicolae Latcan, la ora actuala exista doar patru dubite autorizate, din totalul de aproximativ 28. Numarul acestora ar putea creste, dat fiind ca un numar neprecizat de posesori de astfel de mijloace de transport asteapta inca autorizarea. "La noi, pina saptamina aceasta nici unul din dosarele depuse spre autorizare nu au fost complete. Totusi, din cele noua dosare depuse dupa completarea formalitatilor, au fost autorizate patru masini. Noi i-am invitat la discutii pe proprietarii in cauza, pentru stabilirea graficului de transport. Pe de alta parte, SC Transport Public SA ar dori sa fie singuri pe traseu, dar nu se poate. Daca continua greva, mai rau isi fac. Putem gasi alt transportator la care sa apelam pentru transportul populatiei", ne-a declarat primarul Nicolae Latcan. In opinia sa, ceilalti mici transportatori care nu au obtinut "blagoslovirea" primariei, vor fi obligati sa iasa de pe traseu. "Daca toata lumea este ferma, vor fi obligati sa iasa de pe traseu. Am facut adresa catre celelalte institutii ca sa-i opreasca pe restul", afirma Nicolae Latcan.
    Controale draconice pentru maxi-taxi
    Controlul pe care Primaria il va face asupra celor patru masini autorizate va fi realizat prin sondaj si va viza respectarea graficului de transport. In cazul in care graficul convenit nu va fi respectat, cei patru risca, in opinia primarului, sa isi piarda licenta de transport.
    Prefectul Ionut Constantinescu considera ca operatorii maxi-taxi vor trebui sa intre in legalitate. "Primaria a inceput inca de ieri un control asupra particularilor, cu scopul de a vedea daca au sau nu autorizatii eliberate de Primarie. Singura masura pe care Consiliul Local o poate lua este aceea a amenzii. Eu am semnat o decizie prin care se prevede ca activitatea celor de la maxi-taxi sa fie controlata in paralel de Politie, Garda Financiara si Biroul de Control al Primariei", ne-a precizat prefectul judetului.
    Transport Public SA, societatea din curtea Primariei
    Asa cum ne-a declarat directorul Ionel Boc, Transport Public SA este o societate cu capital privat, a Consiliului Local. Din datele furnizate de acesta, in 1998 societatea a primit peste 1,5 miliarde lei subventii de la Primarie.
    Cu toate acestea, societatea, care are 220 de salariati, a inregistrat o pierdere de 232 miliarde lei in 1998, in conditiile in care aceasta societate nu plateste nici un fel de taxa catre Consiliul Local.
    "Anul trecut noi am facut o investitie de 500 milioane lei, bani cu care am achizitionat o linie specializata de verificari tehnice. Am fost preocupati sa ne diversificam activitatea, in asa fel incit sa aducem profit si din alte activitati conexe, nu numai din transport public. Societatea este momentan intr-un proces de restructurare, dar si de reparatii la parcul auto. Pentru acest an, noi am cerut primariei acordarea de fonduri pentru achizitionarea a cinci microbuze care vor deservi traseul Gara-Sud (5)", ne-a spus Ionel Boc. Din cei 220 de salariati de la SC Transport Public SA, doar 60 sint practic soferi, iar 30 sint mecanici. Din cei 220 de salariati, aproape 10% din personalul SC Transport Public SA este TESA. (Traian NEGULESCU, Gabriel MICU, Lidia GROSEI)
    top Local News Monitorul --National News --Business News --Privatisation --Sport News --Bomba Opinii --Editorials --Comments --Features --Interviews --Forum











    O modalitate simpla de a gasi noi parteneri de afaceri ...


    Ghidul turistic al Romaniei. Contine tot ce aveti nevoie pentru petrecerea unei vacante perfecte.  

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri