Taxi sau OZN?

vineri, 14 martie 2003, 00:00
5 MIN
 Taxi sau OZN?

O noua lege, de aceasta data a taximetriei, a pus pe jar patronii firmelor de taxi si pe taximetristii insisi. Nu numai ca multe din prevederile acesteia necesita investitii materiale zdravene, dar mai lasa-n ceata si taximetristul care nu stie cum va face fata, practic, anumitor noi obligatii. Eliberarea bonului pentru client, locul in care va fi situata casa de marcat si aparatul de taxat, unde vor fi tinute rolele de hirtie, precum si aspectul pe care trebuie sa-l aiba un autovehicul care vrea sa fie taxi, sint doar citeva dintre problemele ce vor trebui lamurite si aplicate. Desi legea intra-n vigoare pe 28 aprilie a.c., taximetristii au timp pina pe 1 decembrie 2004 sa aplice, punct cu punct, prevederile ei.
Noua Lege privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere obliga patronii firmelor de taxi la cheltuieli zdravene, necesare investitiilor de proportii impuse de respectivul act normativ. Legea va intra in vigoare incepind cu 28 aprilie a.c., insa prevederile ei trebuie aplicate pina cel tirziu 1 ianuarie 2004. Asa ca, cel tirziu de la anul, focsanenii vor putea vedea cu propriii ochi cum cotidianele autoturisme cu insemnele „Taxi” vor semana mai degraba cu un fel de OZN-uri pe patru roti. Colorate ca pomii de Craciun si inscriptionate pe toate partile, respectivele masini vor fi dotate si cu beculete ce vor lumina musai in trei culori. Iata ce spune legea: in primul rind, ca sa aiba pretentia de „taxi”, autoturismul respectiv va trebui „tatuat” (pe linia mediana orizontala a caroseriei, de regula sub nivelul geamului) cu o banda dubla de carouri tip sah, de culori alternative alb-negru, iar fiecare patratel sa fie neaparat de trei pe trei centimetri. Masurat la milimetru, parol!
Apoi, indiferent de culoarea din nastere a masinii, ea va fi vopsita musai de la nivelul benzii tip sah in sus, in culoarea stabilita de consiliul local. Si asta nu e tot. Portierele din spate ale OZN-ului in devenire vor trebui sa aiba, aplicat vizibil, un indicator marcat zdravan – dar detasabil – pe care sa scrie numarul de autorizatie taxi atribuit operatorului de transport, data expirarii acesteia, precum si localitatea de autorizare. Nici portierele din fata nu au fost scapate de pavoazare. Pe ele, orice om aflat la minim cinci metri distanta trebuie sa poata citi tarifele pe kilometru si pe ora, precum si tariful de pornire.
Ce sa mai zicem de beculete! Ele vor face cu siguranta deliciul pustimii, pentru ca vor clipoci necontenit, functie de pozitia liber, ocupat sau… plat, in care se afla taxiul. Adica, fiecare patron de taxi isi va dota masinile cu trei lampi, cocotate pe cupola acestora. In mijloc, va fi pozitionata lampa de culoare galbena, care va sta aprinsa permanent, fie ea zi sau noapte, si pe care va fi scris clar si limpede „Taxi”. Odata stabilita categoria din care face parte autovehicolul – adica taxi si nu altceva – urmeaza pozitionarea celorlalte becuri. Unul in stinga, ce va lumina rosu ca para focului cind taxiul este ocupat. Altul in dreapta, ce se va aprinde bineinteles verde, cind taxiul este liber de orice comanda. Legiuitorul a prevazut, in intelepciunea lui, si o alta pozitie numita „privat”, in care lampa galbena cu inscrisul „taxi”, va fi scoasa de pe cupola. In aceasta situatie se intelege ca taximetristul foloseste masina in alte scopuri decit transportul in regim de taxi. Nu se precizeaza insa daca acesta va trebui sa aprinda totusi beculetul rosu sau verde, in cazul in care mai are (ori ba) pe cineva in masina. Asadar, incepind din 28 aprilie a.c., nu putem decit sa ne imaginam cum ne vom urca fain-frumos in acelasi taxi cu care am mai mers de zeci si zeci de ori inainte, dar imbracat in haine noi. Spre exemplu: cupola galbena, sub geamuri sirurile de patratele alb-negre, sub ele orice culoare posibila, iar pe portiere, inscrisuri care sar in ochi de la cel putin cinci metri distanta! Iar deasupra, cireasa de pe tort: beculetele stralucitoare, cind verzi cind rosii, sclipind vesel linga statornicia galbenului!
Si asta, doar pe dinafara…
… ca pe dinauntru, aventura continua. Poate nu atit pentru noi, clientii, cit pentru ei, taximetristii. Pentru ca meseria pe care se presupune ca omul a practicat-o ani buni, necesita cunostinte noi. Nu numai ca vremurile in care aparatul de taxat taxa, clientul platea, taximetristul dadea eventual restul si atit, au trecut. Clientul nu se va da jos din masina pina ce nu i se va elibera de omul de la volan si bonul aferent calatoriei, care sa contina, pe linga elementele precizate in normele legale in vigoare, si urmatoarele: numarul de telefon si fax al operatorului de transport; numarul bonului client, data si ora; codul fiscal al operatorului transport; numarul cursei; numele taximetristului; numarul de inmatriculare a autovehicolului taxi si numarul autorizatiei taxi; numarul aprobarii metrologice de model al aparatului de taxat; tariful de pornire; tariful pe kilometru parcurs; distanta parcursa si valoarea; tariful pe ora/minut de stationare; durata stationarii si valoarea; tariful orar pentru incarcare/descarcare si durata acestor prestatii (daca este cazul); costul total al serviciului; valoarea si cota TVA aferente. Intrebarea este: sta vreunul dintre calatorii obisnuiti, sa citeasca toate acestea insiruite pe bon? Dar o avea rabdarea necesara clientul respectiv, sa astepte eliberarea fisiei de hirtie respective? Si inca ceva: unde va fi montat aparatul asta de taxat super-destept, ca loc prea mult pe bordul autoturismelor nu este!
Acum, daca taxiul tot arata ca un OZN pe dinafara, de ce nu ar avea montat pe dinauntru si un computer de bord, care ar usura substantial datele problemei! Ce sa mai pui taximetristul sa fixeze rolele de hirtie in casa de marcat si sa-l mai scolesti sa introduca, la fiecare intrare in tura, o gramada de date, sa-l programeze sa lucreze la doua tarife, de zi si de noapte etc…
Ca place sau nu clientilor sau taximetristilor, noua lege prevede lamurit ca efectuarea unui transport in regim de taxi fara eliberarea bonului se pedepseste. Cu amenda, si nu de ici de colo, ci pina la zece milioane lei. La suma asta, sa fim seriosi, putina scoala e de preferat… Asa ca, fiecare sofer de taxi va fi obligat cel mai tirziu la inceputul anului viitor sa-si inceapta activitatea prin accesarea identitatii sale in programul aparatului de taxat si introducerea unei chei electronice, prin intermediul careia se poate face si controlul asupra activitatii depuse de acesta. Vai de viata lui…! (Laura BREANA)

Comentarii