Traseismul politic, sportul alesilor din Vrancea

luni, 02 februarie 2004, 00:00
6 MIN
 Traseismul politic, sportul alesilor din Vrancea

Judetul Vrancea se situeaza intre primele judete ale tarii in ceea ce priveste distribuirea preferentiala a fondurilor de la bugetul de stat si migratia politica, potrivit datelor Raportului de Analiza si Prognoza pe 2004 intocmit de Societatea Academica din Romania, institutie de prestigiu infiintata in 1995. Daca in luna iunie a anului 2000, PSD obtinea in urma voturilor liber exprimate in jur de jumatate din primarii si consilierii locali, la ora actuala, numarul consilierilor aterizati din alte partide in tabara pesedista tinde sa mearga catre 100%, un record demn de partidul unic. De altfel, judetele „baronilor” PSD ocupa primele locuri in raportul intocmit de expertii Alina Mungiu Pippidi, Daniel Daianu si Sorin Ionita. Rezultatele studiul efectuat arata ca Vrancea se afla pe locul doi la numarul de primari care au trecut la PSD dupa alegerile din 2000 si pe locul trei la fondurile date de Guvern judetului nostru. De altfel, in afara de Gorj, judetul baronului Nicolae Mischie, la migratia primarilor pe primul loc se situeaza judetele din Moldova, conduse cu mina de fier de baronii PSD. Bacaul, conduce la favoritism, urmat de Gorj si Vrancea.
PSD si-a dublat primarii
Sub conducerea lui Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean, organizatia vrinceana a PSD i-a „aspirat” in rindurile sale pe majoritatea primarilor alesi pe listele altor partide. De altfel, multi primari au parasit partidele a doua zi dupa alegerile locale, sub promisiunea ca vor primi bani mai multi „de la judet”. La ora actuala, PSD Vrancea controleaza 61 de primarii din cele 68 ale judetului, fata de cele 34 cite a cistigat la alegerile locale in 2000. Imediat dupa alegeri, in unele cazuri chiar si a doua zi, restul partidelor s-au trezit fara alesi. Unii primari au preferat sa ramina independenti, insa numai pe hirtie. Aparitia a patru noi localitati pe harta judetului, prin despartirea unor sate de comunele de care apartineau, a adus tot atitia primari PSD. Consilierii locali au luat si ei calea primarilor, insa intr-o proportie mai mica. „Am avut 156 de consilieri locali, si ne-au plecat 24, insa au venit 8 sau 9 de la alte partide”, a spus Corneliu Momanu, presedintele PNL Vrancea, la ultima conferinta de presa. Democratii au ramas fara nici unul din cei cinci primari alesi in 2000. Situatia s-a repetat in Consiliul Local Focsani, unde cei trei consilieri PD au plecat din partid si s-au aciuat pe linga PSD. La Consiliul Judetean, democratii au ramas cu doi din patru consilieri. „Din cei aproximativ 120 de consilieri alesi pe listele din 2000 au plecat in jur de 50. Au mai venit in schimb 20 de consilieri de la alte partide, cum ar fi PNTCD, si chiar din PSD in ultima perioada”, ne-a declarat Jan Vraciu, presedintele PD Vrancea.
Metoda recrutarii
Cei citiva primari ai opozitiei ramasi pe pozitii s-au confruntat in trei ani si jumatate de mandat cu austeritatea bugetara impusa de Marian Oprisan, desi Vrancea se situeaza pe locul trei in privinta fondurilor atrase de la bugetul de stat. Localitatile in care au fost alesi au fost ocolite de fonduri pentru investitii, o dovada clara a faptului ca banii se impart pe criterii clientelare si politice. De altfel, se spune ca Oprisan a spus in unele cercuri ca oamenii trebuie sa fie pedepsiti pentru ca nu au votat cu PSD. Un exemplu in acest sens este excluderea in urma cu un an a cinci comune conduse de primari PNL de la alimentarea cu apa prin programul Solel Boneh, chiar daca respectivele localitati erau incluse in program inca din 1997 si au mari probleme in ceea ce priveste calitatea apei. Mai multi primari ai Opozitiei s-au plins si in acest an ca au fost lasati fara o parte din sumele repartizate initial de la buget. Desi Marian Oprisan a sustinut in mai multe rinduri ca in administratie nu trebuie sa se faca politica, la o sedinta din luna ianuarie cu primarii, cei din opozitie au fost „invitati” afara dupa citeva minute, raminind numai primarii PSD.
Migratia politica, transformata in regula in Vrancea, este identificata de Raportul SAR ca o culme a coruptiei politice: „Principala sursa a coruptiei este politica si nu economica. Migratia politica a atins proportii care viciaza democratia. Situatia este si mai grava in cazul primarilor, care sint alesi direct; ei schimba partidele frecvent, de cele mai multe ori in favoarea partidului de guvernamint pentru diverse avantaje, de la fonduri guvernamentale pentru localitatea lor si pina la avantaje personale. La sfirsitul lui 2003, PSD si-a dublat aproape numarul de primari fata de cei alesi in 2000, prin recrutarea de la alte partide”, se spune in Raportul SAR.
Mai multi primari „emigranti”, mai multi bani
Raportul SAR arata ca judetele in care partidul de guvernamint a atras cei mai multi primari din opozitie sint si cele care beneficiaza de cele mai multe fonduri de la bugetul de stat. „Cu cit conducerea unui judet are mai mult succes in a atrage primari in partid, cu atit este mai probabil sa existe in favoarea sa abateri de la regulile care guverneaza transferurile”, se spune in raport. „Coruptia este indisolubil legata de principala resursa politica si economica, statul. A avea o pozitie publica sau o relatie cu cineva care ocupa o pozitie influenta, acces la logistica statului sau capacitatea de a cheltui bani publici ramin avantaje majore de care se abuzeaza continuu si permanent. Prin comparatie, participarea resurselor private la sponsorizarea coruptiei este insignifianta”, se arata in capitolul „Sponsorizarea coruptiei politice prin utilizarea discretionara a fondurilor publice”.
„Provincia europeana” Vrancea se situeaza pe locul trei in tara in privinta fondurilor care au venit de la buget, insa rezultatele nu sint pe masura. Lucrarile de investitii au fost repartizate firmelor „de partid”, iar licitatiile s-au organizat numai de forma. Majoritatea nu au fost terminate sau au fost subiectul unor scandaluri datorita calitatii si a sumelor uriase pe care le-au inghitit. Aproape toate investitiile incepute in ultimii ani sint realizate de un grup de firme apropiate mai marilor puterii locale. Reabilitarile de drumuri, retele de apa, alimentarea cu gaze, lucrari de constructi, cum ar fi Catedrala „Sf. Cuvioasa Paraschiva”, salile de sport sau locuintele pentru tineri, toate sint realizate de citiva „minunati” oameni de afaceri locali, cum ar fi Corneliu Prunache, Cornel Anghel, Dan Radovici sau Valica Epure. Daca afaceristii nu au succes de unii singuri, atunci lucrarea este impartita si se aplica metoda subantreprizei de lucrari.
Controlul presei, cheia succesului
Expertii care au contribuit la realizarea Raportului SAR spun ca teama opozitiei ca PSD va incerca fraudarea alegerilor nu este justificata deoarece partidul de guvernamint va tine seama de opinia organismelor internationale, care stau cu ochii pe Romania. „Fraudele electorale la alegerile din 2004 sint improbabile, dar competitia intre partide e deja incorecta, iar limitele democratiei sint ?ngrijorator de des ?ncalcate”, se mai arata in raport. In schimb, dupa cum sustin expertii, puterea va incerca sa cistige un nou mandat prin controlarea mijloacelor mass media, plan realizat deja in mare masura. Prognozele privind alegerile locale arata ca PSD nu va atinge 50% din preferintele electoratului, din cauza populatiei din orase, iar PRM va inregistra un scor mai bun decit in 2000 in zonele cu o situatie dificila sau unde Alianta PNL-PD va prezenta cadidati diferiti. „La aceasta ora, ?n cifre absolute, partidul de guvernamint are aproximativ cam tot atitia suporteri ca ?n 2000. Puternica dominatie a postcomunistilor ?n preferintele publicului de-a lungul perioadei tranzitiei necesita citeva explicatii mai profunde. Rom?nia este singura tara candidata ?n care comunismul a reusit sa intervina atit de adinc ?n modificarea structurii sociale. Dependenta de stat, precum cea a taranilor saraci, explica ?n buna masura votul pentru partidele post-comuniste”.
Potrivit Raportului SAR, Guvernul care va rezulta in urma alegerilor parlamentare va fi unul minoritar. In opinia expertilor, Alianta D.A. dintre PNL si PD va inregistra un scor mai mare de 30% in alegeri numai daca va avea candidati comuni la alegerile locale si daca va avea o strategie comuna. „Alianta isi poate imbunatati performantele, devenind un adversar redutabil pentru PSD, numai daca promoveaza o astfel de strategie, cu renuntarea la candidati pentru alegerile locale si constituirea unui guvern alternativ credibil care sa fie prezentat publicului dinainte. Daca nu va face acest lucru, suspiciunea generala va fi ca lupta interna pentru pozitii, ca si in cazul CDR, va trece inaintea oricarui alt obiectiv, si asta, nu altceva, limiteaza alianta la maxim 30% din voturi”, se mai arata in Raportul Societatii Academice din Romania. (Mihai BOICU)

Comentarii