Caracatita motorinei acopera toata Moldova

joi, 14 decembrie 2000, 00:00
2 MIN
 Caracatita motorinei acopera toata Moldova

Cele 2.500 tone de motorina care lipsesc din depoul de la Pascani nici macar nu au ajuns acolo, este ultima varianta care circula prin birourile sefilor de la Regionala Iasi. Nimeni nu vrea sa declare nimic oficial, insa, sub protectia anonimatului, persoane importante din CFR isi dau drumul la gura. Este foarte probabil ca motorina sa nu fi plecat niciodata cu destinatia Iasi, ci de fapt sa fi fost vinduta ilegal direct din poarta rafinariei. Se pleca direct de la rafinarie cu cisterna pe jumatate goala, iar Stoleru inregistra vagoanele ca fiind pline. Cheile afacerii s-ar afla in acest caz la rafinarie, si nu la Stoleru.
Intr-o asemenea ipoteza, rolul lui Stoleru se reduce la cel al unui simplu figurant care acoperea furtul altora. Din rafinarie, vagoanele plecau cu acte de insotire eronate. De exemplu, in scripte apareau cite 45 tone de motorina in fiecare vagon, iar in realitate, cantitatea era de doua ori mai mica. La Pascani, Stoleru inregistra primirea unei cantitati duble fata de cea reala. "Beneficiarul" motorinei o prelua pur si simplu din rafinarie, fara acte, cu complicitatea responsabililor locali.
Chiar daca aceasta ipoteza va fi infirmata in cele din urma, nimeni nu se indoieste ca Stoleru nu a fost singur in intreaga afacere. "Existenta unei filiere pe care s-a furat este certa. Nu se putea fura o cantitate atit de mare cu canistra. Daca am presupune ca Stoleru iesea in fiecare zi din depou cu un butoi de 100 de litri, i-ar fi trebuit citeva zeci de ani sa sustraga 2.500 de tone", a declarat directorul SC "Marfa" SA, Adrian Tacea.
Acum o luna, din depoul de la Pascani s-a constatat lipsa unei mari cantitati de motorina. Primele verificari au evidentiat disparitia a 800 de tone ce reprezentau rezerva de mobilizare a depoului. Ancheta administrativa condusa de Tacea a aratat insa ca din depou lipseau aproape 2.500 de tone. Aceasta cantitate reprezinta practic consumul curent al cailor ferate din toata Moldova pe circa 3-4 luni. (Alexandru ZANOAGA)

Comentarii