Cea mai mare controversa a soferilor ieseni: semafoarele din Fundatie

luni, 28 iunie 2004, 23:00
3 MIN
 Cea mai mare controversa a soferilor ieseni: semafoarele din Fundatie

Semafoarele din Piata Eminescu au stirnit o adevarata controversa in rindul soferilor sau pietonilor care trec prin zona. Fiecare persoana care trece pe la Fundatie are parerea sa despre noul mod de circulatie. Unii spun ca existenta semafoarelor a condus la o fluidizare a traficului. Dimpotriva, altii sustin ca noile aparate sint „o timpenie”, ca mai mult incurca circulatia. Din acest motiv, reporterii „Ziarului de Iasi” au urmarit ieri timp de doua ore, intre 11:30 si 13:,30, cum s-a desfasurat traficul in zona. Am aflat parerile taximetristilor, cei care trec cel mai des prin intersectie, ale pietonilor, dar si ale specialistilor din Primarie.
Cite secunde au culorile
Semafoarele din Piata Eminescu au fost instalate acum doua saptamini la intrarile dinspre Pacurari, str. Musicescu, B-dul Independentei si b-dul Carol I. In premiera, pentru Iasi, acestea sint dotate cu cronometre care numara in sens invers secundele ramase pina la schimbarea culorii. Circulatia in intersectie se desfasoara in trei timpi. Unul pentru masinile care vin de pe b-dul Carol I, altul pentru Pacurari si Independentei, iar al treilea pentru soferii care intra in intersectie dinspre strada Gavriil Musicescu. In functie de strada de pe care se intra in intersectie, timpul de asteptare pentru masini este intre 60 si 70 de secunde. Astfel, semaforul de pe b-dul Carol I sta pe culoarea rosie 60 de secunde, iar celelalte trei timp de 70 de secunde (3 secunde fiind pe galben). Perioada in care semafoarele permit autoturismelor sa se inscrie in circulatie difera si ea dupa acelasi algoritm, b-dul Carol avind 35 de secunde pe culoarea verde, celelalte doar 25.
Doua probleme mari si multe mai mici
Parerile despre investitia Primariei din Fundatie sint impartite si ridica in principal doua probleme mari. Una dintre ele ar fi intersectarea autoturismelor care vin de pe strada Musicescu cu ultimele intrate pe verde de pe strada Pacurari, ambele avind deci culoarea verde la semafor. „E mai complicat ca inainte. Acum, daca vin de pe strada Musicescu am verde, dar din Pacurari inca mai vin masini. E o solutie buna, dar risti sa ramii blocat in intersectie. Mai mult, dimineata trebuie sa astepti chiar de trei ori culoarea verde la semafor din cauza cozilor”, spune M.I., taximetrist. O a doua problema ar fi distanta mare pe care se intinde trecerea de pietoni de pe Independentei, pietonii fiind deseori surprinsi de soferii care nu vor sa iroseasca nici o secunda din cele 25 de culoare verde alocate semaforului de acolo. „Inainte riscai in orice moment sa fii calcat. Acum e mai bine, doar ca daca te inscrii in ultima secunda sa traversezi pe trecerea de pe Independentei nu ai timp sa ajungi pina la celalalt capat si esti prins la mijloc. Persoanele in virsta se confrunta cel mai des cu aceasta problema”, a comentat Mihaela D., studenta. Alte probleme remarcate, care ar oprimiza circulatia prin intersectie, sint calitatea proasta a trecerilor peste liniile de tramvai si faptul ca din Copou nu se poate cobori si pe linia de tramvai, din cauza pavajului cu piatra cubica. Denivelarile adinci la trecerea peste liniile de tramvai fac ca primele masini care pleaca pe verde de pe Independentei sa ajunga tot cu viteza mica in dreptul bibliotecii, de exemplu, cind in mod normal ar putea ajunge acolo chiar si cu viteza a III-a sau chiar a IV-a, daca trecerea ar fi lina. La fel se intimpla si cu masinile care vin din Pacurari. Acest lucru face ca ritmul de „eliberare” a cozii de la aceste semafoare sa fie mult mai mic, iar soferii sa fie nevoiti sa prinda chiar si doua-trei asteptari. La fel, coborirea pe un singur rind din Copou, din cauza pavajului cu pietre intre sinele de tramvai, face ca, adesea, cozile sa ajunga pina aproape de Universitate.
Primaria reface timpii de verde
Ceea ce apreciaza toti soferii este faptul ca semafoarele au si cronometru. „Asteptam de mult sa avem si la Iasi astfel de semafoare. La fel ar trebui semaforizate si alte intersectii, cum ar fi cea de la Gara sau cea din Podu Ros”, a afirmat un alt taximetrist, Dorel Sanduleanu. Potrivit oficialilor din Primarie, un cronometru costa peste 8 milioane de lei, anul acesta investindu-se in semaforizari peste jumatate de miliard de lei. Oficialii administratiei locale cunosc problema cu care se confrunta soferii care se incadreaza in intersectie de pe strada Musicescu. „In cursul acestei saptamini vom modifica timpii de verde de pe strazile Pacurari si Musicescu, in asa fel incit autoturismele care circula din acele directii sa nu se mai intilneasca”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. (Felix GUZGA)

Comentarii