Cum va decurge judecata calugarului Calistrat

vineri, 14 martie 2003, 00:00
8 MIN
 Cum va decurge judecata calugarului Calistrat

Pentru calugarul Calistrat momentul judecatii se apropie. Acuzatiile extrem de grave pe care i le aduc de catre unii dintre fostii sai ucenici vor fi cintarite de membrii Consistoriului Monahal, organismul suprem de judecata al calugarilor, convocat doar in situatii rarisime. Cazul de la Birnova este, se pare, unul dintre acestea, Consistoriul Monahal intrunindu-se in zilele ce urmeaza pentru prima data in ultimii cinci ani. In ciuda faptului ca Mitropolia nu a exclus ca asupra calugarului Calistrat sa fie aruncata anatema, pedeapsa de care nu s-a mai auzit in Biserica Ortodoxa Romana, membrii Consistoriului se arata insa mult mai prudenti, marturisind pe de alta parte ca nici nu cunosc in detaliu situatia. Oricare ar fi decizia „tribunalului” bisericesc in privinta calugarului de la Birnova, este putin probabil ca se va putea face abstractie de masele de credinciosi care-si arata adeziunea fata de duhovnicul lor.
Ce spun judecatorii lui Calistrat
In timp ce Mitropolia Moldovei si Bucovinei a fost intoarsa pe dos in ultimele zile de „scandalul Calistrat”, cei in miinile carora pare sa stea solutionarea cazului sustin ca la urechile lor nu a ajuns nimic din toate acuzatiile. „Nu am stiut nimic. Acum aud”, a declarat putin descumpanit parintele arhimandrit Victorin Oanele, staretul Manastirii Sihastria. Cu toate ca nu stia de fierberea ce este acum in jurul lui Calistrat, staretul nu a parut insa surprins sa afle ca acesta a ajuns in vizorul Mitropoliei si ca urmeaza sa fie judecat. Aceasta deoarece, timp de citiva ani, cei doi au vietuit in cadrul aceleiasi obsti monahale, la Manastirea Sihastria, unde Calistrat a si fost tuns in monahism. „N-a ascultat niciodata nici de mine si se vede ca nici de mitropolit. Lua calul si pleca de la manastire fara sa ceara blagoslovenie”, spune arhimandritul Victorin Oanele, in virsta de 73 de ani. Acesta sustine ca in calitate de staret, functie pe care o detine din 1972, nu a fost de acord sa-l calugareasca pe Calistrat. „Eu nu am vrut sa-l fac calugar, m-a rugat insa parintele Cleopa, care a crezut ca-i sfint ca el”, spune preotul, considerind ca, daca sint adevarate, acuzatiile ce i se aduc preotului de la Birnova, vor duce, probabil, la o pedeapsa aspra din partea Consistoriului. „Daca a facut aceste pacate, va fi oprit de la tainele preotiei. Daca nu se va pocai, va fi exclus si de la manastire”, isi exprima opinia arhimandritul Victorin Oanele, considerind calugaririle „de taina” savirsite de Calistrat „nule”, intrucit nu au binecuvintarea episcopului locului. „Calugaria de taina se face doar in cazul unor persoane casatorite, care vor sa-si duca viata in feciorie si care au aprobarea duhovnicului lor in acest sens, fiind stiuta doar de acesta”, spune staretul de la Sihastria, precizind ca astfel de calugariri au acceptat sa faca renumitii duhovnici Ilie Cleopa si Paisie OIaru.
„Situatia asta poate crea sminteala in Biserica”
Parintele arhimandrit Benedict Sauciuc, staretul Manastirii Neamt, in virsta de 41 de ani, fara a fi la curent nici el cu ceea ce s-a intimplat in ultimele zile la Birnova, crede ca, daca se sustine, calugarirea „in taina” pe care o practica preotul Calistrat este foarte grava. „Nu sint canonice aceste calugariri. Pentru oricine vrea sa devina calugar, staretul manastirii respective este cel care trebuie sa faca un raport la Mitropolie, dupa ce s-a consultat cu Consiliul Duhovnicesc al manastirii, si abia pe baza referatului episcopului acest lucru este posibil. Si apoi nu poti face calugar un tinar in clasa a IX-a. El trebuie sa aiba o virsta matura, caci altfel ar putea avea traume toata viata”, spune arhimandritul Benedict Sauciuc, fara a dori sa dea un posibil verdict in cazul Calistrat. Si mai rezervat fata de „cazul Calistrat” s-a aratat parintele arhimandrit Vichentie Amariei, staretul Manastirii Secu, care, fiindca nu a fost convocat niciodata in Consistoriul Monahal, de patru ani de cind a fost numit de mitropolit, nici nu stia daca mai are calitatea de membru. Intrucit la Secu nu se prinde nici macar postul public de televiziune, staretul sustine ca nu stia de scandalul de la Birnova, pe calugarul Calistrat vazindu-l o singura data: „Ce stiu este ca multa lume se spovedeste la el si tine predici frumoase, am ascultat citeva casete inregistrate cu el. Mai stiu ca a avut in urma cu vreo trei ani o problema cu staretul de acolo, dar ca totul s-a aplanat pina la urma”, spune arhimandritul Vichentie Amariei, spunind ca „nu-i vine a crede” ca acuzatiile pe care i le aduc fostii sai ucenici sint adevarate. „Faptele trebuie judecate bine. Este viata unui om in joc si, in plus, situatia asta poate crea sminteala in Biserica”, este de parere staretul Manastirii Secu, in virsta de 43 de ani.
Calistrat poate contesta o eventuala pedeapsa la Sfintul Sinod
Consistoriul Monahal Eparhial al Arhiepiscopiei Iasului trebuie sa fie format din patru preoti, cu rangul de arhimandrit, dintre care unul este presedinte. Intrucit parintele Irineu Chiorbeja, staretul Manastirii Neamt, cel care a detinut aceasta functie, s-a stins din viata in urma cu citiva ani, in momentul de fata Consistoriul, nereunit de-atunci niciodata, nu are pe nimeni in fruntea sa si inca nu este foarte clar cine este cea de-a patra persoana. Conform Regulamentului pentru organizarea vietii monahale si functionarea administrativa si disciplinara a manastirilor, adoptat in 1998 de Sinodul BOR, delictele si abaterile savirsite de calugari sint discutate in primul rind de Consiliul Duhovnicesc al manastirii, dupa care de Consiliul de Judecata al manastirii. Cu aprobarea Chiriarhului, in acest caz IPS Daniel, si daca faptele sint foarte grave, Consiliul de Judecata trimite cazul in judecata Consistoriului Monahal Eparhial. Abaterile pe care le judeca aceasta instanta de judecata sint numite abateri de gradul II. Din cele 24 de abateri din aceasta categorie, se pare ca parintele Calistrat va fi judecat, probabil, pentru sase dintre ele. Daca pentru acestea Calistrat va fi caterisit sau exclus din monahism, calugarul poate contesta decizia in fata Sfintului Sinod al BOR, astfel ca votul acestuia din urma in „cazul Calistrat” s-ar putea transforma intr-un vot pro sau contra IPS Daniel.
Acuzarea
In primul rind, Mitropolia ii imputa ca acesta s-ar fi opus dispozitiilor Chiriarhului locului. Se pare ca, asa cum se sustine in comunicatul Mitropoliei si cum recunoaste partial insusi calugarul Calistrat, nu au fost putine faptele pentru care acesta nu a cerut binecuvintarea mitropolitului Daniel. „A slujit Sfinta Liturghie si alte slujbe fara aprobarea Ierarhului, organizind in afara manastirii Birnova un pseudo-altar unde savirsea aceste slujbe”, se spune in comunicatul Mitropoliei. De asemenea, preotul Calistrat mai este acuzat ca „a calugarit in clandestinitate o serie de tineri -unii dintre ei minori- fara stirea si aprobarea Chiriarhului si fara respectarea rinduielilor canonice si liturgice”, in aceasta situatie fiind chiar acuzatorii sai, grupul de tineri ce au semnat memoriul. Tot la capitolul „incalcarea dispozitiilor Chiriarhului” va fi probabil inclusa de catre instanta de judecata si publicarea cartii „Mingiiere si mustrare. Ne vorbeste parintele Calistrat de la Manastirea Birnova”. Desi a aparut recent la Editura Sofia, cartea, scrisa sub forma unor interviuri de Danion Vasile, a fost retrasa din librarii dupa doar citeva zile, neavind binecuvintarea IPS Daniel, asa cum ar fi trebuit, ci pe cea a PS Galaction, episcop al Teleormanulu si Alexandriei. Pe de alta parte, tensiunile dintre calugarul Calistrat si mai-marii sai fiind mai vechi si considerindu-se ca opiniile duhovnicului au o tenta mai extremista, ce nu cadreaza cu linia ecumenica impusa de Mitropolie, este probabil ca nu ar fi obtinut aceasta binecuvintare, chiar de ar fi cerut-o. Dealtfel, o ipoteza in legatura cu izbucnirea scandalului este aceea ca ar fi fost declansat chiar de aceasta carte, tinerii acuzatori fiind doar instrumentul prin care Mitropolia a putut sa-l opreasca de la savirsirea celor sfinte, de a-l aduce sub ascultare. Daca, asa cum se sustine in comunicatul Mitropoliei, o parte dintre acuzatii, cele legate de indisciplina canonica, erau de mult cunoscute, de ce nu s-au luat pina acum masuri impotriva lui Calistrat? Aceasta este intrebarea prin care sustinatorii acestuia incearca sa-l apere, intrebare la care Mitropolia nu a oferit inca un raspuns. A doua categorie de acuzatii ce vor fi puse in discutia Consistoriului Monahal sint cele legate de abuzurile sexuale de care il acuza pe Calistrat fostii sai ucenici. Si, este posibil, in defavoarea sa va fi invocat si atacul calugarului impotriva vicarului Mitropoliei, Varlaam Merticaru, si a exarhului manastiresc Clement Haralam, care, spune ironic calugarul, sint „binefacatorii sai”.
Apararea lui Calistrat
La capetele de acuzare de mai sus, Calistrat Chifan si sustinatorii sai au propriile argumente. In afara acuzatiilor de pedofilie si homosexualitate, pe care le neaga cu vehementa, el spune ca nu si-a facut un alt altar, ci „un loc de rugaciune, cu citeva icoane xeroxate, unde a savirsit Sfinta Liturghie, noaptea, dupa Utrenie”. „Va rog sa intelegeti greseala nu ca pe o razvratire (…). Din lipsa de comunicare cu preotul Paisie (n.r. staretul de la Birnova) nu am avut cu cine discuta”, se apara in referatul explicativ pe care l-a dat calugarul la Mitropolie. Cit priveste calugarirea tinerilor acuzatori, in frunte cu Ciprian Maxim, student in anul II la Pastorala, si a lui Mirel Iamandi, in anul I, calugarul recunoaste ca a fost facuta „in taina”, dar ca „a fost pur si simplu dorinta lor”. „Ei cauta sa ma santajeze si sa obtina dezlegare de fagaduinta”, spune parintele Calistrat, care considera ca totul nu este decit o inscenare pentru care baietii au avut sustinerea unor preoti cu functii. Asa cum mai sustine calugarul, fostii sai ucenici au incercat, inainte de a se plinge la Mitropolie, sa-l santajeze, spunindu-i sa plece din manastire ca sa nu dea in vileag totul. In legatura cu ipoteza santajului, se vehiculeaza ideea ca baietii i-ar fi cerut preotului o suma de ordinul sutelor de milioane de lei in schimbul tacerii lor. Si, in alta ordine de idei, ca dezvaluirile lor – in opinia calugarului, lipsite de temei real – nu ar fi decit o razbunare pentru faptul ca acesta nu si-a tinut promisiunea de a le cumpara o masina. Se mai vehiculeaza, printre sustinatorii lui Calistrat, ca persoane din interiorul Mitropoliei, dorind sa scape de el, le-ar fi promis fostilor ucenici 30.000 de dolari in schimbul declaratiilor defaimatoare. Unele dintre arme de aparare sint sustinute, dealtfel, si de doi calugari ce s-au deplasat la Iasi pentru a-l sprijini pe Calistrat: Pahomie Ghintuiala , de la schitul „Sfintul Apostol Andrei” din judetul Bacau, si Tudor Coman, de la Manastirea „Petru Voda”. Avind de partea sa aceste argumente si zvonuri, precum si o multime de sustinatori, preotul Calistrat va fi judecat cel mai probabil la mijlocul saptaminii viitoare. Consistoriul Monahal nu s-a putut intruni in aceste zile intrucit este Saptamina Mare si toti calugarii trebuie sa faca obligatoriu Canonul cel Mare sau Canonul Sfintului Andrei Criteanul. Intrucit mitropolitul pleaca astazi la Constantinopol, unde a fost invitat de Patriarhul Ecumenic sa slujeasca de Duminica Ortodoxiei, Consistoriul Monahal va lua o decizie cel mai devreme marti. Ca un preambul al acestei intruniri, aseara mitropolitul a convocat mai multe persoane apropiate din Mitropolie pentru a discuta pe marginea „cazului Calistrat”. (Mirela CORLATAN)

Comentarii