Jupinul Nicolaiciuc a dat Gara Iasi pe mina lui Sechelariu

vineri, 05 septembrie 2003, 23:00
5 MIN
 Jupinul Nicolaiciuc a dat Gara Iasi pe mina lui Sechelariu

Jupinul are doua fete. Una este cea de zbir, care tine in mina o increngatura de interese raspindita in toate colturile Romaniei. Cealalta fata a jupinului este a unui Hopa Mitica. Acum ii dai o palma de sa-l culci la pamint, acum e inapoi in picioare. In astfel de situatii, jupinul isi are jupinul lui. In cazul lui Mihai Nicolaiciuc a fost Sergiu Sechelariu, jupinul bacauan fara de care Nicolaiciuc ar fi ajuns acum doar un inginer obscur la CFR. Mai exact, intre Nicolaiciuc si Sechelariu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, a avut loc un troc in care s-au impletit banii si influenta. In 2000, cind Nicolaiciuc era membru PD, functia lui de director al Companiei Nationale Cai Ferate era in pericol. A gasit rapid solutia. Prin intermediul lui Sechelariu, a dobindit simpatia PSD si apoi, firesc, si-a pastrat functia de presedinte. In schimb, o firma care abia fusese infiintata de Sechelariu a inghitit 7 miliarde de lei de la Gara Iasi.
La Iasi, Nicolaiciuc a gasit un mediu excelent ca sa-si faca afacerile dupa cum poftea. Numai in Gara Iasi s-au investit atitea zeci de miliarde de lei incit nici macar contabilii nu le mai stiu socoteala. Zeci de firme s-au perindat la licitatii. Lucrarile dureaza de peste 15 ani. In 2000, reparatiile ajunsesera la faza de finisaje. Tot in 2000, alegerile generale readuceau PSD la putere. Pentru jupin Nicolaiciuc era o veste cum nu se poate mai proasta. Si asta pentru ca seful Companiei Nationale Cai Ferate era membru PD, un partid care a intrat in opozitie in 2000.
De fapt, Nicolaiciuc devenise, dintr-o data, un indezirabil. Tot sistemul de relatii pe care si-l construise nu mai era decit o sandrama subreda care nu-l mai acoperea. Si tot in 2000, dar la Bacau, veneau vremuri bune pentru alt jupin, Sergiu Sechelariu. Acesta tocmai isi infiintase firma „Regal Glass”, pregatita pentru a veni „la putere”. Firma sa a fost inmatriculata in anul 2000, la registrul comertului din Bacau, cu numarul J4/209/2000. Conform structurii actionariatului din acel moment, Sergiu Sechelariu detinea 25% din partile sociale la „Regal Glass”. Sergiu Sechelariu este fratele primarului din Bacau, Dumitru Sechelariu. Sergiu este, la rindul lui, secretar de stat in Ministerul Transporturilor condus de Miron Mitrea, acelasi minister caruia ii este subordonata si Compania Nationala Cai Ferate, la care este jupin Nicolaiciuc.
„Regal Glass” a luat peste 7 miliarde lei pentru lucrarile de la Gara Iasi
Pentru Nicolaiciuc, infiintarea firmei „Regal Glass” a fost providentiala. La doar citeva luni dupa infiintare, desi era inainte de alegeri, iar Sergiu Sechelariu era in Opozitie, „Regal Glass” a inghitit o halca importanta din lucrarile de la Gara Iasi. Mai precis, firmei din Bacau ii revenea rolul sa furnizeze toata timplaria din termopan pentru geamuri si usi. Mai mult, firma lui Sechelariu a furnizat termopane si pentru o cortina gigantica care sa fie amplasata peste o parte a peretilor exteriori ai cladirii. Contractul a fost incheiat destul de inteligent, incit sa nu existe suspiciuni. Adica, „Regal Glass” nu a lucrat direct cu Regionala CFR Iasi, ci cu Compania Constructii Feroviare „Moldova”. Intre CCF „Moldova”, antreprenorul general al lucrarii de la Gara Iasi, si „Regal Glass” s-a facut un contract de subantrepriza. La citeva luni de la infiintare, firma bacauana a incasat primii bani, 1,5 miliarde lei. A urmat, pe rind, achitarea sumelor de 1,5 miliarde lei in august 2000, 2,7 miliarde lei in noiembrie 2000, respectiv 1 miliard lei in aprilie 2001. In total, aproape 7 miliarde de lei. Dar sumele au fost mai mari, in final. Sa fi inceput Nicolaiciuc sa-si aranjeze apele pentru dupa alegeri?
Argumentul: „Gara Iasi va fi cea mai frumoasa din Romania”
Colaborarea cu „Regal Glass”, care a livrat termopanele la Gara Iasi, a insemnat consolidarea ascensiunii lui Nicolaiciuc. Acesta putea astfel sa ramina linistit pe scaunul de presedinte al Companiei Nationale Cai Ferate. Acum, la trei ani de la platile catre firma bacauana, Nicolaiciuc aproape ca nu mai recunoaste nimic. „Nu inteleg ce legatura am eu cu asta, ce e asta «Regal Glass»?”, a spus Nicolaiciuc, intr-o prima faza. La insistentele reporterului, jupinul a intors-o. „«Regal Glass» au fost dati afara de acolo, nu mai lucreaza. Si oricum era subcontractare, ce legatura am eu cu asta?”, s-a burzuluit Nicolaiciuc. In cele din urma, seful transportului feroviar a pozat in gospodarul numarul unu al cailor ferate. „Gara Iasi va fi cea mai frumoasa din Romania”, a argumentat, zdrobitor, Nicolaiciuc.
Conform declaratiei de avere a lui Sergiu Sechelariu, acesta nu mai este detinator de parti sociale la „Regal Glass”. In schimb, unul dintre cei care detineau parti sociale chiar din 2000, Bogdan Balanescu, este acum director la firma din Bacau. Contactat ieri, acesta a negat cu vehementa ca ar fi lucrat la Gara Iasi. „Ce lucrare? Ce gara? Eu nu va pot da aceste date. De ce imi cereti aceste informatii? Mergeti la CFR!”, ne-a indemnat Balanescu. Fostul detinator de parti sociale, Sechelariu, nu a putut fi contactat pina la inchiderea editiei, pentru a-si preciza punctul de vedere.
Gara Iasi trebuie sa arate ca o copie a Palatului Dogilor din Venetia
In momentul in care Nicolaiciuc si-a asigurat spatele lucrind cu „Regal Glass”, a omis un singur lucru. Si anume, necesitatea lucrarilor facute de firma bacauana. Gara Iasi are o valoare de patrimoniu deosebita datorita proiectului ei initial. Prin acesta, cladirea era facuta sa arate intocmai ca o copie a Palatului Dogilor din Venetia. De aceea, lucrarile de consolidare si reparatii trebuiau sa urmeze intocmai planul initial. Dar nu s-a intimplat asa. Peste peretii cladirii s-au montat niste uriase panouri de termopan. Practic, niste pereti falsi peste cei deja reparati. S-a obtinut, astfel, o cladire „rupta” in doua. O parte este reconstituirea fidela a garii de altadata, iar cealalta pare o bucata din World Trade Center. Pentru ochiul specialistului, strutocamila garii este cel putin ciudata. „Parerea mea este ca imbinarea dintre partea restaurata si cea cu termopane este cam nepotrivita. Cred ca trebuia ca restaurarea sa fie facuta 100%. Poate ca cei care au facut asa s-au gindit sa dea un aer de modernitate. Dar poate ca la mijloc a fost si un fundament economic”, a spus arhitectul-sef al orasului, Ionel Oancea. (Catalin PRISACARIU, Razvan MOLDOVEANU)

Comentarii