Marea batjocura: 10 miliarde din banii dvs. sint cheltuite absolut inutil, fara ca nimeni sa raspunda pentru asta

marți, 16 septembrie 2003, 23:00
5 MIN
 Marea batjocura: 10 miliarde din banii dvs. sint cheltuite absolut inutil, fara ca nimeni sa raspunda pentru asta

In sedinta de ieri, consilierii locali au decis ca ce s-a facut in Alexandru in ultimii 4 ani nu mai este viabil. Si ca acolo ar trebui aleasa o alta solutie. De fapt, ce s-a facut in Alexandru? S-au pus borduri de aproape 4 miliarde de lei la nivelul anului 1999. Apoi s-au mai ingropat peste 6 miliarde de lei la nivelul anului trecut, pentru inaltarea liniei de tramvai.
Numai pentru darimarea bordurilor se vor cheltui 780 milioane lei
E ca si cum cineva ar construi o casa cu peretii strimbi si apoi ar darima-o cu tirnacopul tocmai pentru ca si-a dat seama de asta. „Inlaturarea bordurilor va costa circa 780 milioane de lei. Este singura cheltuiala suplimentara pe care o implica aplicarea noului proiect”, a incercat sa o dreaga directorul tehnic al Primariei, Mihai Chirica. Acesta a bagat sub pres toate cheltuielile facute din bugetul local pentru aceasta investitie si care acum se dovedesc inutile.
Banii iesenilor, tocati aiurea
Punct cu punct, s-au pierdut aproape zece miliarde de lei. Iata cum! „In Alexandru s-au montat 2.300 de borduri. Pentru aceste lucrari, «Citadin» a facturat 3,6 miliarde de lei. Dintre acesti bani, circa o treime reprezinta materialele, alta treime manopera si ultima treime utilajele”, a spus Catalin Neculau, directorul „Citadin”. Demontate, bordurile ar putea fi refolosite. Dar cind se calculeaza citi bani s-au pierdut pe munca si utilaje, ti se face parul maciuca. Aceste cheltuieli s-au cifrat la 2,4 miliarde de lei la nivelul anului 1999. Suma actualizata este macar dubla, adica peste 5 miliarde de lei in 2003, datorita inflatiei. Din banii dati pentru inaltarea liniei – 6 miliarde lei – se mai pot refolosi doar sinele. Dar trebuie luat in calcul ca acestea au costat in jur de trei miliarde de lei. Adica, ramine ca pierdere forta de munca folosita si utilajele. Practic, s-au mai pierdut si acolo trei miliarde de lei. Plus inca aproape un miliard de lei, pentru scoaterea sinelor deja inaltate, reiese ca macar 9 miliarde de lei s-au ingropat in lucrarea din Alexandru.
Sinele vor fi coborite si vor fi garnisite cu beton asfaltic
Responsabilii Directiei Tehnice a Primariei propusesera patru variante pentru lucrarea din Alexandru. Prima varianta a fost tocmai planul pe care s-a lucrat pina acum, adica inaltarea sinei si montarea bordurilor. In a doua varianta se prevedea ca modificari sa se faca la asfalt, adica sa se inalte strada pina la nivelul sinei. In al treilea rind, s-a luat in calcul coborirea sinelor pina la nivelul strazii si asfaltarea spatiilor dintre sine. Consilierii locali au ales a patra solutie prezentata de Directia Tehnica. Aceasta prevede ca sinele sa fie coborite pina la nivelul carosabilului, iar intre carosabil si sine, ca si intre sine, sa se puna beton asfaltic, mult mai rezistent la trafic. „Aceasta este solutia cea mai buna, dar numai cu conditia sa se lucreze cu materiale de cea mai buna calitate, iar apa sa nu se poata infiltra intre sine si betonul asfaltic”, a spus seful RATEC, Neculai Abalasei. O garantie ca nu va fi asa a oferit si RAJAC, care a pus la dispozitie o statie de pompare. „Statia de pompare a apelor pluviale «Sarmizegetusa» a costat 2,4 miliarde de lei, fiind realizata printr-o finantare BERD. Aceasta se activeaza in cazul ploilor cu durata si intensitate mare si elimina apa acumulata pe terasamentul RATEC”, a declarat Tudor Tudose, purtartor de cuvint al regiei de apa si canal.
Cit de rentabila este linia din Alexandru?
De la rond Dacia pina la piata Alexandru cel Bun sint putin peste trei kilometri de cale de rulare. Pe acesti trei kilometri circula tramvaiele de pe trei trasee: 5 (Dacia -Tutora), 6 (Dacia – Tirgu Cucu) si 11 (Dacia – Tatarasi). Era, in aceste conditii, nevoie ca o investitie de miliarde sa fie facuta, in conditiile in care exista linii de maxi-taxi? Se poate vorbi, chiar si acum, de necesitate in cazul sinelor din Alexandru? Seful RATEC spune ca da. „E singura legatura a celor doua mari cartiere cu zona centrala”, spune directorul Neculai Abalasei. Anul acesta, conform vechiului proiect, pentru schimbarea a aproximativ 700 de metri de cale, intre Minerva si Zimbru, s-a alocat din bugetul local o suma de 12 miliarde lei. Lucrarea nu s-a facut. In 2004 se preconiza ca ar fi fost schimbata calea de rulare de peste un kilometru intre Zimbru si rond Dacia, investitie estimata la 24 miliarde de lei. Adica, cu totul, 42 miliarde de lei. In toate aceste cazuri, solutia aleasa era: borduri si inaltarea sinei.
Primarul arata cu degetul catre viceprimarul Munteanu
Primarul Constantin Simirad a pus bilbiiala cu bordurile din Alexandru pe seama celor de la RATEC. „Totul este o consecinta a modului in care au gindit proiectantii de la RATEC. Ei trebuie trasi pe roata de sefii lor. Nu au facut nici o dezbatere, au considerat reabilitarea sinelor ca fiind investitia lor si au pus-o in aplicare, cu rezultatele care se vad. Sint totusi regie autonoma si nimeni din Primarie nu le-a supervizat proiectele”, a declarat ieri Simirad, contactat telefonic. El l-a indicat, discret, pe adjunctul sau, viceprimarul Vasile Munteanu. „Era singurul care putea interveni, RATEC fiind responsabilitatea lui”, a precizat Simirad. Munteanu spune insa ca inginerii RATEC au urmarit sa se alinieze la standardele occidentale in materie de transport electric. „In toata Europa de Vest, calea de rulare pentru tramvaie este protejata de traficul greu”, a argumentat, pe scurt, Munteanu. La rindul sau, si viceprimarul Nichita spune ca RATEC a adoptat solutia tehnica a momentului. „Initial, s-a mers pe ideea sa se faca ceva ieftin si sigur pentru tramvaie. Inginerii au crezut ca doua benzi pe fiecare sens sint suficiente pentru a prelua traficul. Ei n-au luat insa in calcul masinile parcate lateral. De asemenea, terasamentul trebuia suprainaltat pentru ca zona era inundabila in acel moment. Acest lucru nu mai este valabil acum”, a explicat Nichita.
Alte investitii paguboase si megalomanice ale Primariei
O alta investitie dezastruoasa in transportul public a fost „linia 47” de troleu. Aceasta insemna traseul Tatarasi – Metalurgie – pod Alexandru, care a fost terminat in 1997. La valoare reactualizata, „linia 47”, cum a fost numita, a costat aproape 30 miliarde de lei. Practic, acolo s-a montat totul, de la stilpi si console pina la retele electrice. S-au cumparat pina si troleibuze. Dupa numai citeva luni, traseul a fost abandonat chiar de conducerea fostei RATC, din lipsa de calatori. Introducerea acestui traseu facea parte dintr-un plan megalomanic al municipalitatii.
O alta investitie de cinci miliarde de lei a Primariei este ingropata, pe zi ce trece, in beton. Containerele de gunoi ingropate, amenajate in urma cu patru ani, iau apa si risca sa devina inutilizabile. Pubelele s-au degradat din cauza apei freatice infiltrate. Multe dintre ele s-au umplut cu apa murdara si au devenit focare de infectie. Containerele nu pot fi reparate sau hidroizolate, deoarece sint simple tuburi de beton, turnate in pamint. „A fost o greseala de conceptie, deoarece proiectarea containerelor nu a tinut cont de nivelul ridicat al apelor freatice din Iasi”, explica Dorinel Zeciu, seful „Salubris”. (M. POPA, C. PRISACARIU)

Comentarii