Nichita, Fenechiu, opriti odata bataia de joc!

miercuri, 14 septembrie 2005, 23:00
5 MIN
 Nichita, Fenechiu, opriti odata bataia de joc!

Circulatia prin Iasi a devenit un adevarat joc pe banii si nervii iesenilor. Soferi si pietoni isi toaca zilnic nervii cu gaurile din asfalt sau cu santierele de pe strazi. Cele mai bune exemple sint drumurile nationale care traverseaza Iasul si santierul cu termen prelungit de executie din Pacurari. Drumurile nationale sint lasate in paragina, investitiile in ultimul an fiind nesemnificative in raport cu necesarul calculat la peste 200 miliarde lei. De peste un an, pe drumurile nationale 24 si 28 se circula ca in comunele din colturile judetului. Din martie si pina acum, soferii au mai avut un motiv de stres. O portiune foarte importanta din strada Pacurari, principala iesire din oras, este blocata. RAJAC schimba tevile, iar circulatia a fost deviata pe Toma Cozma, straduta care nu a putut prelua traficul auto masiv de aici.
Lucrari demarate in forta in campania electorala
In campania electorala de anul trecut, primarul Gheorghe Nichita a spus ca vor fi asfaltate complet drumurile nationale care tranziteaza orasul. Astfel, DN 24 (Vaslui, Bucium, Baza III, Soseaua Chisinaului, Tudor Vladimirescu, Podu de Fier, C.A. Rosetti, Sculeni) si DN 28 (Tg. Frumos, Pacurari, Moara de Foc, Silvestru, Gara, N. Iorga, Tesatura, Calea Chisnaului, Tomesti, Husi) ar fi trebuit sa arate ca in palma. Primarul avea in spate si o promisiune a Guvernului PSD de atunci. Mai mult, pentru a asfalta drumurile nationale, Guvernul a preluat in administrare cele doua portiuni de drum la sfirsitul lunii mai 2004. Astfel, Primaria a cedat in administrarea Agentiei Nationale a Drumurilor peste 16 kilometri de drum din interiorul municipiului. In campania electorala, investitiile au demarat in forta. Firmele care se ocupau de asfaltare au lucrat de aproximativ 40 miliarde lei, mare parte pe datorie. „Aceasta problema s-a rezolvat. Am facut un scadentar cu cele doua firme. Acestea au fost de acord cu solutia gasita”, a declarat Viorel Scutaru, director adjunct la Regionala Drumuri Nationale. De anul trecut insa, primarul PSD fiind ales, lucrarile de modernizare au stagnat, iar pe aceste portiuni de drum au aparut mii de gropi.
Drumurile, motiv de rafuiala politica
Acum, asfaltarea celor doua drumuri pare a fi un alt motiv de rafuiala politica intre reprezentantii locali ai PSD si ai Aliantei PNL-PD. Astfel, primarul Gheorghe Nichita a declarat, in repetate rinduri, ca politicienii aliantei ar trebui sa se implice pentru deblocarea banilor. Mai mult, acesta a adaugat ca, daca alegerile generale din toamna anului trecut ar fi fost cistigate de PSD, finantarea ar fi fost asigurata.
„A fost masura electorala, sa ajunga Nichita primar. Trecerea drumurilor de la administratia locala la Agentia Nationala a Drumurilor a fost abuziva. Pentru anul 2005 nu exista nici o strategie pentru aceste drumuri. Cel mai corect ar fi ca drumurile sa treaca iar la CL, 90% dintre cei care il folosesc fiind ieseni. Va promit ca in viitorul apropiat voi rezolva aceasta problema. Ori gasim bani, ori se intorc la administratia locala”, a afirmat seful PNL Iasi, deputatul Relu Fenechiu.
„Taxa la intrare pentru cei care nu sint din Iasi”
Nichita a gasit o metoda originala de a le explica iesenilor cine ar trebui sa faca asfaltarile. Acum citeva luni, pe aceste artere au aparut panouri prin care se precizeaza ca drumurile nu se mai afla in administrarea Primariei, ci a agentiei din subordinea Guvernului. Daca nu se va gasi o solutie, Nichita spune ca mai exista o varianta. „Ar trebui sa se stabileasca cit din aceste drumuri sa fie finantate de la bugetul de stat si cit de la bugetul local. Altfel, putem pune si noi bariere. Sa cerem o taxa la intrare pentru toti cei care nu sint din Iasi. Acum sintem legati de miini si de picioare. Nu putem face nici o lucrare pentru ca nu am putea justifica cheltuielile”, a explicat Nichita.
„La cheful de lucru al muncitorilor, cred c-au vrut sa spuna septembrie 2006”
O peninsula legata printr-un fir de pamint de centrul Iasului. Asta este de cinci luni cartierul Pacurari. O investitie de anvergura a RAJAC a gituit traficul auto. Operatiunea de inlocuire a conductelor de apa, estimata a fi terminata la mijlocul lunii august, nu se afla in faza de finalizare nici acum, la mijlocul lui septembrie. Va fi gata pina la sfirsitul acestei luni, au spus ieri sefii orasului, dar si ai regiei. Intre timp insa, iesenii sint exasperati de ritmul lent al lucrarilor, aici lucrindu-se parca dupa program de bugetari, cind poate ar fi trebuit sa se lucreze si noaptea. Sute de soferi care trec zilnic spre sau dinspre Pacurari stau, la orele de virf, in siruri uriase. Revoltati sint si locuitorii de pe strada Toma Cozma, pe unde a fost deviat traficul spre centru. „Este foarte greu de suportat zgomotul pe care il fac zilnic masinile care trec pe aici. Daca, in timp, cu zgomotul ne-am mai obisnuit, mai rau este cu trepidatiile pe care le suporta casele noastre. Cel mai tare se simt atunci cind trec masinile mari. Atunci casa mea se zguduie ca la cutremur”, a spus Catinca Fercaru, care locuieste pe strada Toma Cozma.
Investitia RAJAC din Pacurari a inceput la mijlocul lunii martie si a presupus schimbarea unor conducte de alimentare si canalizare pe o portiune de 500 de metri, intre strazile Niciman si Manolescu. „Am suportat cu stoicism aceasta stare in timpul verii, cu gindul ca in septembrie problema se va rezolva. Daca aruncati insa o privire asupra stadiului in care se afla lucrarile, precum si a ritmului si chefului de lucru al muncitorilor, cred ca a vrut sa spuna septembrie 2006”, a afirmat ieseanul Vlad Ionescu.
Sefii orasului sustin ca lucrarea va fi terminata in maximum doua saptamini. Ieri insa, strada era un adevarat santier. „Lucrarea trebuia sa fie finalizata la sfirsitul lunii august, insa termenul a fost decalat cu inca o luna. Sint mai multe motive pentru care s-a ajuns in aceasta situatie. Lucrarile s-au prelungit din cauza unor interventii suplimentare la retelele de apa. O alta piedica a fost vremea nefavorabila, care a dus la tergiversarea lucrarii cu inca vreo zece zile”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Acesta s-a aratat nemultumit de modul in care s-au desfasurat lucrarile in Pacurari. „Cred ca de fapt prelungirea termenului de finalizare a lucrarilor se datoreaza si modului in care au fost organizate lucrarile”, a precizat Chirica.
Contactat ieri, Razvan Manolache, purtatorul de cuvint al RAJAC, a admis ca exista intirzieri, insa a precizat ca pe 26 septembrie lucrarea va fi gata. Mai mult, sefilor din Primarie le-a mai venit o noua idee pentru aceasta zona. „Vom face o expertiza la 3-4 case ale Primariei care sint la strada Pacurari, in portiunea inchisa acum. Noi intentionam sa le demolam si sa largim strada, astfel incit sa fie patru benzi pina la intersectia cu strada Manolescu”, a declarat viceprimarul Constantin Neculau. Acesta sustine ca si aceasta operatiune va fi gata in doua saptamini. (Mariana ZBERIANU, Felix GUZGA)

Comentarii