O afacere extrem de profitabila, mototolita si aruncata la cosul de gunoi de primarul Simirad

luni, 22 septembrie 2003, 23:00
3 MIN
 O afacere extrem de profitabila, mototolita si aruncata la cosul de gunoi de primarul Simirad

Primaria tine in mina una din cele mai bune afaceri din transportul in comun. Cu toate acestea, municipalitatea nu pare interesata. Este vorba despre microbuzele „Autobuzul”, care produc profit. Acum, insa, ele aduc cel mai mare profit unei societati private, si nu Primariei. Si aceasta, deoarece microbuzele nu apartin societatii, ci sint inchiriate de „Autobuzul” de la o societate privata. Nici membrii Adunarii Generale a Actionarilor (AGA) a societatii nu au de gind sa schimbe ceva in acest caz. In sedinta de simbata, acestia nu si-au dat acordul ca directorul Mihai Giubernea sa mai inchirieze 20 de microbuze, pe linga cele 30 deja inchiriate. Dar nici nu au avansat alta solutie pentru ca microbuzele sa fie cumparate in leasing. In acest caz, masinile ar ramine ale societatii, iar profitul al Primariei. Nici primarul Constantin Simirad nu vrea sa auda de afacere, chiar daca ar fi profitabila. „Nu ma mai implic in asa ceva pentru ca nu vreau sa trag ponoasele”, a explicat Simirad.
Primarul Simirad arunca pisica in curtea „Autobuzul”
Membrii AGA de la „Autobuzul” nu sint convinsi ca afacerea microbuzelor este una buna. Acestia nu si-au dat votul pentru ca aceasta sa se extinda in cadrul contractului deja incheiat. „De fapt, nu e problema daca sa se mai inchirieze sau nu microbuze. Noi am cerut doar ca, daca se inchiriaza, sa se faca licitatie si sa nu se mearga pe contractul vechi. Acesta este inca in verificari la Auditul Primariei si noi asteptam concluziile”, a spus Carmen Luncasu, membra AGA la „Autobuzul”. In aceasta situatie, directorul Giubernea a aratat ca exista putine sanse ca afacerea sa se extinda anul acesta. „O licitatie presupune ca microbuzele sa ajunga la strada in plina iarna, cind nu e cea mai buna perioada pentru transport, de aceea nu cred ca voi mai face licitatie”, a spus Giubernea. Primarul Constantin Simirad si-a luat complet mina de pe aceasta afacere. „Cei din AGA sa-si asume responsabilitatea, eu nu am nici o atributie aici. Nu mai vreau eu sa raspund pentru ce fac directorii societatilor din subordinea Primariei”, a spus Simirad.
Initial, primarul a vrut sa garanteze afacerea
La inceputul acestui an, „Autobuzul” a incheiat un contract de inchiriere a 50 de microbuze cu „Bursa Moldovei”. Pina acum, numai 30 din cele 50 de microbuze au intrat la strada. Prin contract, „Autobuzul” trebuia sa achite lunar catre „Bursa Moldovei” cite 1.400 de euro de microbuz. La momentul incheierii contractului, directorul Mihai Giubernea a aratat de ce nu a cumparat masinile. „Pretul unei astfel de microbuz este in jur de un miliard. Solutia era sa le cumpar in leasing, dar pentru asta aveam nevoie de garantia Consiliului Local (CL), pe care nu am obtinut-o”, a explicat, atunci, Giubernea. Dupa citeva luni pe trasee ale microbuzelor, seful orasului si-a dat seama ca aceste masini sint profitabile. „Voi sugera CL-ului sa garanteze un leasing pentru microbuze”, declara Constantin Simirad.
Desi „Autobuzul” are profit, Primaria pierde bani
In acest moment, cea mai mare parte din profitul microbuzelor se duce in buzunarul „Bursei Moldovei”. Practic, un microbuz are incasari zilnice de peste trei milioane de lei, adica incasari lunare de aproape 100 de milioane lei. Dar, din aceasta suma, cea mai mare parte se duce pe chiria catre „Bursa Moldovei”, adica 1.400 de euro, echivalentul a peste 53 de milioane de lei. Pina la aproape 90 de milioane de lei se cheltuie pe motorina si salariile soferilor. Practic, cel mult 10 milioane de lei ramin in buzunarul „Autobuzul”. Daca, insa, microbuzele nu ar fi inchiriate, profitul ar fi macar dublu, iar masinile ar fi proprietatea societatii. (Catalin PRISACARIU)

Comentarii