Platim rate pentru masini pe chituci

joi, 26 august 2010, 23:49
5 MIN
 Platim rate pentru masini pe chituci

Va puteti imagina cum ar fi sa platiti rate istovitoare la masina personala, dar aceasta sa stea in fundul curtii, stricata. Daca nu reusiti, va impartatim din experienta RATP, care gestioneaza banii nostri, ai iesenilor.

"Celebrele" autobuze MAZ au ajuns sa nu mai poata fi folosite, desi inca se platesc rate la ele. In prezent, 6 mijloace de transport, adica 12%, sint trase pe dreapta. Motivul il reprezinta defectiuni la caseta de directie, transmisie si motor. In lipsa banilor, autobuzele stau in garaj.

Nici cele ramase pe trasee nu sint cu mult mai solide, chiar soferii plingindu-se de starea tehnica a acestora. In cazul autobuzelor cumparate de regie la mina a doua, situatia este inca mai grava.

"Nu am bani pentru piesele de schimb"

Autobuzele MAZ mai au putin si ajung la fiare vechi. Dupa ce ca scirtiie din toate incheieturile, mijloacele de transport au inceput sa cada pe capete. Ieri, in stadiul de a nu mai putea fi folosite erau mai mult de 10% din numarul de autobuze MAZ. Mai exact, 6 autobuze erau trase pe dreapta. Din cauza defectiunilor tehnice, acestea nu mai pot fi folosite.

Reprezentantii regiei au specificat ca defectele sint localizate la cutia de viteza, transmisie si motor. De exemplu, autobuzele cu numere de parc 01 si 19 au probleme cu "furca" de la cutia de viteze, autobuzul cu numar de parc 44 are probleme la motor. "Trebuie vazut la fiecare in parte ce probleme sint si cum pot fi rezolvate. Unele cu probleme la rulmenti, altele la «furca». «Furca» arata ca un Y si face legatura cu schimbatorul de viteze. In timp se uzeaza. Este un autobuz care are probleme la motor. Probabil va trebui segmentat, schimbata garnitura de chiulasa", a explicat Maricel Gherca, directorul RATP.

Acesta a specificat ca in aceste moment nu are bani pentru reparatii. "Problemele nu sint foarte mari, dar nu am bani pentru piesele de schimb. Daca as avea bani, in cateva ore ar fi reparate. Ar dura mai mult, lucrarile la autobuzul cu probleme la motor, unde e mai mult de munca. Furnizorii nu ne mai dau piese decit cu banii in mina. Costurile nu ar fi chiar asa de mari. O «furca» costa citeva sute de mii de lei vechi", a mai declarat Gherca.

Acesta sustine ca problemele au aparut si din cauza uzurii propriu-zise. "Fiecare piesa are o durata de viata. N-as putea sa va spun acum cit era durata de viata pentru piesele care au cazut", a continuat Gherca.

Oficialii regiei au specificat ca un autobuz parcurge lunar in medie 10.000 de kilometri. "Asta inseamna ca acum au in jur de 600.000 de kilometri la bord. Este normal ca o parte dintre piese sa fie schimbate. Noi le facem revizii zilnice si la numar de kilometri", a mai declarat Gherca.

Prin contractul de achizitie a autobuzelor MAZ, regia de transport a beneficiat de service pe o durata de doi ani sau pentru un parcurs de 100.000 km. Durata normata de viata a autobuzelor, in traficul urban este de 8 ani, cele 50 de MAZ-uri apropiindu-se de "batrinete".

"Asta inseamna achizitii prost facute"

Pe linga cele 6 autobuze Maz, trase pe dreapta in curtea regiei mai erau 2 autobuze Mercedes, din cele 8. „Din cele 29 de autobuze Renault, sint functionale 5-6. Sint atit de putine pentru ca restul au intrat la modernizat, pentru a functiona pe gaz. Din cele 14 autobuze Van Hool, 14 sint functionale", au mentionat reprezentantii RATP.

Conducerea unitatii a dat asigurari ca autobuzele cu defectiuni vor fi reparate pina cel tirziu la inceperea scolii. Soferii regiei sustin ca problemele apar si din cauza carosabilului. De altfel, in luna februarie a anului trecut, un autobuz MAZ a ramas blocat pe pasarela Bucium dupa ce sasiul a cedat in zona unde este fixata semipuntea fata. Tot probleme la sasiu au aparut si la mijloacele de transport care fac legatura spre Ciurea, unde drumul este plin de gauri. In luna august a anului trecut, un alt autobuz, tot MAZ, a ramas fara o roata in zona Lunca Cetatuii.

Viceprimarul Romeo Olteanu a afirmat ca este in concediu si nu vrea sa auda de astfel de probleme. "Eu sint in concediu. Domnule, nu ma intereseaza si nici nu vreau sa stiu", a declarat scurt Olteanu.

Viceprimarul Gabriel Grigore a afirmat ca nu se mira de faptul ca autobuzele au inceput sa se strice. "Asta inseamna achizitii prost facute. Ar fi trebuit luat un pachet de servicii extinse, mai ales in conditiile in care au fost achizitionate la un pret sensibil mai mare decit in alte orase. Dar asta e o discutie care se poarta de ani de zile", a declarat Grigore.

Autobuzele MAZ urmeaza sa fie platite integral in cursul anului viitor. Rata lunara pentru un singur mijloc de transport se ridica la 10.000 de lei, incluzind toate costurile legate de leasing. Desi cheltuielile ar fi trebuit suportate de catre RATP, din lipsa de fonduri, ratele sint platite de catre municipalitate, din banii tuturor iesenilor.

–––

O achizitie cu scandal

Achizitionarea autobuzelor MAZ s-a facut printr-o licitatie cu "cintec". In 2005 s-a iscat un adevarat scandal, dosarul ajungind la DNA. Preturile umflate, modificarea caietului de sarcini cu citeva zile inaintea licitatiei sau redactarea conditiilor tehnice astfel incit la ele sa nu poata sa raspunda complet decit o singura firma au fost citeva dintre acuzatiile aduse atunci. De asemenea, s-a vehiculat ca la pretul normal al autobuzelor s-ar fi adaugat un "capac" de 20.000 euro pentru fiecare autobuz.

Mijloacele de transport MAZ nu corespundeau cerintelor din caietul de sarcini, capacitatea acestora fiind de 98 locuri, din care 25 pe scaune, fata de minimum 100 locuri, din care 30 pe scaune. Caietul de sarcini a fost insa modificat, permitind astfel si participarea firmei Ager Leasing, care propusese autobuze MAZ. Totodata au fost aduse modificari si in ceea ce priveste modelul autobuzului. Astfel, s-a renuntat la cerinta cu privire la podea joasa 100%, fiind acceptate si autobuze cu podea doar 2/3, o alta caracteristica a MAZ. Modificarile la caietul de sarcini au fost aduse cu mai putin de 6 zile pina la licitatie, fiind incalcata legislatia.

Cele 50 de autobuze MAZ au costat in total aproximativ 10 milioane euro. Spre comparatie, in 2008-2009, regia din Bucuresti a cumparat 500 de autobuze Mercedes la un pret de 210.000 euro fara TVA, dar cu facilitati de autocar. Mijloacele de transport respecta normele de poluare Euro 4, avind instalatie de aer conditionat, atit pentru sofer, cit si pentru calatori, monitor pentru informarea calatorilor, sistem de supraveghere video sau sistem de monitorizare a numarului de pasageri.

Alte 500 de autobuze Mercedes Citaro au fost achizitionate in perioada 2006-2007, cu mai putine facilitati si la un pret de 180.000 de euro fara TVA.

Comentarii