„Procesul tramvaielor” a inflamat Iasul

Subtitlu

miercuri, 17 mai 2006, 21:08
3 MIN
 „Procesul tramvaielor” a inflamat Iasul

Intentia primarului de a dezbate public utilitatea sau inutilitatea transportului public efectuat cu tramvaie a strinit inca de ieri controverse uriase. Sefii RATP au fost primii care s-au erijat in „avocatii apararii”, aducind propriile argumente. In schimb, pe site-ul „Ziarului de Iasi”, cei mai multi ieseni au opinat ca aceste mijloace de transport ar trebui sa dispara. Nu putini au fost insa si cei care au „pledat” pentru mentinerea vagoanelor, macar pe anumite trasee. Consilierii locali, in fapt cei care vor lua decizia finala, nu au inca o optiune clara si asteapta argumentele specialistilor.
Argumentele RATP
Primarul Gheorghe Nichita a adus in atentia opiniei publice sase planuri de investitii pentru care intentioneaza sa contracteze un imprumut de 85 milioane euro. Unul dintre cele mai importante proiecte propuse il reprezinta refacerea completa a 30 de km de cale simpla de tramvai. Ca valoare, acesta este cel mai important proiect din mapa propusa pentru imprumut si ar inghiti 33 milioane de euro. „Pe de o parte, tramvaiele sint ecologice si, dupa calculele RATP, transportul cu tramvaiul este mai ieftin. Pe de alta parte, daca s-ar lua in calcul si investitiile, nu stiu daca e mai ieftin. Poate ajungem la concluzia ca trebuie sa renuntam la transportul cu tramvaie in favoarea celui cu autobuze”, a afirmat Nichita in urma cu doua zile. Reprezentantii RATP spun ca deja s-au investit sume mari in reabilitarea cailor de rulare ale tramvaielor, bani care se vor pierde daca se va renunta total la acest mijloc de transport. In plus, durata de folosire in trafic a unui autobuz este de noua ani, comparativ cu cea a unui tramvai, care depaseste 25 de ani. „Ca investitie, intr-adevar, este vorba de sume mari. Dar este o investitie pe termen foarte lung. Daca se reface acum reteaua de transport cu tramvaie, 30 de ani nu mai e nevoie de alte investitii majore. Nu cred ca este o idee buna sa se renunte la ele”, a spus Maricel Gherca, directorul RATP. Reprezentantii RATP sustin ca statele europene care au renuntat la tramvaie in perioada anilor ’70 – ’80 fac acum investitii majore pentru reintroducerea acestor mijloace de transport. „Viena isi dezvolta reteaua de tramvaie, Paris face dezvoltare in zona periferica, in Montreal, Salszburg si Bruxelles acum se fac investitii pentru a reintroduce tramvaiele. Altii vin si ne dau milioane de euro sa le restauram tramvaie si noi le distrugem. 108 ani de istorie a Iasului si dam cu ea de pamint”, a sustinut Dorian Geba, seful compartimentului Restaurari din cadrul RATP.
Pareri impartite si pe forumul ziarului
Cititorii editiei electronice a „Ziarului de Iasi” au pareri impartite privitor la aceasta investitie a Primariei, cei mai multi inclinind totusi spre eliminarea tramvaielor, total sau partial. „Sa ramina tramvaiele! Modernizati sina si cumparati unele noi”, este de parere un cititor. „Este inacceptabila imaginea Iasului fara tramvaie. Costa, dar sint viabile in timp. Hai sa demolam si Palatul Culturii, ca si acela costa. Fluidizarea traficului s-ar realiza mult mai usor prin scoaterea microbuzelor. Zona Tatarasi de exemplu e foarte bine acoperita de tramvaie”, a scris un alt cititor. „Ne-am saturat de tramvaie, dar si de microbuze! Un program bine conceput de autobuze si trolee ar fi suficient!”. „La citi bani s-ar investi in reabilitarea sinelor de tramvai, sigur ca mai bine e sa se achizitioneze 150 de autobuze noi, iar din bani pentru achizitionarea firului de contact si a altor tramvaie se mai pot lua inca 150 de autobuze noi”, a calculat un alt cititor. „Mergeti cu masina intre Gara si Podul de Piatra sa vedeti ce nebunie e acolo. Faci jumatate de ora. De ce? Din cauza liniei de tramvai, pe care trece un tramvai pe ora”, replica un alt iesean.
Alesii locali sint rezervati
Consilierii locali, cei carora li se va cere in final votul in aceasta privinta, sustin ca nu pot da acum un verdict. „Este greu de tras o linie acum si de dat un verdict, pina nu avem date si costuri alternative. Eu voi face un calcul pina luni si il voi aduce in discutie in cadrul sedintei de Consiliu Local”, a precizat consilierul local Tiberiu Brailean. „Cel mai corect in aceasta situatie ar fi un argument tehnic pentru pastrarea sau scoaterea tramvaielor. Nu ar trebui ca politicienii sa isi dea cu parerea”, a spus consilierul local Radu Botez.

Comentarii