Cine vrea sa ingroape „Afacerea rulmentii”?

miercuri, 19 noiembrie 2003, 00:00
3 MIN
 Cine vrea sa ingroape „Afacerea rulmentii”?

In data de 26 martie a acestui an, politistii romascani au fost sesizati
despre faptul ca, intr-un vagon de marfa al CFR, aflat in incinta Petrotub
Roman – vagon cu care se carau, de obicei, reziduurile metalice – se afla,
printre deseuri, mai multi rulmenti industriali ambalati in folii speciale. In
scurt timp, in vagonul care nu a mai parasit fabrica dupa interventia Politiei,
au fost descoperiti 251 de rulmenti industriali, din care 151 in stare perfecta
de functionare.
Afaceri „grele” pe banii statului
Imediat dupa ce vagonul de marfa a fost oprit sa mai iasa din incinta
Petrotub, la fata locului s-a demarat o ancheta in urma careia s-a constatat
ca, in perioada martie – aprilie 2003, din cadrul sectiei FMT s-au
dezmembrat mai multe utilaje. O parte dintre produsele scoase din sectia
respectiva trebuiau stocate intr-un depozit al societatii. Acest lucru era
prevazut in decizia numarul 5 din data de 25 ianuarie 2002, decizie luata
de catre directorul general al Petrotub, care, la articolul 4, specifica faptul
ca piesele dezmembrate de la unele din utilajele Petrotub se predau pe
baza de inventar la Compartimentul Depozite al Petrotub, condus de
inginerul Vasile Simion. O parte din rulmentii scosi din utilaje, cei care se
aflau in stare de functionare, au fost „pregatiti” de angajatii Petrotub,
rulmentii fiind bagati in folii speciale, aidoma celor noi nouti, si dusi la
magazie pe baza unor bonuri speciale. Una dintre angajatele acestui
compartiment, Maria Boanghina, primitor-distribuitor la magazie, nu a
inregistrat bunurile in evidenta depozitului.
In data de 25 martie a acestui an, inginerul Vasile Simion a dat dispozitie
unui alt primitor-distribuitor, Silvestru Ciobanu, sa incarce rulmentii
respectivi in vagonul de fier vechi, pentru a fi transportati la o unitate al
carei profil era colectarea fierului vechi. Vagonul care era tras in incinta
Laminorului de 20 de toli a fost oprit inainte de a parasi fabrica.
Imediat dupa descoperirea rulmentilor ambalati in folie in vagonul cu
reziduuri, s-a demarat o ancheta pentru a se clarifica intreaga situatie.
Angajatii Serviciului de Proiectare din cadrul Petrotub au efectuat o
expertiza in urma careia s-a stabilit ca rulmentii respectivi puteau fi folositi
in proiecte noi ale societatii, piesele neavind grad de uzura care sa
necesite transportarea lor la fier vechi. In plus, daca rulmentii ar fi fost uzati
si trebuiau dusi la fier vechi, nu s-ar mai fi justificat ambalarea lor in folii
speciale. Evaluarea financiara efectuata la acea data tot de catre
reprezentantii Petrotub a concluzionat ca valoarea reala a rulmentilor care
trebuiau sa paraseasca fabrica se cifra la suma de 908,1 milioane de lei.
Toate aceste constatari i-au determinat pe politistii romascani sa demareze
o ancheta ampla. In urma acesteia, politistii au propus procurorilor
romascani trimiterea in judecata a inginerului Vasile Simion si a Mariei
Boanghina, sub aspectul comiterii infractiunii de abuz in serviciu, iar
Silvestru Ciobanu – pentru neglijenta in serviciu. Cind cercetarile Politiei s-
au definitivat, dosarul si-a urmat cursul catre Parchetul de pe linga
Judecatoria Roman, pentru ca el sa fie revizuit de catre procurori, acestia
urmind sa dea dispozitia finala. Acest lucru se pare ca i-a speriat pe unii
dintre angajatii Petrotub. La scurt timp dupa ce dosarul a ajuns pe masa
procurorilor romascani, Petrotub Roman a emis o adresa prin care s-a
specificat ca, in urma unei alte expertize efectuate la fata locului, valoarea
rulmentilor a scazut de circa 60 de ori, de la 900 de milioane la doar 15
milioane de lei.
Cine se afla in spatele „Afacerii rulmentii”?
Chiar daca cercetarile efectuate pina acum nu au scos, inca, la iveala unde
trebuiau sa ajunga acei rulmenti, gurile rele afirma faptul ca vagonul
respectiv ar fi trebuit sa plece catre SC PIETA Iasi, de unde reprezentantii
unei firme ar fi trebuit sa preia rulmentii gata ambalati in folii. In plus, dupa
ce rulmentii ar fi fost preluati de la Iasi, ei ar fi trebuit sa ajunga tot in incinta
Petrotub, insa, de aceasta data, cumparati de societatea romascana la
pretul pietii, avind in vedere ca ei ar mai fi putut fi folositi in procesul de
productie. Cu toate ca cercetarile efectuate pina la acum nu au reliefat inca
acest lucru, este posibil ca, in viitorul apropiat, sa iasa la iveala si numele
celor care s-au ocupat, indirect, de aceasta afacere care ar fi putut aduce
un profit de miliarde celor interesati. Totul in detrimentul Petrotub. (Bogdan GOTCA)

Comentarii