Agonia troleibuzelor

miercuri, 12 decembrie 2001, 00:00
5 MIN
 Agonia troleibuzelor

Reunit in sedinta extraordinara, Consiliul Local al municipiului Suceava a aminat, inca o data, solutionarea problemelor cu care se confrunta TPS, societate de transport public urban de calatori, unde unic actionar este chiar Consiliul Local.
Consiliul de administratie al TPS s-a intrunit de mai multe ori in ultimele doua luni pentru a analiza situatia economico-financiara a societatii si a cauta solutii pentru iesirea din impas. Principala problema a TPS o constituie datoriile, inregistrindu-se mari restante la plata obligatiunilor fata de Administratia financiara (573 milioane de lei), SC ELECTRICA (aproape 800 milioane lei) si bugetul asigurarilor sociale (peste 6 miliarde de lei). In plus, TPS mai are de platit 1,2 miliarde de lei la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate, astfel ca totalul datoriilor pe care le are societatea au depasit chiar 20 de miliarde de lei. Angajatii societatii nu si-au mai primit salariile de doua luni de zile, si lucreaza in conditii inumane la garaj, fara apa si fara caldura. Conductele de apa din hale au inghetat din cauza gerului din ultimele zile, iar muncitorii se spala cu zapada, in lipsa apei.
TPS nu a beneficiat de nici un fel de investitii in ultimii 6 ani, inregistrind pierderi imense, aproape dublu fata de valoarea incasarilor. Utilajele s-au invechit, iar troleibuzele si autobuzele aflate in trafic au depasit norma de casare. In prezent, sint in circulatie 8 troleibuze, 8 autobuze si 8 microbuze (alte doua fiind avariate), pentru care societatea are angajati 26 de soferi. Pentru ca societatea sa devina rentabila, aceasta trebuie sa asigure 50% din transportul total de calatori la nivelul localitatii si nu 20%, cit acopera in prezent, iar pentru iesirea din impas, este nevoie de bani pentru a plati macar o parte din datorii. Singurul actionar al TPS, Consiliul Local, nu dispune de fondurile necesare. "Bugetul este deja facut, am impartit fondurile de care dispunem institutiilor pe care le avem in subordine, astfel ca nu avem posibilitatea de a ajuta TPS", a declarat directorul economic al Primariei, Nicolae Bujor. In plus, se pare ca, incepind de anul viitor, va disparea baza legala pentru acordarea de subventii. Cu toate ca situatia TPS este cit se poate de clara, consilierii locali s-au ferit sa adopte o solutie radicala, sugerind, pentru inceput, reducerea personalului cu 77 de angajati.
Asocierea cu societatile de maxi-taxi, cauza declinului TPS
TPS a incheiat, in urma cu doua luni, un contract de asociere cu societatile care presteaza servicii de maxi-taximetrie, pe raza municipiului Suceava. In acest sens, municipalitatea a renuntat la o serie de contracte care aduceau bani la bugetul local, in favoarea TPS. In urma a trei runde de negocieri, s-a ajuns la un cadru de contract, acceptat de cele doua parti si avizat de executivul Primariei, in care s-au stipulat obligatiile societatii TPS Suceava si ale operatorilor de maxi-taxi particulari. Cele 158 de microbuze de maxi-taxi, de la 31 de societati comerciale, s-au asociat cu TPS, urmind sa plateasca o redeventa lunara, in valoare de 5,5 milioane lei, pentru fiecare masina.
In baza acestei negocieri, in luna octombrie, TPS a incasat 869 milioane lei de la societatile de Maxi-Taxi, dar in noiembrie, numarul masinilor a scazut la 132, astfel ca TPS a incasat 726 milioane lei. Pentru luna decembrie, maxi-taximetrele au platit la TPS inca 650 de milioane, dar, cu toate acestea, datoriile societatii mai sus mentionate nu au fost diminuate, iar salariatii nu si-au mai primit salariile de aproape doua luni. In plus, TPS nu a mai platit redeventa datorata Consiliului Local de 2 ani, si in acest an a primit o subventie de 8 miliarde de lei (din 11 miliarde propuse). Cu toate acestea, sindicalistii TPS cer rezilierea contractului cu societatile de Maxi-Taxi si organizarea unei noi licitatii, propunind ca pe trasee sa circule doar 60 de microbuze, iar taxa de redeventa sa fie de 10-12 milioane de lei lunar, pe masina.
"Consider ca ne-am implicat in activitatea TPS, iar acuzatiile care vin din partea sindicalistilor sint nefondate. Daca ei cer o redeventa de 10-12 milioane pentru o masina, inseamna ca se incaseaza enorm din aceasta activitate. Tot mai multi oameni prefera sa calatoreasca cu maxi-taxi, si nu cu troleibuzele, de aceea merge asa cum merge, iar TPS nu poate avea un profit din biletele pe care le vinde, dar, pentru prima oara, cistiga ceva de pe urma societatilor de Maxi-Taxi", a spus primarul Marian Ionescu. Acesta s-a declarat de partea TPS, a mai spus ca posibilitatile Primariei s-au diminuat, societatea de transport public urban de calatori avind mari datorii fata de furnizorii de servicii. Astfel, singura solutie la indemina a ramas disponibilizarea a 100 de angajati, care nu pot fi trimisi in somaj fara a fi platiti. Primarul, insa, considera aceasta masura bine venita, dar cu un efect minim, "ca o frectie la un picior de lemn", in raport cu datoriile imense ale societatii.
Mihai Creteanu, de la CJAS, si Ionel Viorel Neagu, de la CJP, ar putea primi, in contul datoriilor cite un troleibuz stricat
Consilierii locali reprezentanti in AGA, prin Vasile Iosub, Lorand Ercse si Mircea Petrariu au propus un program de restructurare a TPS, care cuprinde micsorarea capitalului social, in vederea reabilitarii parcului auto si reducerea cheltuielilor de personal. Acestia au mai propus o serie de demersuri pentru reesalonarea datoriilor existente si vinzarea de active. Cu toate acestea, criza TPS este departe de a fi rezolvata, avind in vedere datoriile care continua sa tot creasca. Printre altele, consilierii au inceput sa faca haz de necaz, astfel ca au propus ca, societatile care au de incasat bani de la TPS sa primeasca in loc diferite bunuri. Astfel, directorul Casei Judetene de Asigurari de Sanatate, doctorul Mihai Creteanu, ar putea primi un troleibuz stricat, ca si omologul sau de la Casa de Pensii, Ionel Viorel Neagu.
Totodata, consilierii au propus scoaterea la vinzare a actiunilor TPS, "ca la Dracula Parc", sau gasirea unui investitor dispus sa preia societatea – cel mai nimerit fiind, dupa parerea consilierilor, Eugen Hutu de la SC Nord Club "Foresta".
Dupa indelungi dezbateri, deliberativul local a decis aminarea luarii unei hotariri concrete vizavi de problema TPS, pentru sedinta viitoare, timp in care se va face un studiu si o expertiza contabila a societatii.
Cu toate ca TPS se afla intr-o situatie critica, si angajatii nu si-au mai primit salariile de doua luni, unicul actionar al societatii, Consiliul Local nu a fost in stare sa-i hotarasca destinul. (Adina TIBU)

Comentarii