Surpriza mare a elvetienilor sositi la RATP

Subtitlu

marți, 05 aprilie 2011, 22:59
4 MIN
 Surpriza mare a elvetienilor sositi la RATP

Una dintre avocatele care il reprezinta pe vatmanul Cristian Diaconu a declarat ieri ca expertii veniti din Elvetia nu au putut gasi datele din momentul tragicului accident din Copou. „Am discutat cu ei, am fost intr-un depou RATP. Expertii elvetieni au venit cu aparatura pe care RATP Iasi nu o are, pentru a citi datele din sistemul electronic al vagonului implicat in accidentul din urma cu citeva saptamini. Insa acestia au avut o surpriza: sistemul electronic stocheaza doar datele de pe ultimii 2.000 de metri parcursi de vehicul. Din cauza ca sefii RATP au purtat tramvaiul prin tot Iasul in zilele urmatoare accidentului, pentru a efectua teste, elvetienii nu au mai gasit informatiile de la accident", a precizat ieri avocata Anca Dragoi. Aceasta a adaugat ca, daca tramvaiul ar fi ramas sigilat pina la sosirea expertilor, acestia ar fi putut preciza cu exactitate viteza pe care o avea vehiculul in momentul impactului, dar si eventuale defectiuni care ar fi putut aparea. „Nu vreau sa acuz pe nimeni. Probabil ca s-a actionat in necunostinta de cauza. Normal era sa se informeze inainte de a pleca pe traseu cu vagonul respectiv", a adaugat avocata. De partea cealalta, reprezentantii RATP au afirmat ca nu stiau ca datele sint stocate doar pentru o distanta limitata. In plus, datele nu ar fi fost relevante. „RATP nu a facut nimic decit ceea ce li s-a dispus. Nu stiu sa va spun acum cine a dat dispozitie sa fie facute verificari atunci noaptea. In momentul respectiv au fost in tramvai si reprezentanti ai Politiei, si experti tehnici si vatmanul. Au fost in total 30 de persoane. Daca stiam si se putea, citeam acele date la fata locului. Dar indiferent de rezultate, acestea puteau fi contestate pentru ca nu erau avizate metrologic. Din punctul nostru de vedere, acele date nu erau favorabile vatmanului, ci, dimpotriva, ne puteau demonstra ca vagonul a functionat corespunzator", a declarat Maricel Gherca, directorul regiei.

Ce au facut elvetienii

Oficialii RATP au mentionat ca datele stocate in calculatorul de bord al tramvaiului se refera la viteza, daca a fost actionata frina pe patine, daca a fost actionat sistemul de avertizare sonor, daca au fost deschise usile sau a fost folosita semnalizarea. „Din punct de vedere juridic, acel calculator de bord nu are echivalentul unei cutii negre. De aceea, elvetienii nici nu au pus prea mare accent pe acest lucru. Calculatorul respectiv nu are regim de tahograf si nici nu este avizat metrologic", a specificat Cristi Stoica, directorul tehnic al RATP. Referitor la testele facute in urma cu doua zile de elvetieni, avocata Dragoi a mentionat ca acestea s-au efectuat pe vagoane similare si in alte conditii decit cele de la accident. „Vagonul implicat in accident nu a fost pornit, ei au urcat in el, s-au uitat la mecanisme, la frine, s-au bagat pe sub el, pentru a vedea componentele. Celelalte verificari s-au facut pe vagoane similare, care au fost pornite si cu care s-a mers pe o distanta scurta, in mediu plan, nicidecum in panta sau cu calatori", a incheiat avocata vatmanului.

Concluzia: tramvaiele functioneaza corespunzator

Reprezentantii RATP au specificat ca s-au facut probe cu un vagon similar pe traseul Gara-Canta. „Expertii tehnici isi pot da seama de dinamica accidentului. Prin aplicarea unor coeficienti de corectie la datele luate in urma probelor facute in plan drept se poate vedea ce s-a intimplat in plan inclinat. Acest lucru tine insa de expertii tehnici", a declarat Stoica. Oficialii regiei au specificat ca anchetatorii nu au permis sa se faca probe cu vagonul implicat in accident. A fost permisa doar o inspectie vizuala a tramvaiului. Elvetienii prezenti la Iasi au discutat si cu vatmanii, dar si personalul tehnic din cadrul regiei. Concluzia elvetienilor a fost ca tramvaiele functioneaza corespunzator si nu sint probleme de alta natura nici in ceea ce priveste exploatarea mijloacelor de transport si nici intretinerea acestora. Hans Berger, reprezentantul din partea Secretariatului de Stat pentru Relatii Economice (SECO) din cadrul Guvernului Confederatiei Elvetiene, care a lucrat si ca sef serviciu tehnic in cadrul Bernmobil, a declarat ca tramvaiele de tip BE8/8 au circulat in Berna timp de 35 de ani si nu au fost inregistrate evenimente ca cel de la Biblioteca Centrala.

Doua tramvaie cu probleme la frine in ultimele zile

In ultimele doua zile, alte doua tramvaie ale RATP au avut probleme la sistemul de frinare. Astfel, luni, in jurul orei 17, vagonul cu numar de parc 319 a avut o problema la sistemul de frinare electrodinamic. „Problemele au fost depistate in zona Tirgu Cucului. Conform procedurilor interne, ca o masura de siguranta suplimentara, calatorilor li s-a solicitat sa coboare din mijlocul de transport. Celelalte doua sisteme de frinare erau functionale, dar vatmanul a luat decizia de a retrage vagonul la depou", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP.

Ieri-dimineata, un tramvai de tip ST10 a avut o problema la sistemul hidraulic de frinare. Incidentul s-a petrecut in zona Filarmonicii. „A aparut o defectiune la sistemul de aer si ca atare vagonul a ramas blocat. A fost chemata scara mecanica, s-a bagat aer si a fost dus la depou", au detaliat reprezentantii regiei. Tramvaiele sint dotate cu trei sisteme de frinare, unul electrodinamic, unul pe saboti care frineaza rotile si unul pe patine care opresc vagonul pe sine. La orele de virf, RATP are la strada 74 de vagoane, iar in afara acestora 56.

Comentarii