Un tramvai costa cit 20 cm de sina

Subtitlu

luni, 11 ianuarie 2010, 23:59
4 MIN
 Un tramvai costa cit 20 cm de sina

Iasul se poate lauda cu un paradox: sine de milioane de euro si tramvaie de sute de euro. In cei aproximativ 19 de kilometri cale simpla de rulare modernizata, s-au investit aproximativ 25 milioane de euro, ceea ce inseamna ca fiecare kilometru de sina a costat circa 1,3 milioane euro. La un pret de achizitie de 250 de euro pentru un tramvai, reiese ca un vagon second-hand inseamna doar 20 de centimetri dintr-un kilometru de sina noua. La un pret cuprins intre 800.000 de euro si 2 milioane de euro pentru un tramvai nou, probabilitatea aducerii unor vagoane noi pe traseele din Iasi ramine doar un vis indepartat. Edilii locali au specificat clar: nu sint bani. Cu toate acestea, in Oradea s-au gasit bani pentru a achizitiona 10 tramvaie noi. La Iasi, primele, dar si ultimele tramvaie noi s-au luat in perioada 1978-1981 – celebrele tramvaie Tatra.

Cel mai vechi tramvai are 51 de ani

Sina de tramvai proaspat modernizata in valoare de zeci de milioane de euro este parcursa zilnic de tramvaie care au fost cumparate cu nici 300 de euro. Intregul parc de tramvaie al regiei de transport este format de vagoane second-hand retrase demult din marile orase europene. Din cele 180 de tramvaie, cit numara anul trecut parcul RATP, 176 erau mai vechi de 25 de ani, unul cu o vechime intre 10 si 15 ani, iar 3 cu o vechime intre 5 si 10 ani. Majoritatea tramvaielor aflate acum in circulatie sint de tip GT4, fabricate in anii ‘60-’70 si modernizate ulterior. De exemplu, vagonul cu numar de parc 306 a fost dat in folosinta in Stuttgart in 1963, modificat in 1973, retras din circulatie si livrat catre RATP in 1997. Vagonul cu numar de parc 325 a fost fabricat in 1962, modificat in 1968 si 1983 si livrat regiei iesene in anul 2000. Pe traseele din Iasi circula si o veritabila piesa de muzeu. Este vorba despre vagonul cu numar de parc 128, care face parte din prima serie de tramvaie de tip GT4 ce au fost date in folosinta la Stuttgart. Vagonul 128 a fost produs in 1959, modernizat in 1968, 1982 si 1994, iar din 2003 circula pe traseele din Iasi.

Planurile de achizitii vizeaza tot antichitati

Desi toate tramvaiele sint niste vechituri, achizitionate pe niste preturi de nimic din tari ca Germania sau Elvetia care s-au descotorosit de ele, reprezentantii regiei sustin ca acestea sint mai mult decit necesare. In plus, sustin ca tramvaiele sint bune si functioneaza. "Costurile unei reparatii capitale sint mult mai mari decit achizitionarea unui vagon din afara care oricum a fost modernizat. De la tramvaiele care trec la casare recuperam piesele ce mai pot fi folosite", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP. Oficialii regiei au specificat ca durata medie de amortizare a unui tramvai este 14 ani. Reparatiile capitale se fac teoretic la 600.000 kilometri, dar de regula se decide retragerea vagonului si inlocuirea acestuia din cauza costurilor ridicate. In prezent, reviziile la vagoane se fac la 60.000 de kilometri, pe linga intretinerea zilnica si reviziile de grad I si II care se fac la intervale de 1.500 si 9.000 de kilometri. "Depinde de starea fiecarui vagon in parte. Nu intotdeauna se caseaza daca acestea corespund tehnic. In functie de fiecare tramvai si starea lui tehnica, stabilim durata de viata", a explicat Mihai. Sansa ca la Iasi sa se circule in mod civilizat, cu tramvaie noi, care sa aiba podea joasa, practic nu exista. Reprezentantii municipalitatii au afirmat ca s-a facut un efort financiar foarte mare pentru a putea moderniza calea de rulare. Cit despre aducerea de tramvaie noi, nici nu se pune problema. "Cine n-ar vrea sa se circule cu tramvaie noi, dar nu ne putem permite. La cit de veche era sina, nici un producator de tramvaie nu ne-ar fi dat garantie. Trebuia luat de jos in sus, dar pe masura posibilitatilor financiare. Am inceput cu sina de tramvai, care pe anumite tronsoane a fost modernizata", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Acesta a specificat ca pretul unui tramvai nou, in functie de producator, variaza intre 800.000 si 2 milioane de euro. Oficialii RATP au specificat ca in continuare se cauta achizitionarea de tramvaie second-hand. "Prin programul SECO urmeaza sa mai vina inca 9 tramvaie de tip BE 8/8. Sa vedem cind le au disponibile cei din Elvetia. Mai sint disponibile inca 9-10 vagoane GT8 in Germania", a explicat Adrian Mihai.

Ce s-a facut pina acum

Anul trecut, s-au dat in folosinta mai multe tronsoane de sina de tramvai modernizata: tronsonul Gara-Arcu-Bacinschi-Silvestru care masoara 2, 69 kilometri cale simpla de rulare, Gara-Moara de Foc care masoara 3,12 kilometri cale simpla, Moara de Foc-Canta de 1,89 kilometri, Cuza Voda – "Cinci Drumuri" de 3,57 kilometri, Silvestru-Podul de Piatra de 2,39 kilometri si Podul de Piatra-Pasaj Alexandru cel Bun de 1,48 kilometri. Toate aceste lucrari, in valoare de circa 19,5 milioane euro, au fost finantate dintr-un imprumut luat de la BERD de 15 milioane euro si fonduri de la bugetul local. Din imprumutul Dexia, a fost modernizat tronsonul Ateneu Tatarasi-Dr. Savini-Doi Baieti de 3,92 kilometri care a costat in jur de 5 milioane de euro. "Lucrarile nu au fost finalizate. A fost data in folosinta calea de rulare, dar mai este de lucrat la amenajarea refugiilor si a spatiilor", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al regiei. Practic, din cei 76 km de cale de rulare din oras, doar 25% au fost modernizati. La costuri similare, reabilitarea restului de 75% ar mai costa inca 75 milioane euro.

Cazul Oradea

Oradenii se pot lauda cu un transport electric ultra-modern. Circa 27 milioane euro au fost investite in 10 tramvaie Siemens de ultima generatie. Calatorii beneficiaza de conditii de confort ca aer conditionat, sisteme de informare si facilitati pentru persoanele cu dizabilitati. In materie de siguranta, vagoanele sint dotate cu dispozitive de detectie a fumului si caldurii, toate informatiile de la detectoare fiind transmise vatmanului, materiale ignifuge si necombustibile. De mentionat ca si RATP a primit oferte de a achizitiona tramvaie noi, atit de la Siemens, cit si de la concernul Koncar din Croatia care avea in plan construirea de tramvaie moderne la Pascani.

Comentarii