"Autobuzul" Husi si-a inchis "usile"

luni, 02 aprilie 2001, 23:00
3 MIN
 "Autobuzul" Husi si-a inchis "usile"

Ieri dimineata, soferii de la SC Autobuzul SA Husi au refuzat sa mai plece in curse si i-au cerut lui Ilie Buzdugan, directorul firmei, sa-si prezinte demisia. Ei cred ca Buzdugan "administreaza prost societatea si ia hotariri numai pe cont propriu".
Autobuzul SA a luat fiinta in 1991, fiind una dintre cele trei firme in care s-a "spart" fosta Intreprindere de Transport Auto (ITA): "Rapid", "Transloc" si societatea mai sus amintita. Pina in 1998, peste 75% din actiuni au apartinut FPS, iar restul, actionarilor proveniti in urma Programului de Privatizare in Masa (PAS). In acel an, FPS a organizat o licitatie de vinzare a actiunilor pe care le detinea. Cistigator a fost desemnat PAS-ul societatii husene, constituit din 35 de membri, cei care sint si actualii angajati. PAS s-a angajat sa plateasca FPS suma de 768 de milioane de lei in cinci rate anuale si sa preia totalul datoriilor, in valoare de circa un miliard de lei. Pina in prezent, PAS a platit aproximativ jumatate din suma. In urma cu doi ani, Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) a hotarit infiintarea unui Consiliu de Administratie (CA), format din patru membri, si alegerea unui director. Din CA fac parte contabilul-sef – Nicolina Ivan – presedinte si soferii Gheorghe Moisanu, Ilie Buzdugan si Marian Marin – membri. CA l-a desemnat pe Ilie Buzdugan drept director general. Cu circa 10 zile in urma, Nicolina Ivan a anuntat, inclusiv prin mass-media, ca pe 6 aprilie se va intruni AGA, care sa desemneze o noua conducere a societatii.
"O sa aiba loc AGA si, daca va hotari ca eu sa nu mai fiu director, ma voi da in laturi"
Cei mai multi din cei 35 de membri ai PAS, care sint si angajati, nu au mai rabdat pina pe 6 aprilie si i-a solicitat lui Buzdugan sa-si prezinte demisia.
"Directorul sustine ca el este proprietarul societatii si numai el poate lua hotariri. Banii rezultati din transport ii contabilizeaza numai el si sotia sa, Viorica Buzdugan. In plus, Buzdugan tine numai el cheile de la magazii si imparte banii numai dupa bunul lui plac. Noi, cei din PAS si din CA am decis intr-un timp ca fiecare sofer sa-si administreze banii rezultati din transportul autobuzului pe care-l are in dotare. Adica, banii rezultati din transport sa-i poata folosi pentru intretinerea autobuzului, procurarea motorinei etc. In functie de cit produce pe trasee, acesta se autogospodareste. Binenteles, o parte din bani ii da in caseria societatii, pentru cheltuielile inerente: energie electrica, apa, gunoi, salarii etc. Numai ca directorul nu respecta aceste angajamente si imparte banii dupa bunul lui plac. De exemplu, el ridica bani de la caserie pentru procurarea de anvelope, motorina si o imparte la cine ii convine. Mai mult, l-a angajat si pe fratele sau, Neculai Buzdugan, care a devenit protejatul sau. In plus, a mai vrut sa-si angajeze si un alt frate. Deja o are pe sotia lui care-i casiera si pe fratele lui. Nu vrem sa mai fie director si pace", ne-a spus Gheorghe Moisanu, care este membru si in conducerea PAS si in cea a CA.
In replica, Ilie Buzdugan sustine ca el incearca sa mentina societatea pe linia de plutire pina pe 6 aprilie, cind se va organiza sedinta AGA: "Am facut tot posibilul sa administrez cit mai bine societatea. In timp ce-am condus-o, am reusit sa reduc datoriile societatii de la un miliard pina la 300 de milioane de lei. O sa aiba loc AGA si daca va hotari ca eu sa nu mai fiu director ma voi da in laturi. Insa, pina atunci mai sint doar patru zile, timp in care tot eu sint director. Eu cred ca pina acum am reusit sa fac multe pentru societatea asta, in care sint si eu actionar. In timp ce era a FPS, a fost condusa de un inginer, care i-a produs numai pierderi."
Pina dupa-amiaza, cele 21 de autobuze ale societatii n-au circulat pe niciunul dintre cele 11 trasee prevazute in licienta de transport eliberata de Autoritatea Rutiera Romana. De acest moment au profitat din plin celelalte firme concurente din Husi. (Gabrian BEJENARU)

Comentarii