Viteza medie de 20 km/h

Subtitlu

marți, 01 aprilie 2008, 00:33
6 MIN
 Viteza medie de 20 km/h

Chiar daca pe unele portiuni de drum se poate circula regulamentar, cu 50 de kilometri pe ora, in cea mai mare parte a traseului s-a mers bara la bara, cu viteze sub 20 de kilometri pe ora.

Cea mai "buna" viteza s-a inregistrat pe traseul CUG – Copou, parcurs dimineata, unde viteza medie cu care am circulat a fost de 26 de kilometri la ora.

Cel mai anevoios traseu a fost Bucium – Canta, unde am circulat cu o viteza medie ce ar face invidios doar un pieton – de 15 kilometri pe ora. Practic, in orasul Iasi s-ar circula mult mai bine cu bicicleta, daca ar exista piste special amenajate.

Pacurari – Zona Industriala: 9 km in 24 de minute

Am ales pentru ineditul experiment trei dintre traseele care traverseaza orasul de la un capat la celalalt. Primul ales, ruta Pacurari – Zona Industriala, pe care am incercat sa il parcurgem la orele amiezii. Ne punem in pielea unui sofer care intra in oras si trebuie sa ajunga, de exemplu, pe Calea Chisinaului, la sediul Registrului Auto Roman (RAR). Incepem „expeditia" la putin timp dupa ora 14, din capat Pacurari.

Circulatia este destul de ingreunata de masinile oprite pe partea dreapta pe sensul nostru de mers si se aglomereaza din ce in ce mai tare pe masura ce ne apropiem de semaforul de la Moara 1 Mai. Dupa citeva minute in care ne strecuram printre masini si binecunoscutele claxoane si injuraturi din trafic, ajungem in zona Petru Poni.

Decidem sa facem dreapta si sa ne continuam traseul pe strada Silvestru, pentru a evita coada de masini de la semaforul din Fundatie care asteapta pe strada Pacurari. Dupa minute bune, in care am asteptat sa prindem „o portita" in sirul de masini si sa intram pe Silvestru, ne continuam drumul catre zona Garii. Se circula bara la bara, iar soferul rar schimba in treapta a doua de viteze. Altii, care sint mai grabiti, ne depasesc pe linia de tramvai, insa ramin blocati in ambuteiajul creat in intersectia Billa, din cauza santierului RATP.

„Azi am zis sa merg pe la Gara, ca sa nu stau la coada din Pacurari. Era blocaj. Masinile stateau pe trei rinduri si coada depasea bariera de la Tigarete. Tot orasul este dat peste cap. Sint multe masini, acum sint si strazi inchise, nu mai poti sa mergi pe variante, cum faceam pina acum", a explicat Aurel Gherasim, sofer la o firma de taxi.

Ne-au trebuit aproape zece minute sa traversam intersectia de la Gara si sa putem merge catre Podul de Piatra si continuam apoi pe soseaua Nationala. La aproape 20 de minute de cind am inceput experimentul, ajungem in intersectia din Podu Ros, pe care spre surprinderea mea il traversam destul de lejer, fara sa stam prea mult blocati. Ne indreptam apoi catre Calea Chisinaului, unde traficul devine putin mai lejer.

Ajungem intr-un final si la destinatie in fata sediului RAR. Toata aventura, care s-a derulat joi la prinz, a durat 24 de minute, timp in care am parcurs o distanta de 9 kilometri. Viteza medie a fost putin peste 22 de kilometri la ora.

Bucium – Canta. Politia Rutiera: "V-ati miscat repede, ati avut noroc!"

Urmatorul traseu ales pentru experiment a fost Bucium – Canta. Ajungem la ora 15 in capat Bucium si deja incepe sa se simta in trafic ca se apropie ora de virf. Pornim catre oras si mergem o portiune cu aproape 60 de kilometri la ora, asta pina ne apropiem de baza pasarelei, unde stau insiruite masinile la semafor.

Am „ratat" un verde din cauza unui incepator caruia i s-a oprit motorul cind a vrut sa plece de pe loc. Ne resemnam si asteptam, in timp ce coada de masini din spatele nostru se mareste din nou. Cind se schimba culoarea, pornim pe banda de linga ax. Nu trecem bine de virful pasarelei si un muncitor de la Citadin aflat pe mijlocul drumului ne trinteste in fata un indicator cu „ocolire". Frinam si stam citeva minute pina un sofer se indura sa ne lase sa intram pe banda cealalta.

Dupa un sfert de ora de cind am inceput traseul, ajungem din nou in Podu Ros. De data asta nu mai avem noroc si stam la coada. „V-ati miscat repede, ati avut noroc!", a fost prima reactie a inspectorului principal Cristian Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban din Politia Rutiera, in momentul in care i-am aratat rezultatele experimentului.

„Orasul este foarte aglomerat, iar acum in zona Garii, este intr-adevar o mare problema. Vrem sa intram sa eliberam banda de pe dreapta ca sa se mai fluidizeze traficul. In Podul Ros se circula mai bine de cind am deschis cele doua benzi din rond. Azi dimineata (ieri dimineata – n.r.) la sapte jumatate am venit dinspre Nicolina si coada era aproape de baza pasarelei. In alte zile era la virf sau dupa virful pasarelei", a continuat ofiterul.

Mergem pe Splai Bahlui si ne indreptam catre Podul de Piatra, unde din cauza unei masini de scoala s-a creat un mic ambuteiaj si toti soferii din rond se apuca sa claxoneze. Intram in final si pe strada Silvestru catre Gara si ne asezam la coada care asteapta sa traverseze intersectia, undeva sub pasarela catre Alexandru. Ajungem in intersectie dupa aproape un sfert de ora de mers cu viteza intii.

Dupa ce trecem de „dopul" lucrarilor de la Billa, traseul pare destul de liber, pina ajungem in dreptul barierei BJATM, unde un camion asteapta sa faca stinga spre Dacia, iar din cauza masinilor de pe dreapta, nu poate fi depasit. Sta aproape cinci minute pina un sofer care observa sirul de masini din spatele lui incetineste si il lasa sa treaca. De aici, totul merge bine si ajungem in capat Canta fara alte blocaje. Toata „calatoria" a durat 43 de minute, timp in care am parcurs 11 kilometri. Viteza medie este una dintre cele mai mici, doar 15 km/h.

"O sa ne cumparam biciclete sau mergem pe jos"

Nebunia din traficul iesean se regaseste insa si dimineata. Urmatorul traseu pe care ne-am propus sa il parcurgem este CUG – Copou. Vineri dimineata, cu putin timp inainte de ora opt, luam startul din capatul liniei de autobuz. Mergem fara probleme, chiar si cu 60 de kilometri pe ora, pina in intersectia semaforizata din dreptul Selgros, unde incep sa intre in trafic cei care vin dinspre Siraj. Traficul incepe sa se aglomereze pe masura ce ne apropiem de pasarela Nicolina. Sirul de masini care asteapta la semaforul de la baza pasarelei ajunge pina in virful acesteia.

In capatul celalalt, la semaforul care dirijeaza intrarea in nodul din Podu Ros, masinile stau insirate pina aproape de cel la care ne-am asezat noi. La verde, coloana se pune in miscare, insa mergem cu mai putin de 10 km/h si mai prindem un rosu la semafor. Reusim intr-un final sa ajungem si la rond, dupa aproximativ un sfert de ora de cind am plecat din capat CUG.

In intersectie sint doi agenti de la Rutiera care dirijeaza traficul prin cele doua benzi care taie rondul. Traversam si intram pe strada Palat, unde coada de masini care asteapta sa faca stinga spre Stefan cel Mare este in dreptul intersectiei cu strada Sfintul Andrei. Semaforul il prindem de trei ori pe rosu.

„Nu mai stiu pe unde sa mai merg. Daca te gindesti ca e o strada mai libera, se gindesc si altii inaintea ta si tot aglomerata e. Pe aici vine tot sirul de masini care sta in Podu Ros si normal ca se aglomereaza. Eu nu stiu ce au de gind cu orasul asta. O sa ne cumparam biciclete sau mergem pe jos", a spus indignat Ioan Mitruc, un sofer aflat ieri in trafic la semaforul dintre strazile Palat si Stefan cel Mare.

Ajungem intr-un final in intersectia de la Fundatie unde stam din nou la coada de la semafor de doua ori. Pe Copou pare ceva mai lejer, aglomeratie mare insa pe sensul celalalt de mers, unde coada de masini care asteapta sa iasa prin Fundatie s-a intins pina dincolo de Casa Armatei.

Cu mici exceptii, in dreptul Universitatii, unde studentii traverseaza grabiti si fara sa se asigure, mergem fara alte probleme pina in capat la rond Agronomie. Intreaga „plimbare" a durat 25 de minute, pe un traseu de 11 kilometri, distanta parcursa cu o viteza medie de 26 km/h.

Comentarii