Furtuna in serviciile secrete romane

duminică, 24 mai 1998, 23:00
3 MIN
 Furtuna in serviciile secrete romane

In ultima sedinta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) s-au luat o serie de decizii vizind modificari majore in structura serviciilor secrete romanesti. Astfel U.M. 0215, serviciu de protectie a cadrelor din Ministerul de Interne, infiintat in 1990 de Gelu Voican Voiculescu, a fost desfiintat. S-a motivat ca aceasta unitate a preluat in rindurile ei foste cadre din politia politica de dinainte de decembrie 1989 si ca acest serviciu si-a depasit atributiile prevazute prin lege. Activitatea U.M. 0215 a fost catalogata de catre membrii CSAT drept o forma mascata de politie politica, evocindu-se citeva cazuri semnalate de presa. Intre 1990 si 1996 presa a acuzat U.M. 0215 de nenumarate actiuni diversioniste, de implicare in actiuni impotriva opozitiei. "Doi si-un sfert", cum mai era denumita unitatea, a colaborat substantial cu minerii in iunie 1990, cind a fost conceputa operatiunea de "curatare" a marii manifestari din Piata Universitatii.
CSAT a decis infiintarea unui serviciu specializat in urmarirea si sanctionarea cazurilor de coruptie si de incalcare a legii in care sint implicate cadre M.I. si a unui serviciu de informatii antiinfractionale, in componenta Inspectoratului General al Politiei.
Tot vineri s-a mai decis si declansarea procedurii de restructurare a SPP. Vor fi reduse cu 31% statele de functii, iar personalul va fi redus cu 23%. Practic este vorba de o debarasare din SPP a fostelor cadre din Securitate, aflate la ora actuala intr-un procentaj de 22% in efectivele acestei unitati.
Se intentioneaza reinfiintarea DSS?
CSAT a mai hotarit, motivind existenta unui paralelism in activitatea informativa, constituirea unei comunitati informative care sa imbunatateasca activitatea structurilor informative existente la ora actuala: SRI, SIE, departamnetele de informatii din MApN, MI, Justitie si SPP. La prima vedere – comunicatul emis de CSAT este ambiguu la acest capitol – se pare ca sintem in fata unei tentative de centralizare a tuturor structurilor informative. Problema "comunitatii informative" nu constituie o noutate. In urma cu citeva luni, senatorul PDSR Radu Timofte – membru al comisie de aparare – a denuntat in presa existenta secreta a unui proiect de lege (avind ca autori pe Ovidiu Petrescu, deputat PDSR si Nicolae Ionescu-Galbeni, deputat PNTCD) privind constituirea unei comunitati informative. In urma scandalului iscat – au existat acuzatii privind infiintarea unui serviciu centralizat de informatii, a unei noi Directii a Securitatii Statului – autorii proiectului nu au reactionat, complacindu-se intr-o tacere suspecta. Din surse parlamentare am aflat ca acest proiect se afla "pe rol" la Comisia de aparare a Camerei Deputatilor si ca se intentioneaza demararea dezbaterii asupra lui, imediat ce se va finaliza votul asupra proiectului Legii Bugetului de Stat. Exista si o "concurenta" la acest proiect, autori fiind deputati din PNTCD, coordonati de Mihail Nica (vicepresedinte al Comisie de aparare). Acest proiect vizeaza in esenta sistemul de colaborare intre structurile informative actuale. De asemenea, la Senat, se pare ca un proiect similar cu cel al lui Nica, elaborat de senatori PD, a fost inainta cu citva timp in urma la Biroul Permanent.
Repunerea pe tapet la chestiunii comunitatii informative, precizarile deloc clare din comunicatul CSAT si existenta acestor proiecte vor declansa, fara doar si poate, dispute aprinse si nu este exclus ca aceasta problema sa genereze un scandal in zilele urmatoare. (Lucian GHEORGHIU)

Comentarii