Suceava s-ar putea intoarce la troleibuze

luni, 18 aprilie 2011, 21:15
4 MIN
 Suceava s-ar putea intoarce la troleibuze

Primaria municipiului Suceava are in vedere varianta reintroducerii troleibuzelor in sistemul de transport public de calatori, insa acest lucru nu se va putea petrece mai devreme de 2014. Intrebat daca stalpii de la fosta retea de troleibuz vor ramane pe marginea drumului alaturi de cei de iluminat, primarul Ion Lungu a raspuns pozitiv. El a declarat ca acestia vor fi pastrati pentru ca este posibil ca, in viitor, sa se revina la transportul ecologic, cel cu troleibuze.

Inlocuirea actualilor stalpi de beton ai vechii retele de transport electric a fost pusa in discutie in contextul in care a demarat un proiect cu finantare europeana privind reabilitarea retelei de iluminat public de pe artera principala de circulatie a municipiului resedinta de judet. Pentru ca in proiectul respectiv o mare parte din stalpi sunt mentinuti, fiind inlocuite cablurile subterane, s-a pus problema daca nu ar fi cazul ca si acestia sa fie schimbati. Raspunsul a fost negativ intrucat cei mai multi dintre stalpi sunt din beton si se prezinta inca bine, nefiind necesare tot felul de interventii pe cand daca s-ar fi inlocuit ar fi necesitat costuri foarte mari.

Un alt argument avut in vedere de primarul Ion Lungu este cel de reintroducere a troleibuzelor, iar in acest context este necesara mentinerea in functiune a cat mai multi stalpi cu putinta din sistemul de transport electric. Primarul Sucevei a spus ca nu trebuie exclusa varianta reintroducerii troleibuzelor, doar ca mai trebuie asteptata o perioada de timp pana la casarea actualelor autobuze, 30 din cele 33 fiind cumparate cu circa cinci – sase ani in urma. Cum casarea acestor mijloace de transport in comun are loc dupa o perioada de opt ani, este posibila eventuala reintroducere a troleibuzelor abia din 2014.

Directorul societatii TPL SA Suceava, Darie Romaniuc, a declarat ca o astfel de investitie ar fi de dorit, avand o serie de avantaje fata de actualul sistem public de transport in comun bazat pe autobuze si, in subsidiar, pe microbuze. Totusi, va fi o investitie mare, atrage atentia Darie Romaniuc, iar in acest context trebuie din timp pregatit terenul si cautate oportunitati de finantare. "Este posibil ca o astfel de investitie sa nu fie, in perioada urmatoare, doar un banal deziderat, ba chiar sa ajunga mai curand o necesitate in contextul unor crize ale combusibililor fosili ori a scumpirii exagerate a acestora. De altfel, intr-un viitor mai indepartat este de preconizat ca sa se puna accent pe transportul ecologic, daca e sa avem in vedere o directiva a Comisiei Europene care stabileste ca din 2030 sa se elimine utilizarea, in centrele urbane, a mijloacelor de transport care circula pe baza de combusibili fosili", a declarat Darie Romaniuc.

Cat priveste actuala retea de transport electric, directorul SC TPL SA Suceava a admis ca, pe alocuri, modul in care s-au amplasat stalpii nu este prea convenabil pentru unii participanti in trafic, dar a precizat ca in 1987 situatia din Suceava era cu totul alta, numarul de autoturisme nefiind nici macar la un sfert din cel actual si nimeni din cei de atunci nu a preconizat o crestere atat de mare a numarului de autoturisme. Totusi, inlocuirea stalpilor actuali este o lucrare costisitoare si care nu s-ar justifica din punct de vedere economic, cata vreme stalpii respectivi nu s-au uzat fizic.

Cea mai mare problema o reprezinta reteaua de cabluri aeriene destinata pentru transportul electric. Aceasta era casata inca din anii 90 iar in prezent jumatate a fost scoasa intrucat era depreciata. Cealalta jumatate trebuie inlocuita pentru ca si aceasta este uzata. Doar inlocuirea acestor cabluri cu altele noi ar fi o investitie de ordinul milioanelor de lei, la care s-ar mai adauga cea legata de achizitia unor noi troleibuze.

Una din variantele avute in vedere ar fi si cea a inlocuirii actualelor motoare de la autobuzele Irisbus cu motoare electrice. La prima vedere, aceasta ar putea duce la o economie, insa nu toata lumea ar fi de parere ca este o investitie oportuna. "Nu se poate face dintr-o vechitura o masina noua", a spus Darie Romaniuc. El a spus ca din punct de vedere tehnic este posibila inlocuirea motoarelor Diesel cu motoare electrice, dar asta nu inseamna ca vechile autobuze vor fi noi si nu vor putea aparea alte probleme care sa nu fie legate de motorizare. Din punctul sau de vedere, ar fi, totusi, de preferat ca, in cazul in care se va decide clar ca peste cativa ani sa fie reintroduse troleibuzele, sa fie achizitionate astfel de mijloace de transport in comun decat sa se inlocuiasca motoarele la actualele autobuze care deja incep sa se uzeze fizic tot mai mult.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii