În elicopter, viaţa valorează de 100 de ori mai puţin decât în maşină

Analiza unei mari nedreptăţi: Viaţa în aer – 50.000 euro Pe şosea – 5.000.000 euro

marți, 12 iulie 2016, 01:59
6 MIN
 Analiza unei mari nedreptăţi: Viaţa în aer – 50.000 euro  Pe şosea – 5.000.000 euro
Sistemul de asigurări din România creează o mare nedreptate pentru persoanele care mor după ce elicopterele SMURD se prăbuşesc. În timp ce, în accidentele rutiere, aparţinătorii sau rănitul pot primi până la 5 milioane de euro, rudele unui medic care moare în misiune din motive ce nu îi sunt imputabile primesc maximum 50.000 de euro, cât este poliţa de viaţă a personalului MAI. Despăgubirile militarilor se fac în baza unei legi adoptate acum mai bine de două decenii. Specialiştii în asigurări contactaţi de „Ziarul de Iaşi” spun că soluţia ar fi tranşarea pe latură civilă a acestor cazuri, în instanţă. Până acum, MAI nu a fost dat însă niciodată în judecată în urma unei tragedii aviatice, după cum a răspuns ministerul la solicitarea „Ziarului de Iaşi”. Numai la Iaşi, în ultimul deceniu, opt salvatori şi-au pierdut viaţa în urma unor astfel de evenimente tragice.
 
În 2013, în urma unui proces cu presa la uşă şi cu mare presiune din partea opiniei publice, un judecător din Iaşi punea punct dosarului accidentului de tramvai din Fundaţie. Pe lângă pedeapsa de trei ani de închisoare pentru vatman, magistraţii stabileau tot atunci şi despăgubirile pe care rudele şoferului mort în acel accident, Dănuţ Condurache, aveau să le primească: 1.175.000 de lei. Aproape 250.000 de euro. Dănuţ Condurache se deplasa alături de o asistentă medicală la o farmacie în ziua fatidică în care maşina sa a fost strivită ca o cutie de suc. Potrivit judecătorilor, Condurache a avut şi el o culpă, calculată la 30%, în producerea respectivului accident.

Cinci ani înaintea accidentului de tramvai de la Iaşi, undeva în zona Aeroportului Iaşi, patru oameni – medic, asistent, pilot şi copilot, îşi pierdeau viaţa în timpul unui zbor cu elicopterul SMURD. În cazul lor, un judecător nu a apucat niciodată să vadă dosarul, asigurările de maximum 50.000 de euro pentru fiecare familie fiind acordate direct de asigurator. 

De ce e viaţa pierdută pe şosea e mai „scumpă”?

Într-un răspuns remis reporterului „Ziarului de Iaşi”, reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) spun că acei 50.000 de euro reprezintă maximul sumei pe care familia unei persoane care moare într-un accident al SMURD o poate primi. Suma reprezintă, scriptic, de 100 de ori mai puţin decât poate primi acceaşi persoană dacă ar muri într-un accident rutier.

Despăgubirile pe care un rănit sau aparţinătorii unui decedat din accidentele rutiere le primesc sunt reglementare de o lege din 1995, plafonul maxim al acestora fiind stabilit de Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 14/2011 la 5.000.000 de euro pentru unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor vătămate sau civile. De regulă, imediat după un accident rutier în care o persoană moare fără să aibe vreo vină, reprezentanţii firmei de asigurări încearcă să îi convingă pe aparţinători să primească o sumă de bani şi să nu meargă în instanţă, unde judecătorii stabilesc de multe ori sume mult mai mari ce sunt impuse asiguratorului. 

„Calculul acestor asigurări este realizat de judecător în baza unui algoritm în care se ţine cont de vârsta celui care a decedat sau a fost rănit, de ocupaţia sa, de statutul său familial sau şcolar etc. Pot exista diferenţe de câteva sute de mii de euro de la un caz la altul”, ne-a precizat Gianina Poroşnicu, avocat specializat în asigurări.   

În privinţa accidentelor elicopterelor SMURD nu există un astfel de calcul. Trei accidente mortale în care au fost implicate aeronave ale MAI au avut loc în ultimii 10 ani. Cel mai mare preţ pe care firma de asigurări a plătit-o familiei unui membru al acestor echipaje a fost de 243.892 lei, în timp ce minimul s-a situat la 87.342 de lei. Sumele ne-au fost furnizate, oficial, de reprezentanţii MAI. 

Despăgubirea militarilor de pe SMURD: ce spune legea 

Elicopterele SMURD aparţin de Inspectoratul General de Aviaţie al MAI. În cazul accidentelor în care un membru al echipajul este rănit sau îşi pierde viaţa, sunt aplicabile mai multe legi, după cum ne-a răspuns ministerul de resort. Astfel, în caz de deces, soţia, soţul, copii sau părinţii celui decedat primesc o pensie de urmaş calculată în funcţie de remuneraţia victimei. De asemenea, statul asigură, în limita a două solde, cheltuielile de înmormântare şi poate acorda şi un ajutor de deces familiei. „În ceea ce priveşte valoarea poliţei de viaţă pentru membrii echipajelor, vă informăm că aceasta este în cuantum de 50.000 de euro. Societatea de asigurări cu care Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne a încheiat contractul pentru asigurarea aeronavelor este SC Omniasig Vienna Insurance Group SA”, ne-au precizat reprezentanţii MAI. 

Practic, suma de 50.000 de euro pentru fiecare familie este maximum pe care îl poate primi familia unui salvator mort într-un accident SMURD. Specialiştii din domeniu contactaţi de „Ziarul de Iaşi” spun că s-ar putea ajunge la sume multe mai mari, cel puţin comparabile cu cele din accidentele rutiere, dacă aceste cazuri ar tranşate de instanţă şi nu de asiguratori. 

Judecata în instanţă, fără precedent

„Vă comunicăm că nu au fost înregistrate situaţii în care aparţinătorii personalului decedat în aceste accidente aviatice să acţioneze în instanţă Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne”, spune ministerului. Ce ar fi însă dacă s-ar crea un asemenea precedent? Avocata Gianina Poroşnicu spune că firma de asigurări achită despăgubiri doar în limitele stabilite de poliţa de asigurare, însă lucrurile se pot schimba dacă se apelează la justiţie, prin intentarea unui proces civil. „Victimele sau moştenitorii acestora pot acţiona în instanţă (întrucât dosarul penal va fi probabil soluţionat prin clasare urmare a decesului pilotului) fundaţia SMURD ori MAI, ca părţi responsabile civilmente, întrucât pilotul era angajat şi acţiona în interesul acestora la momentul producerii accidentului”, spune Gianina Poroşnicu. 

Reprezentantul unei mari firme de asigurări din România a explicat „Ziarului de Iaşi” că piaţa asigurărilor de aviaţie din ţara noastră este una restrânsă, mai ales din cauza numărului restrâns de instituţii sau firme care acţionează în acest domeniu. „Cel mai mare client de pe piaţă pentru asigurările de aviaţie de TAROM, flota fiind asigurată în prezent de compania Gothaer, după ce timp de şapte ani consecutivi a fost asigurată de Astra.

De regulă, poliţele se încheie acoperind «toate riscurile», o poliţă completă cuprinzând asigurarea aeronavei, răspunderea faţă de pasageri şi răspunderea faţă de terţi”, ne-a precizat specialistul din domeniul asigurărilor. Acesta a menţionat că despăgubirile pe care MAI le primeşte pentru avarierea unui elicopter se calculează în funcţie de pierderile suferite de asigurat. „În ceea ce priveşte plata daunelor, etapele sau paşii nu diferă cu mult de restul tipurilor de asigurare, procedurile fiind aproximativ similare, însă instrumentarea unui dosar de daună este mai de durată.

Pentru aeronave, despăgubirile se estimează în funcţie de valoarea reparaţiilor sau, în caz de daună totală, se acordă suma stabilită în poliţa de asigurare. Pentru pasageri, se acordă indemnizaţie în funcţie de prevederile Directivei Europene, coroborate cu limitele de despăgubire suplimentare (dacă se aplică) stabilite prin poliţa de asigurare”, ne-a mai spus reprezentantul firmei mari de asigurări din România, care a dorit să îşi păstreze anonimatul. Spre exemplu, în urma accidentului din 2014, de la Siutghiol, unde un elicopter s-a prăbuşit şi patru persoane au murit, MAI a primit de la firma de asigurări 5,42 de milioane de euro, în timp ce aparţinătorii salvatorilor morţi, câte 50.000 de euro. 

 

Comentarii