Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, doar pe hârtie. Tocmai s-au pierdut 30 milioane de euro

luni, 16 noiembrie 2015, 02:58
5 MIN
 Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, doar pe hârtie. Tocmai s-au pierdut 30 milioane de euro

S-au anulat licitaţiile pentru studiile de fezabilitate, şi astfel se pierd 30 de milioane de euro din bani europeni. Ministerul Transporturilor susţine că este în grafic, începerea lucrărilor pentru tronsonul Ditrău -Tg. Mureş fiind prevăzută pentru 2023 

Guvernanţii continuă să joace ping-pong cu autostrada Iaşi – Târgu Mureş, proiect vital pentru dezvoltarea Moldovei. La zece ani de la o lansare oficială a iniţiativei, s-au anulat licitaţii şi s-au avansat noi termene.

La începutul acestui an, într-o încercare ridicolă de a aplana o situaţie tensionată la nivel politic cu risc de manifestaţii în stradă, fostul premier Victor Ponta anunţa anul 2018 (!) ca termen de finalizare a autostrăzii. La vremea respectivă, atribuirea licitaţiilor pentru reactualizarea studiilor de fezabilitate pe cele trei tronsoane (Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ, Tg. Neamţ – Ditrău şi Ditrău şi Tg. Mureş) înregistra o întârziere de o jumătate de an.

În prezent, două licitaţii au fost anulate, iar contractul de execuţie în cazul celei de-a treia a fost suspendat. Motivul? Lucrările pentru cele două tronsoane care traversează munţii sunt prevăzute să înceapă abia după 2023, conform Ministerului Transporturilor (MT). La toate acestea se adaugă decizia Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) prin care a fost respins acordul de mediu pe 29 septembrie 2015.

„Motivul care a stat la baza deciziei este nedepunerea raportului privind impactul asupra mediului şi a studiului de evaluare adecvată (…) în termen de 2 ani de la data solicitării”, au arătat oficialii APM, instituţie care a solicitat documentele încă din februarie 2013, dar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) nu i le-a furnizat. Cu toate acestea, guvernanţii se umplu şi mai tare de ridicol: „nu sunt întârzieri în derularea proiectului Iaşi – Tg. Mureş, se arată într-o adresă oficială a MT.   

Banii trebuiau cheltuiţi până la 31 decembrie 

Singura certitudine din ultimii trei ani în privinţa evoluţiei proiectului este că a fost pierdută o sumă de aproape 30 de milioane de euro din bani europeni. Fondurile reprezentau valoarea totală a celor trei contracte pentru reactualizarea studiilor de fezabilitate.

Finanţarea era asigurată din economiile Programului Operaţional Sectorial – Transport 2007 – 2013, iar banii trebuiau cheltuiţi până la 31 decembrie 2015. Nicunul dintre cele trei studii nu va fi întocmit până la acest termen şi, prin urmare, fondurile nu vor fi accesate. Licitaţiile au fost lansate în mai 2014, dar numai una (Târgu Mureş – Ditrău) a fost atribuită, iar celelalte două anulate.

În primul caz, contractul a fost semnat în mai 2015 cu asocierea AECOM Ingenieria – Consitrans – Search Corporation, dar, ulterior, a fost suspendat. „Conform strategiei de implementare a Master Planului General de Transport (MPGT) referitoare la proiectul «Revizuire studiu de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Ditrău», vă informăm că acest proiect este prevăzut a fi început/revizuit în anul 2021 şi începerea lucrărilor în anul 2022/2023”, a motivat MT demersul de suspendare a contractului de servicii.

Informaţia apare într-o adresă oficială trimisă deputatului Sorin Iacoban (PSD), publicată pe site-ul Camerei Deputaţilor sub formă de răspuns la o interpelare. Însă suspendarea contractului a avut loc în 15.07.2015, dată la care încă nu era clar dacă autostrada era sau nu inclusă în MPGT întrucât varianta finală a documentului nu fusese dată publicităţii.

Tot în luna iulie 2015, „Ziarul de Iaşi” a dezvăluit că licitaţia pentru tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ fusese anulată de către CNADNR în contextul „neconformităţii ofertelor depuse”. „Având în vedere anularea procedurii şi prevederile MPGT, CNADNR SA a demarat revizuirea documentaţiilor aferente, urmând a fi lansată procedura de achiziţie publică a serviciilor”, se precizează în adresa MT.

Însă ceea ce nu spune autoritatea centrală este că nu mai există finanţare disponibilă pentru derularea contractului. Evident, din iulie şi până acum nu a mai fost lansată o nouă licitaţie. Tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ este singurul prevăzut a fi implementat în perioada 2014 – 2020, dar numai dacă Guvernului i se va permite contractarea de împrumuturi.

Chiar cu activarea aşa-numitei clauze de reformă structurală, Executivul trebuie să identifice o nouă sursă de finanţare pentru a aloca cele 7 milioane euro necesare reactualizării studiului. Având în vedere indisponibilitatea tradiţională a Guvernului în alocarea de bani către Iaşi, este puţin probabil că în bugetul pe 2016 vor fi identificate fonduri în acest sens.

În cazul tronsonului Ditrău – Târgu Neamţ, licitaţia a fost, de asemenea, anulată. Potrivit MT, începerea lucrărilor pentru acest tronson este prevăzută tot pentru 2023, iar studiul ar urma să fie refăcut în 2021.  

Culmea nesimţirii: „Nu sunt întârzieri la Iaşi – Tg. Mureş” 

Cu toate că, ani la rândul, s-au avansat termene după termene pentru realizarea autostrăzii, MT constată în prezent că proiectul este în grafic. „În conformitate cu strategia de implementare a MPGT, vă informăm că nu se constată nicio întârziere cu privire la calendarul de implementare pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni”, se arată în aceeaşi adresă.

În context, demn de precizat este că lansarea oficială a proiectului a avut loc în urmă cu zece ani. În 2007, a fost realizat un studiu de prefezabilitate, iar, ulterior, au fost întocmite studiile de fezabilitate. În 2012, Guvernul USL condus de Victor Ponta a respins proiectul întrucât costurile de implementare stabilite în studii ajungeau la 9 miliarde de euro.

După 2012, nu s-a mai făcut niciun pas concret pentru realizarea proiectului. În schimb, au fost pierdute cele aproape 30 de milioane de euro. În prezent, se vorbeşte de un necesar de finanţare de puţin peste 4 miliarde de euro, dar fără ca această sumă să fie confirmată de documentaţii tehnice, ci reprezintă doar o estimare raportată la standardele de cost stabilite recent la nivel naţional.

 

 

Comentarii