Camelia Gavrilă, după prima probă a bac-ului: Există o lejeritate a evaluării

miercuri, 11 iunie 2014, 01:50
4 MIN
 Camelia Gavrilă, după prima probă a bac-ului: Există o lejeritate a evaluării

Ieri a început prima probă a bacalaureatului, proba A, de evaluare a compe­ten­ţelor lingvistice de comunicare orală în limba română, însă elevii ieşeni nu sunt încântaţi de faptul că aceasta nu are o miză foarte mare. Practic, la această probă nu se poate pica. Elevii au fost testaţi de către o comisie pe baza unor subiecte extrase la prima vedere pentru a se determina dacă sunt utilizatorii medii, avansaţi sau experimentaţi în folosirea limbii române. Însă aceştia susţin că examenul a fost mai mult stresant decât altceva, subiectele fiind fie catalogate ca fiind uşoare sau, în cel mai rău caz, la îndemână. În curţile Colegiului „Costache Negruzzi“ şi a Colegiului Na­ţio­nal, elevii stăteau la umbră, adăpostindu-se de soarele arzător de la cele aproape 30 de grade de afară, şi aşteptau să intre în grupe de câte şase la comisiile pregătite înăuntru. „Eram programat la 12, dar am intrat mai devreme. Am avut în comisie o profesoară de la clasă şi încă una de română din şcoală. A trebuit să vorbim cinci minute fiecare, dar s-a decalat destul de mult programul“, povesteşte Adrian, unul dintre elevii care au ieşit de la examen la „Negruzzi“.

„Nu te întreabă nimeni de calificativ“

Elevii au avut de extras câte un bilet dintr-un teanc de câteva zeci, pe care îl citeau, îl rezolvau şi apoi îl puneau deo­parte, astfel doi elevi nu au fi putut face acelaşi subiect. La examen, elevii au avut două subiecte mari, primul dintre ele având mai multe subpuncte. Vlad Lu­poa­ie, de la Colegiul „Emil Racoviţă, a avut la examen un text memorialistic, o filă din­tr-un jurnal, şi a trebuit să explice cine e emiţătorul, ce atitudine şi ce perspectivă exista în text, să argumenteze de ce textul este unul memorialistic şi să identifice diferite atitudini şi opinii din textul de la prima vedere. La cel de-al doilea subiect a trebuit să vorbească liber despre importanţa lecturării paginilor de jurnal. „În sală am fost în acelaşi timp cinci-şase persoane. Nu pot să spun că am avut mari aşteptări cu privire la examen, a fost destul de uşor, mă şi aşteptam să fie atât de uşor mai ales că nu contează calificativul nici la media generală de la bacalaureat şi nici la admiterea la facultate nu te întreabă nimeni“, a declarat acesta.
De aceeaşi părere este şi Anca Bota, de la „Negruzzi“, care povesteşte însă că nu a fost lipsită de emoţii înainte de a intra la examen. „Profesorii au fost calmi şi zâmbitori, ne-au mai calmat, iar subiectele au fost destul de simpluţe. Adică trebuia să ştii teoria la subiectul întâi, pentru că, dacă nu ştiai, nu aveai ce să faci. La subiectul al doilea depindea de noroc, am avut colegi care au trebuit să vorbească despre rolul fotografiei şi care s-au blocat puţin“, a explicat aceasta. Pre­cum Vlad Lupoaie, nici ea nu vede exact care este rolul examenului, spunând că ar trebui să se găsească o formă prin care acesta să fie luat mai mult în serios.

O probă de trei zile

Prof.dr. Camelia Gavrilă, inspector şcolar general, consideră, din experienţa ultimilor ani, că majoritatea elevilor vor primi măcar treapta de utilizator avansat în urma acestei evaluări. Însă admite şi aceasta că nu există o miză imediată, nici evaluarea nu e la fel de strictă ca la alte probe şi nici implicarea elevilor nu este maximă. „Există o lejeritate a evaluării, mai ales că nu există într-adevăr nicio miză imediată. De aceea, nici evaluarea nu poate avea aceeaşi severitate ca la proba scrisă. Ideea este că problema vizează felul în care este receptat un text, de cum este folosită limba, iar textele ţin în principal de zona non-literară. Din calitatea de profesor de limbă română, mi-aş fi dorit ca dorit ca această probă să aibă mai multă relevanţă. Dar şi în anii trecuţi notele de la examinarea orală erau destul de mari, iar evaluarea nu era unitară“, a declarat prof.dr Camelia Gavrilă. Proba se va întinde pe durata a trei zile, ia rezultatele vor fi centralizate la IŞJ după ce toate şcolile vor fi raportat rezultatele. În orice caz, indiferent de calificativul ob­ţinut, elevii vor putea continua fără pro­bleme să susţină şi restul probelor de ba­calaureat.

Comentarii