(FOTO) Expoziţie de pictură în Slovenia a artistului ieşean Felix Aftene

duminică, 09 septembrie 2018, 14:00
3 MIN

Expozitia artistului roman Felix Aftene, ‘Reminiscente’, este o colectie de lucrari de data recenta care sunt parti din trei serii consecutive, ‘Apa,Aer,Foc,Pamant’, ‘Taxidermia’ si ‘Memoria Spatiului 1’, reprezentative atat pentru viziunea artistica si tehnica plastica ale lui Aftene, cat si pentru temele care il preocupa. Expozitia a fost inaugurată pe data de 8 septembrie, în Sloveni, în Blend. La eveniment a participat şi ambasadorul României in Slovenia Anton Niculescu si primarul orașului Bled, Janez Fajfar, curatorul expoziției dr Cristina Simion si directorul Bled Culture Institute si Matjaz Zavrsnik.

De la revizitarea spatiilor in care artistul s-a format sau in care lucreaza si din care se inspira, la ‘citate artistice’ a caror subtilitate necesita adeseori explicatii, pana la proiecte grandioase, de redeschidere virtuala a unor spatii aflate in memoria colectiva, dar temporar inaccesibile publicului, Felix Aftene gaseste surse de inspiratie in locurile si gesturile comune, transferandu-le proprietati si incarcaturi simbolice.

Felul in care artistul transcede imobilitatea si limitele unui singur mediu de exprimare, cel al picturii, i-a adus o substantiala recunoastere internationala si cea mai importanta recunoastere nationala a breslei, Marele Premiu al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, pentru pictura, in urma cu doi ani. Felix Aftene e departe de a fi un pictor, el este un artist complet, realizand fotografii si filme – care se transforma apoi in repere mobile pentru picturile sale, sculpturi-alegorii, instalatii – unele de mari dimensiuni, precum si performance art.

Folosindu-si corpul ca un camp deschis experimentelor, artistul depaseste interpretarile facile, investigand o memorie uneori iconica pentru un grup anume, alteori atat de personala, incat nu poate fi descifrata fara repere devoalate sau fara cunoasterea spatiilor sau momentelor la care se face referire.

Seria ‘Taxidermia’, din care fac parte lucrari precum ‘Darwin contra Dumnezeu’, ‘Drama Suprematiei’, ‘Trofeul Evolutiei’ sau, desigur, ‘Taxidermistul’, care a fost prezentata in galerii si spatii muzeale europene, este un grandios proiect realizat in orasul in care Aftene traieste si lucreaza, Iasi, redeschizand, virtual, un muzeu inchis intr-un muzeu inchis – si a carei istorie merita povestita, chiar daca pe scurt. Cladirea istorica in care se gasea Muzeul de Istorie Naturala din Iasi a fost inchisa pentru restaurare, astfel inchizandu-se si muzeul, pentru care a fost imposibila gasirea unui spatiu alternativ de functionare. Aftene a realizat un film in acest muzeu inchis, in care – ca de multe alte ori, s-a folosit drept model-actant-personaj simbolic, dupa care a pictat o intreaga serie de lucrari, prezentand apoi in premiera intregul proiect, pictura si film, intr-un alt spatiu simbolic si temporar inchis publicului, santierul Palatului Culturii, inchis la acel moment, care adaposteste Muzeul de Arta. Proiectul a reusit ceea ce putine proiecte artistice reusesc : interesul unui public extrem de numeros, interesat nu doar de arta, ci si de istorie, de arhitectura, de identitate urbana, de felul in care arta poate restaura un spatiu virtual in memoria colectiva.

Prima serie din ciclul ‘Memoria spatiului’, o revizitare a spatiilor relevante pentru identitatea artistului care e astazi Felix Aftene, e dedicata atelierului si cladirii in care se gaseste acesta – din nou, o cladire istorica a orasului Iasi, cu o poveste singulara. Si, din nou, punctul de pornire pentru seria plastica este un film artistic, cu un scenariu saturat de elemente apatinand altor arte : dansul, muzica, arhitectura – si avand ca personaj principal artistul, care umple spatiul cu miscari simbolice si il personalizeaza atat cu o imagistica recognoscibila (elemente de arhitectura interioara, mozaicul venetian al pardoselii), cat si cu obiecte personale, purtatoare de povesti cunoscute doar artistului. Toate aceste spatii – intrarea si scarile monumentale, holurile intunecate, atelierul umplut de ceea ce artistul insusi numeste ‘un relicvariu personal’, podul parasit si plin de obiecte neasteptate – creeaza o poveste-cadru pentru o serie de lucrari introspective, ‘Icar Postindustrial’, ‘Cadere’, ‘Mansarda’, ‘The Studio’, artistul renuntand doar la final la masca sa de clovn, pe care si-o sterge cu un gest energic si simbolic, facand trimitere la conditia artistului dintotdeauna.

‘Reminiscente’ este mult mai mult decat o colectie reprezentativa pentru temele artistice recente ale lui Felix Aftene : este o expozitie simbolica, incluzand preocuparile si lupta introspectiva unui artist extrem de creativ si de complex pentru pastrarea istoriei personale si a celei colective intr-un echilibru care permite nu doar supravietuirea, ci si evolutia. Exista, oare, o tema mai contemporana ca aceasta ?

Dr. Cristina Simion (Tiny Griffon Gallery Nurnberg)

 

Comentarii