Iaşul, penultimul judeţ. Rata reuşitei la examenul pentru permis: un candidat din 4

luni, 24 iulie 2017, 01:50
3 MIN
 Iaşul, penultimul judeţ. Rata reuşitei la examenul pentru permis: un candidat din 4

Problemele legate de acest examen şi de situaţia instructorilor au fost discutate la ultima reuniune a Grupului de Dialog Social Iaşi.

Subiectul instruirii viitorilor şoferi a fost un subiect intens disputat la reuniunea de vineri a Grupului de Dialog Social Iaşi. Antonio Marcelli, preşedintele Asociaţiei Profesionale a Forma­torilor Auto Pro Safe Drive din judeţul Iaşi, s-a arătat nemulţumit că Ministerul Transporturilor obli­gă instructorii auto, înregistraţi ca persoane fizice autorizate, să aibă aceeaşi dotare ca orice şcoală auto. Totodată, acelaşi minister obligă şcolile de şoferi să aibă o rată de promovare de cel puţin 40 la sută la examenul de obţinere a permisului de conducere, dar fără să facă deosebire între categoriile pe care le vizează cursanţii. Potrivit Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare Vehicule (DPRCIV), în judeţul Iaşi funcţionau anul trecut 47 de şcoli de şoferi, iar promo­vabilitatea a fost în medie de 28,75 la sută, una dintre cele mai mici din ţară. Rata promovării examenului de permis a atins 100 la sută la o şcoală care a avut doar doi cursanţi, în vreme ce recordul de ineficienţă a fost de 9,72 la sută, la o şcoală cu 72 de cursanţi. Marcelli susţine că această rată este influenţată şi de perioada de aşteptare de 3-4 luni în care cursantul aşteaptă examenul auto după ce a obţinut avizul de la sală.

Cursanţi slab pregătiţi
 
Comisarul şef Vasile Zacornea, şeful DPRCIV, a explicat că, până în urmă cu un an, când s-a renunţat la repetarea probei teoretice dacă un candidat pică la cea practică, timpul de aşteptare era de 30 de zile. Acum, aspirantul la obţinerea permisului auto are un an la dispoziţie să treacă şi de proba practică. În condiţiile ratei de promo­vare mici, „penultima pe ţară“, numărul celor examinaţi a crescut, şi ar fi nevoie de o creştere de personal în rândul examinatorilor. „Am solicitat acest lucru de zeci de ori“, a spus şeful de la Permise Auto. „Aşadar, procentul mic de admişi este dat de slaba pregătire a cursanţilor“, a conchis prefectul Marian Şerbescu, iar comisarul şef Vasile Zacornea a confirmat, adău­gând că mulţi dintre candidaţi sunt interesaţi să aibă permisul în buzunar mai degrabă pentru CV decât pentru a şti să conducă. „E o problemă socială serioasă şi, pentru ca lucrurile să meargă bine, pe lângă angajarea de personal trebuie îndeplinite trei condiţii: şcolile de şoferi să-şi facă datoria, la fel şi serviciul de examinare, iar legislaţia să fie modificată“, a spus Emil Forst, profesor de legislaţie şi psiholog. El s-a referit la un ordin al Ministerului Transpor­tului (nr. 733) prin care se dispune instructorilor auto înregistraţi ca PFA să se asocieze câte cel mult patru într-o „şcoală PFA“ – o formă inventată de minister, după cum constată Emil Forst.
 
Alte observaţii
 
Violeta Amariei, preşedintele Confederaţiei Sindicatelor Demo­cratice din România, a fost de părere că, indiferent de organizarea instructorilor auto, – PFA sau în şcoli -, condiţiile trebuie să fie aceleaşi, la fel cum instituţiile şcolare de stat şi private se supun aceloraşi reguli. „Dacă dumneavoastră doriţi să desfăşuraţi o activitate care impune înfiinţarea unui SRL, înfiinţaţi SRL-ul. Nu vă înregistraţi ca PFA şi apoi să vă plângeţi că nu vă dă voie să vă angajaţi instructori“, a intervenit şi George Albulescu, inspectorul şef al ITM.  Reînfiinţarea po­li­gonului auto şi birocraţia au fost alte puncte atinse în contextul reorganizării instructorilor auto.
 
 

Comentarii