Vrei autostradă? Ieşi azi în stradă! Se anunţă un uriaş lanţ uman astăzi la Iaşi.

sâmbătă, 04 noiembrie 2017, 02:50
4 MIN
 Vrei autostradă? Ieşi azi în stradă! Se anunţă un uriaş lanţ uman astăzi la Iaşi.

Eveniment de o amploare fără precedent pe tema autostrăzii spre vest. Miting sub forma unui lanţ uman, azi, de la ora 12, pe Pietonalul Ştefan cel Mare. Manifestarea este organizată de două asociaţii civice, – „Împreună pentru autostrada A8” şi „Moldova vrea autostradă” -, care invită toţi ieşenii ce doresc să atragă atenţia guvernanţilor asupra acestui subiect neglijat complet la Bucureşti n cât de necesară ar fi autostrada reiese şi dintr-o declaraţie recentă a managerului celui mai mare parc logistic din România: „Cumpărăm terenuri în zona de vest. În Moldova e dificil să vină noi investiţii: nu sunt autostrăzi". Fiind un protest civic, nepolitizat, "Ziarul de Iaşi" susţine manifestarea: Vrei autostradă? Ieşi azi în stradă!

Cel mai lung lanţ uman din Iaşi – cu aceste cuvinte au început aproape toate ştirile care au anunţat mitingul organizat astăzi, începând cu ora 12, în sprijinul realizării autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş.

Cele două asociaţii care militează pentru realizarea acestei axe rutiere, „Împreună pentru autostrada A8“ şi „Moldova vrea autostradă“, invită toţi ieşenii pe Pie­tonalul Ştefan cel Mare, sâmbătă, la ora 12, într-o nouă manifestare fără precedent. La fel ca şi celelalte evenimente, mitingul de sâmbătă este menit să atragă atenţia au­torităţilor de la Bucureşti că necesitatea construirii unei autostrăzi care să lege Moldova de vestul ţării creşte pe zi ce trece, şi că amânarea proiectului va mări decalajele economice dintre Moldova şi Ardeal, deja vizibile şi acum.

Ce parlamentari ieşeni nu au semnat

Vechi de mai mulţi ani, proiectul autostrăzii a fost schiţat oficial pentru prima dată în mai 2007, odată cu iniţierea licitaţiei pentru un studiu de prefezabilitate. În 2010 s-a făcut şi studiu de fezabilitate, care însă a expirat pentru că lucrările nu au început în termen de doi ani. În timpul guvernării PSD-PNL (2012-2014), îl opune pe ministrul Marilor Proiecte, senatorul de Olt Dan Şova, adversar al construirii A8, ministrului Transporturilor Relu Fenechiu, ieşean. Totuşi, în 2014 au fost realizate (de fapt, prin revizuirea documentaţiei din 2010) trei studii de fezabilitate pe cele trei segmente ale viitoare A8. Pentru că revizuirea a costat de şase ori mai mult decât realizarea, respectiv 5 milioane de euro faţă de 800 de mii, procurorii DNA au intrat pe fir astă-vară. Între timp, actuala guvernare PSD-ALDE-UDMR a amânat construirea autostrăzii dincolo de anul 2023.

Totuşi, în Parlament se află în dezbatere un proiect de lege care are ca subiect construirea noii rute. Deputatul PMP de Iaşi Petru Movilă se aştepta ca ea să treacă de Senat săptămâna aceasta, sperând să fie adoptată de Camera Deputaţilor până la sfârşitul anului. De asemenea, asociaţia „Împreună pentru A8“ a împărţit în Parlament declaraţii-angajament pe care aleşii din judeţele aflate pe traseul au­tostrăzii – şi nu numai – trebuie să le semneze pentru susţinerea proiectului. Cinci deputaţi ieşeni – Nicolae Bănicioiu (PSD), Tudor Ciuhodaru (PSD), Vasile Axinte (PSD), Dumitru Oprea (PNL) şi Varujan Vosganian (ALDE) – nu-şi puseseră sem­năturile până săptămâna aceasta. 

Ian Worboys, P3: Fără autostrăzi nu investim în Moldova

Voci cu greutate din spaţiul public, şi fără interese în zonă, s-au exprimat în ultima vreme pentru susţinerea necesităţii unei autostrăzi Est – Vest în România. Printre aceştia au fost Radu Crăciun, director în BCR, un bun comentator şi analist economic, dar şi Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, persoană publică ce, de asemenea, nu are nicio afinitate specială cu Moldova. Amândoi au susţinut că amâ­narea proiectului acestei autostrăzi va crea o falie adâncă între regiunile istorice ale ţării, falie ce va afecta grav întreaga Românie. O declaraţie recentă, făcută zi­lele trecute, în privinţa necesităţii unei astfel de autostrăzi, a venit şi din partea unui important om de afaceri străin. Ian Worboys, CEO al „P3 Logistic Parks“, companie care deţine cel mai mare parc logistic din România, spune, într-o declaraţie pentru zf.ro, că infrastructura este unul dintre principalele criterii la care se uită investitorii din logistică atunci când vor să aleagă o nouă destinaţie pentru extindere, iar din acest motiv regiunea Mol­dovei are de suferit. „Vrem să cum­părăm terenuri pentru construcţia unor depozite în zona de vest a ţării, ne uităm spre Timişoara, Arad sau Cluj. În Mol­dova este dificil să vină noi investiţii, pentru că nu sunt autostrăzi, în ciuda faptului că au fost bani de la Uniunea Euro­peană pentru construirea lor. Am fost recent la Piatra Neamţ, şi am făcut foarte mult pe drum. Noi, ca investitori, ne-am dori să beneficiem de forţa de muncă disponibilă de acolo, pentru că ştiu că şomajul este încă ridicat în zonă…“, a spus Worboys.

Comentarii